آموزش دیپلمات های افغان- برنامه مشترک هند و چین

© AP Photo / Andy Wongآموزش دیپلمات های افغان- برنامه مشترک هند و چین
آموزش دیپلمات های افغان- برنامه مشترک هند و چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هند و چین در نظر دارند تا ده تن از دیپلمات های افغانستان را به طور مشترک آموزش دهند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رویترز، هند و چین برای نخستین برنامه مشترکی را آغاز کردند که بر بنیاد آن برای نخستین بار هر دو کشور دیپلمات‌های افغان را در دهلی نو، پایتخت هند آموزش خواهند داد.
لو ژاویو، سفیر چین در هند با اشاره به برنامه آموزشی دیپلمات های افغان که به گفته وی (تنها آغاز کار است) گفت که همکاری بیجینگ و دهلی نو برای کمک به افغانستان ادامه خواهد داشت.
سفیر چین گفته است که همکاری‌ها بین دو کشور در بخش ارتقای ظرفیت و عملی ساختن پروژه‌ها گسترش خواهد یافت. چین و هند، هر دو منافع و تخصص خود را دارند. در بخش زراعت، هند انقلاب سبز را به راه انداخت و چین در بخش تولید برنج اصلاح شده و همچنین بخش طبابت و فقر زدایی تخصص دارد.
وی همچنین گفت که آغاز آموزش ده تن از دیپلمات های افغان در انستیتوت خدمات روابط خارجه هند، نخستین گام در راستای همکاری بین چین، هند و افغانستان است که در ملاقات شین جین پینگ، رئیس جمهور چین با نرندرا مودی، صدر اعظم هند در سال گذشته میلادی روی آن توافق شد.
هند به منظور تقویت و حمایت از دولت افغانستان، میلیاردها دالر را صرف راه اندازی پروژه‌های اقتصادی و آموزشی افسران و سربازان افغان کرده است.
سفیر چین در دهلی جدید افزود که نوع همکاری دو جانبه بین چین و هند در افغانستان می‌تواند در سایر کشورها چون بوتان، نیپال، میانمار، مالدیف و حتی ایران نیز عملی شود.
قرار است در ماه نوامبر امسال، وانگ یی، وزیر خارجه چین به هند سفر کند و نخستین برنامه تبادله نظریات و تأمین ارتباط به سطح مردم دو کشور را افتتاح کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала