نگرانی‌ها از رقابت امریکا و روسیه در افغانستان+ ویدئو

© Sputnik / Zuhal Sarhadخلیل کرزی
خلیل کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه در نشستی در نهاد مطالعات حقوقی و سیاسی افغانستان از افزایش اختلاف‌ها میان امریکا و روسیه در افغانستان هشدار داد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از " طلوع نیوز" در این نشست که در باره سیاست‌های خارجی افغانستان و راه‌های رسیدن به صلح برگزار شده بود، کرزی گفت که اختلاف‌های امریکا و روسیه از اوکرایین به سوی افغانستان در حرکت است و اگر این رقابت‌ها رسمی شوند، برای افغانستان پی‌آمدهای زیان باری خواهد داشت.
حکمت کرزی که از گفت‌وگو کننده‌گان اصلی هیئت افغانستان با پاکستان بوده است، به همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان نیز بی‌باور شده است و می‌گوید که افغانستان نباید از چین توقع داشته باشد که بر پاکستان فشار بیاورد تا در روند صلح افغانستان کمک کند. 

کرزی افزود: "ما باید از چین توقع نداشته باشیم که بر پاکستان فشار بیاورد، چرا که این یک توقع بی‌جا است. و باید تفکیک منفعت چین را از پاکستان و با خود درک کنیم."
در همین حال، سفیر هند در کابل از جامعه جهانی می‌خواهد که بر کشورهای پشتیبان هراس‌افگنی فشار بیاورد.
وینی کمار، سفیر هند در کابل، گفت: "نخستین موردی که همه روی آن باید توافق داشته باشیم، این است که از پشتیبانی هراس‌افگنی دست برداشته شود. جامعه جهانی باید بر کشورهای پشتیبان هراسافگنی فشار بیاورد تا از این کار دست بردارند."
پاکستان به حمایت از گروه‌های مسلح در افغانستان متهم است اما مقامات پاکستانی هرگز این اتهامات را نپذیرفته‌اند.
نخستین توافقامه همکاری‌های جامع موسوم به «برنامه عمل» بین دو کشور 9 ماه قبل به امضا رسید که دیدو بازدیدهای بسیاری را بین مقامات دو کشور رقم زد.
بر اساس این توافقنامه پنج گروه کاری در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی، اطلاعاتی و مهاجرین ایجاد شده است.
اما وزارت خارجه افغانستان تاکید می‌کند که این توافقات تاکنون بر روی کاغذ باقی مانده و ارتش پاکستان مانع پیشرفت در امور اجرایی این توافقنامه هستند.
با این همه، سیاست‌های حکومت افغانستان در کار پایان دادن به خشونت‌ها و رسیدن به صلح انتقاد می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала