سیگار: کمک‌های جهانی جنگ‌سالاران را رشد داد

© SIGARسیگار: کمک‌های جهانی جنگ‌سالاران را رشد داد
سیگار: کمک‌های جهانی جنگ‌سالاران را رشد داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جان سوپکو بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان می‌گوید که بخش بزرگی از کمک‌های جامعه‌ جهانی در اختیار جنگ‌سالاران و رهبران محلی قرار گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، جان سوپکو، بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان؛ در گفتگو با یک رسانه‌ کانادایی گفته است که بخش بزرگی از این پول‌ها به‌نفع جنگ‌سالاران تمام شده و همچنین بیشتر این پول‌ها در حساب‌ بانکی این افراد در بانک‌های دبی انتقال داده شده و یا صرف خرید خانه‌ و مسکن‌ و موترهای لوکس شده است.
فساد و تجارت غیرقانونی مواد مخدر در کنار استفاده‌جویی‌های غیرمسوولانه در افغانستان به مطرح‌کردن بحث توقف کمک‌های جهانی به افغانستان منجر شده است.
سپکو در این گفتگو حتی از کشورهای کمک‌کننده خواسته تا زمان به‌وجودآمدن یک میکانیزم درست برای مصرف کمک‌های جهانی و کاهش فساد در افغانستان، روند کمک‌رسانی‌شان به افغانستان را توقف دهند.
به نظر آقای سپکو، کشورهای تمویل‌کننده‌ افغانستان به شمول امریکا، با کمک‌های بی‌حسابس و بدون وجود سیستم نظارتی، فساد اداری در افغانستان را رشد داده و از سویی شمار زیادی از جنگ‌سالاران را توانمند و صاحب قدرت و اختیار ساخته است. 

ناکامی رئیس‌جمهور در عملی‌سازی وعده‌هایش مبنی بر مبارزه با فساد - اسپوتنیک افغانستان
ناکامی رئیس‌جمهور در عملی‌سازی وعده‌هایش مبنی بر مبارزه با فساد

جان سپکو گفته است:"‌این خیلی دشوار و پیچیده خواهد بود که با تلاش‌های موجود، چالش‌های نظام‌مند در افغانستان به شمول فساد در این کشور را ریشه‌کن کرد و مانع توسعه‌ تجارت مواد مخدر شد. کشورهای کمک‌کننده به کشور جنگ‌زده‌ افغانستان بدون دانستن وضعیت موجود در این کشور، رهبران محلی و جنگ‌سالاران را توانمند کرده‌اند، افرادی که برخی از آن‌ها به گروه‌هایی وابسته اند که غرب در تلاش شکست آن‌هاست."
با وجود تلاش‌های مستمر و دوام‌دار کشورها، فساد در افغانستان کاهش نیافته و طالبان هنوز از بابت تجارت غیرقانونی مواد مخدر نفع می‌برند و از پول آن در فعالیت‌های هراس‌افگنانه استفاده می‌کنند.
سپکو که با گلوبال نیوز گفتگو می‌کرد خطاب به کشورهای تمویل کننده‌ افغانستان گفت که زمان آن رسیده تا در قبال افغانستان موضع‌گیری شدیدتری داشته باشند.
آقای ساپکو در مقام بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان، به عنوان چهره و نهادی مطرح است که همواره گزارش‌های تکان‌دهنده از وجود و شیوع فساد در افغانستان منتشر می‌کند. اما جالب اینجاست که این گزارش‌ها هیچ تکانه‌ای نه برای حکومت و نهادهای دولتی افغانستان ایجاد می‌کند و نه امریکا و سایر کشورهای کمک‌کننده به افغانستان را به تأمل و تجدید نظر در نحوه ارائه خدمات و حمایت‌های مالی و لجستیکی خود به افغانستان وا می‌دارد.
بنابراین نتیجه گیری می شود که فساد سیاسی ـ اداری افغانستان، هم از جهت جلوگیری از برقراری امنیت و هم از لحاظ مهار نیروهای مخرب جنگ‌سالار داخلی، فسادی کنترول‌شده و تحت مدیریت راهبردی ایالات متحده است.
کانادا از سال2001 تا 2016، به گونه‌ مجموعی 2.8 میلیارد دالر برای بازسازی افغاستان کمک کرده اما درحال حاضر کمک‌های خود به این کشور را کاهش داده و پشتیبانی مالی خود از افغانستان را تنها به توانمندسازی زنان و دختران افغان محدود کرده و در کنار آن به پرداخت 465 میلیون دالری که از سال 2016 تا 2020 به نیروهای امنیتی افغاستان متعهد شده، کفایت کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала