غیرحاضری وکلا باعث عدم برگزاری نشست نوبتی مجلس شد

© Photo / ارگپارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان
پارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ولسی جرگه پیشتر اعلام کرد که هر دوشنبه جلسه برگزار خواهد نمود، اما در نشست امروز؛ فقط یک زن برای شرکت آماده بود.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری های کابل، نشست عمومی امروز دوشنبه (23 میزان) مجلس نمایندگان به دلیل عدم حضور اعضای هیات اداری برگزار نشد.
ولسی جرگه بعد از آغاز مبارزات انتخاباتى در طول هفته، تنها روز دوشنبه نشستى را تدوير مى کرد؛ اما امروز(دوشنبه) به دليل غيرحاضرى اکثريت وکلا اين نشست نيز برگزار نشد.
مبارزات انتخاباتى نامزدان ولسى جرگه، در ششم ميزان آغاز تا 25 ميزان ادامه پيدا مى کند. انتخابات ولسى جرگه در 28 ميزان برگزار مى شود. رييس ولسى جرگه پیش ازاین گفته بود که اين جرگه در جريان مبارزات انتخاباتى، در يک هفته يک روز کار مى¬کند؛ اما آگاهان امور اتخاذ اين چنين تصميم بدون وجود مصوبه جرگه را غيرقانونى خوانده بودند.  

اما امروز حدود ده تن از اعضاى ولسى جرگه، در محوطه شوراى ملى حضور داشتند و نشست اين جرگه برگزار نشد.غيرحاضرى وکلا، از سوى برخى اعضاى اين جرگه که امروز در محوطه شوراى ملى حاضر بودند، مورد انتقاد سخت قرار گرفت.
ذکريا ذکريا نماينده کابل در ولسى جرگه و يک تن از کسانى که امروز به شوراى ملى آمده بود، گفت که اکثر اعضاى جرگه مصروف مبارزات انتخاباتى مى باشند و همين دليل، سبب شد که امروز نشست اين جرگه برگزار نشود.او افزود که امروز بدون عرفان الله عرفان منشى اين جرگه، ديگر اعضاى هيات ادارى جرگه نيز به شورا نيامده اند.وى از مردم خواست به کسانى راى بدهند که مسئوليت پذير مى باشند.
عبدالستار درزابى نماينده مردم فارياب، وکيل ديگرى است که امروز به شورا آمده بود. وى با تاييد سخنان ذکريا گفت که ضعف هيات ادارى جرگه و عدم مسئوليت پذيرى اکثر وکلا، سبب شد که امروز نشست برگزار نشود.
اما چمن شاه اعتمادى عضو ديگر حاضر در شورا گفت که 95 درصد اعضاى کنونى جرگه، براى عضويت ولسى جرگه نامزد مى باشند و حق دارند که براى جلب آراى مردم، در ميان مردم حضور پيدا کنند، زمان کم به انتخابات ولسى جرگه مانده است.
مولوی عبدالرحمان رحمانی یک عضو مجلس گفت، از آنجای که انتخابات پارلمانی در حال برگزاری است، مشکلات امنیتی نیز افزایش یافته و باید نشست عمومی مجلس امروز برگزار می شد تا نمایندگان این مشکلات را مطرح می‌کردند.
نشست عمومی مجلس در حالی برگزار نمی‌شود که نمایندگان مصروف کمپاین‌های تبلیغاتی هستند و هیچ توجهی به وضعیت کشور ندارند.
نمایندگان منتقد می‌گویند که اگر مسوولیت پذیری وجود می‌داشت، اعضای هیات اداری و نمایندگانی که مصروف کمپاین هستند باید حد اقل هفته یک روز برای برگزاری نشست عمومی مجلس حاضر شده و مسوولیت خود را در قبال ملت انجام می‌دادند.
منتقدان می‌گویند که اگر مردم در انتخاب خود دقیق نباشند و بازهم چنین نمایندگانی را به مجلس بفرستند، وضعیت کشور در پنج سال آینده هم تغییری نخواهد کرد.
مجلس نمایندگان بر اساس قانون اساسی به عنوان مظهر اراده مردم صلاحیت‌های چشم گیری دارد که با اعمال درست می تواند در هر بخش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تغییرات مثبت را بوجود کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала