امریکا در تلاش تاثیر گذاری بر مذاکرات درباره وضعیت دریای خزر

© Photo / NASA image by Norman Kuring, NASA’s Ocean Color webامریکا در تلاش تاثیر گذاری بر مذاکرات درباره وضعیت دریای خزر
امریکا در تلاش تاثیر گذاری بر مذاکرات درباره وضعیت دریای خزر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرستاده ویژه وزارت امور خارجه روسیه گفت، که ایالات متحده امریکا و چند کشور دیگر در تلاش نفوذ بر مذاکرات درباره وضعیت دریای خزر بودند.

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد - اسپوتنیک افغانستان
کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد
به گزارش اسپوتنیک، ایگور براتچیکوف فرستاده ویژه وزارت امور خارجه روسیه گفت:- "بازیگران غیر منطقه ای در تمام 20 سال مذاکرات، در تلاش برای نفوذ در مذاکرات تا آخرین لحظه بودند".

 به گفته ای وی، به دریای خزر کشورهای زیادی دور از منطقه و بیرون از قاره آسیا به اندازه کافی علاقه شان را نشان دادند و از آن جمله ایالات متحده امریکا در میان این کشورها است.

فرستاده ویژه وزارت خارجه روسیه امیدواری کرد، که این کنوانسیون میان کشورها به زودی تصویب شود.

این دیپلمات گفت:- "من فکر نمی کنم که تصویب این کنوانسیون به تاخیر بیانجامد. این مدرک متوازن و عادلانه است و به کامل منافع ملی همه کشورهای ساحلی و نیازهای همه طرف ها در نظر گرفته شده است".

کنوانسیون در دریای خزر

کنوانسیون موقعیت حقوقی خزر پس از 22 سال مذاکره در روز 12 اگوست به امضای رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران رسید.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار داشت اجلاس سران 5 کشور حاشیه دریای خزر از اهمیت فوق العاده زیاد تاریخی برخوردار است.

این کنوانسیون عدم حضور نیروهای خارجی یا حضور کشتی های جنگی خارجی را در دریای خزر تضمین می کند که به گفته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گام بزرگی است.
در این سند یادآور می شود، که حمل و نقل، ماهیگیری و تحقیقات علمی در این دریا باید مطابق قوانین مورد توافق طرفین باشد.

 بر اساس کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر ، پنج کشور ساحلی مسئول حفظ امنیت دریایی و مدیریت منابع آن هستند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала