ساپکو: مقامات افغانستان از پول کمک های جهانی در دبی و کانادا خانه خریده اند

© Photo / ارگساپکو: مقامات افغانستان از پول کمک های جهانی در دبی و کانادا خانه خریده اند
ساپکو: مقامات افغانستان از پول کمک های جهانی در دبی و کانادا خانه خریده اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفت که بخش بزرگی از کمکهای مالی امریکا و کشورهای خارجی برای بازسازی افغانستان، به حساب های بانکی در دبی منتقل شده و یا برای خرید خانه در دبی و کانادا به مصرف رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک، جان ساپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در گفتکو با «تورنتو استار» گفته است که بخش زیادی از کمک های مالی امریکا و کشورهای دیگر برای بازسازی افغانستان، حیف و میل شده است.
آقای ساپکو گفته است که " امریکا در وقت کم پول های زیادی را در افغانستان به مصرف رسانده است و بخش بیشتر این پول ها در دبی به مصرف رسیده و حتی خانه ها در ایالات ویرجینیا و وانکوار خریده شده است. امریکا نیز در بعضی ازین فسادهای مالی دست داشته است."
به گفته ساپکو از 17 سال گذشته تاکنون-یعنی از زمان آغاز جنگ تحت رهبری امریکا علیه تروریسم در افغانستان- این کشور هنوز هم با مشکلات وسیعی دست به گریبان است، ظرفیت و توانایی نیروهای امنیتی افغانستان هنوز هم با ابهام مواجه است، فساد اداری همچنان ادامه دارد و تولید مواد مخدر هنوز هم منبع مهم تامین شورشیان مخالف دولت افغانستان است.
وی افزود که امریکا در مدت زمان بسیار، مقدار زیادی کمک های مالی به افغانستان کرده است آنچه که خیلی بیشتر از ظرفیت اقتصادی کشور کوچکی مانند افغانستان است. 

سیگار: امریکا در آوردن ثبات در افغانستان ناکام شده است - اسپوتنیک افغانستان
سیگار: امریکا در آوردن ثبات در افغانستان ناکام شده است

وی گفته است افغانستان هنوز هم با مشکل بزرگ فساد اداری روبرو است و ایالات متحده در بعضی از این مشکلات از جمله فساد اداری نقش دارد. چرا سرازیر شدن کمک های مالی بیحساب و کتاب امریکا سبب شده است که فساد اداری در افغانستان بیشتر رشد کند.
دیدبان شفافیت افغانستان نیز می پذیرد که یافته های آن ها نیز مهر تایید به گزارش سیگار می گذارد.
آنها می گویند،در موارد زیادی دولت امریکا و شرکای بین المللی با افرادی که دارای امانت داری لازم نبودند با آنان همکاری کردند و آنها را طرف قرارداد خود تعیین کرده و زمینه را برای سوء استفاده شان مهیا ساختند."

از سوی هم برخی از نمایندگان مجلس، امریکا را به خاطر عدم نظارت از این کمک ها مقصر می دانند.
پیش ازین نیز این اداره از حیف و میل شدن 280 میلیون دالر کمک امریکا برای توانمندسازی زنان در گزارشی انتقاد کرده بود.

حکومت افغانستان حاضر نیست در مورد این گزارش اظهار نظر کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала