نیویارک تایمز: شرایط ایران برای تجدید مذاکرات در باره پروگرام هستوی چه اند؟

© AFP 2023 / Atta Kenareنیویارک تایمز: شرایط ایران برای تجدید مذاکرات در باره پروگرام هستوی چه اند؟
نیویارک تایمز: شرایط ایران برای تجدید مذاکرات در باره پروگرام هستوی چه اند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اوضاع که بعد از فیصله ترامپ در باره خروج از برجام و وضع نمودن تحریمات علیه کمپنی ها در سراسر جهان، اگر آنها بخواهند کار با ایران را پیش برند، بوجود آمده، فعلاً به نفع امریکا است.

در تاریخ 24 سپتمبر شرکای دیگر این موافقت نامه  وفاداری شان را به آن تائید کردند و در مورد یافتن شیوه های عدول از تحریمات اداره ترامپ وعده دادند، تا همکاری با ایران را ادامه دهند.

دیوید سانگیر «David Sanger» در مقاله منتشره در روزنامه « The New York Times» (امریکا) می نویسد، در روز دوشنبه، 24 سپتمبر، حسن روحانی رئیس جمهور ایران که برای اولین بار بعد از آن به امریکا آمده، وقتیکه ترامپ از موافقت نامه در باره پروگرام هستوی ایران که در سال 2015 امضا شده بود، خارج شد، اعلام داشت که ایران مذاکرات با واشنگتن را فقط در صورت تجدید میکند، اگر اقای ترامپ به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در باره پروگرام هستوی ایران برگردد.

© AP Photo / Iranian Presidency Officeنیویارک تایمز: شرایط ایران برای تجدید مذاکرات در باره پروگرام هستوی چه اند؟
نیویارک تایمز: شرایط ایران برای تجدید مذاکرات در باره پروگرام هستوی چه اند؟ - اسپوتنیک افغانستان
نیویارک تایمز: شرایط ایران برای تجدید مذاکرات در باره پروگرام هستوی چه اند؟

آقای روحانی، طی سخنرانی در برابر گروپ دانشمندان، ماموران سابق حکومتی و ژورنالیستان، اظهار داشت که بازگشت «به شش ماه گذشته به مراتب، نسبت به بازگشت به شش سال قبل، ساده تر می باشد»، وقتیکه ابتکار پروسه مذاکرات در باره پروگرام هستوی ایران پیشکش شد.

او اعلام داشت که استراتژی آقای ترامپ که عبارت از تلاش ها جهت شکست اقتصاد ایران به وسیله تحریمات می باشد، به موفقیت منجر نمی گردد، آقای روحانی بدون اندکترین عصبانیت افزود که حکومت شرایط تمامی موافقت نامه های بین المللی را رعایت میکند که امریکا نادیده گرفته است.

ولی، وقتیکه از او پرسیدند که ایران برای چه مدت طولانی پیشبرد عملیات نظامی خود را در سوریه پلان میکند، آقای روحانی پاسخ نسبتاً سختی داد:« ما در سوریه تا زمان می مانیم، تا تروریزم در آنجا کاملاً ریشه کن نگردد». او همچنان افزود که ایران در سوریه تا زمان می ماند، تا حکومت سوریه به این نیاز داشته باشد.

او گفت:« امریکا به خود حق حفظ حضور خود در منطقه میدهد، مقصد او شرق نزدیک بود. اما آنها چنین حق ایران را به رسمیت نمی شناسند».

او، باوجود نشان دادن خوشبینی، در زمان نسبتاً دشوار به امریکا آمده است. حالا، وقتیکه تحریمات به مرحله اجرا گذاشته شده، اقتصاد ایران یکبار دیگر تحت فشار قوی قرار گرفته، پول ایران ارزان شده و فروش نفت ایران با تهدید مواجه گردیده است. رقبای آقای روحانی از لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی — قطعات ممتاز نظامی که تحقق پروگرام هستوی ایران را تامین میکنند — حالا در ترقی قرار دارند و میگویند که امریکا شریک مطمئین در باره مذاکرات ثابت نشد و آقای روحانی با عقد نمودن موافقت نامه، از خود سادگی نشان داد.

شام روز دوشنبه، 24 سپتمبر، آقای روحانی حمایت شرکای دیگر موافقت نامه در باره پروگرام هستوی ایران کسب کرد. آنها اعلامیه را صادر کردند که در آن وفاداری شان را به این موافقت نامه اظهار داشتند و در مورد یافتن شیوه های عدول از تحریمات اداره ترامپ وعده دادند، تا همکاری با ایران را ادامه دهند.

در اعلامیه گفته شده:« شرکا اعتراف کردند که ایران اجرای کامل و موثر تعهدات هستوی خود را در چارچوب معامله اجرا میکند، طوریکه این در 12 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید شده است».

این اعلامیه را ابتدا فیدیریکا موگیرینی (Federica Mogherini)، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی به زبان انگلیسی قرائت نمود و بعداً محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران آن را به زبان فارسی در حاشیه اسامبله عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک قرائت کرد.

© REUTERS / Ruben Sprich نیویارک تایمز: شرایط ایران برای تجدید مذاکرات در باره پروگرام هستوی چه اند؟
نیویارک تایمز: شرایط ایران برای تجدید مذاکرات در باره پروگرام هستوی چه اند؟ - اسپوتنیک افغانستان
نیویارک تایمز: شرایط ایران برای تجدید مذاکرات در باره پروگرام هستوی چه اند؟

آقای روحانی هنگام سخنرانی خود در روز دوشنبه از دادن پاسخ راجع به سرکوب مخالفین در ایران و زندانی ساختن اتباع امریکا و دیگر کشورها به اتهام توطیه علیه حکومت و همچنان حمایت که ایران از تروریزم بعمل می آورد، شانه خالی کرد.

روحانی گفت:« ما بسیار صبور هستیم» و بطور روشن اشاره کرد که او به آن لحظه منتظر می ماند، وقتیکه اداره ترامپ استعفا دهد. ولی، به قول او، ایران میتواند از موافقت نامه «نظر به لزوم دید خود» خارج گردد، اگر فیصله کند که این به نفع آن است. ولی، آقای روحانی در روز اول سفر خود به امریکا چند ساعت با مدیران مسوول و راپورتران صحبت نمود و طی صحبت در اخبار تلویزیون «NBC» با خوشبینی راجع به معاملات آینده با اروپا، چین و روسیه معلومات داد. به گفته او، وی پرابلم های خاص در تحریمات نو امریکا نمی بیند که در نوامبر به مرحله اجرا گذاشته خواهند شد، وقتیکه امریکا به همه کمپنی ها در سراسر جهان خبر خواهد داد که اگر آنها میخواهند با ایران معامله کنند، آنها نمی توانند کارها با امریکا را پیش برند.

© Пресс-служба президента Украины /  مراجعه به بانک تصاویر نیویارک تایمز: شرایط ایران برای تجدید مذاکرات در باره پروگرام هستوی چه اند؟
نیویارک تایمز: شرایط ایران برای تجدید مذاکرات در باره پروگرام هستوی چه اند؟ - اسپوتنیک افغانستان
نیویارک تایمز: شرایط ایران برای تجدید مذاکرات در باره پروگرام هستوی چه اند؟

آقای روحانی هنگام مصاحبه با تلویزیون «NBC» گفت:« امریکا امکانات صفرساختن صادارت نفتی ما را ندارد. این تهدید پوچ است که قابل باورکردن نیست. کاملاً ممکن است که ما با فشار زیادی مواجه خواهیم شد، ولی امریکا بطور معین به اهداف خود نخواهد رسید».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала