مختل کننده برنامه هسته‌ای هیتلر درگذشت

© REUTERS / Andrew Winningمختل کننده برنامه هسته‌ای هیتلر درگذشت
مختل کننده برنامه هسته‌ای هیتلر درگذشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرپرست عملیات خرابکارانه "حمله به کارخانه های تولید آب سنگین"در طول جنگ جهانی دوم، جوآشیم رن برگ ناروژی در سن 99 سالگی درگذشت .

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رویترز،جواشیم رنبرگ، در سال 1943 رهبری گروپ مختل کننده " عملیات خرابکارانه برای از بین بردن کارخانه های آب سنگین" در ناروی در نیروگاه برق اتمی " ویمارک" راکه برای تولید بمب اتمی مهم بود، بر عهده داشت.
مقامات ناروی رننبرگ را "رهبر یک حمله جسورانه" می نامند که هدف آن از بین بردن جاه طلبی های هسته ای آلمان نازی " بود. اگرچه مورخین در مورد توانمندی رایش سوم برای ایجاد بمب هسته‌ای در آنزمان، ابراز شک و تردید می کنند ، اما همزمان با این آنها همچنین اعتراف می کنند که پیشگیری از خطرات درآن سال ها بسیار دشوار بود.
عملیات اول این گروه شکست خورده بود. آن زمان شماری از مختل کننده ها در طول فرود با صخره ها تصادف کردند و شمار دیگر توسط گشتاپو ها دستگیر شدند. در عملیات دوم سربازان موفق شدند و بعد از ا خرابکاری، کارخانه تولید آب ترمیم نشد و، آب باقیمانده دوباره به آلمان منتقل شد.  

سازمان سیا: هیتلر ناتوانی جنسی داشت - اسپوتنیک افغانستان
هیتلر ناتوانی جنسی داشت

یکی از مهم ترین دلایل حمله آلمانی های به ناروی وجود آب سنگین در یکی از نیروگاه های این کشور بود. آن ها با حمله به این نیروگاه دانشمندان آن را مجبور کردند که تولید این نوع آب سنگین که در دمای 4 درجه یخ می زد را افزایش دهند. در سال 1942 بیش از یک تن از این آب سنگین به آلمان انتقال پیدا کرد. اما مقاومت نارویژی ها و نیزخرابکاری در نیروگاه باعث شد که حزب نازی نتواند در آن زمان به بمب اتم دست پیدا کند.
تنها 11 ماه پس از این وقایع بود که آلمان محاصره شد و جنگ را به نیروهای مقابل واگذار کرد.
رنبرگ در سال 1919 در شهر الاسودن " ناروی"متولد شد. پس از تهاجم آلمانی به نروی در سال 1940، او به انگلستان فرار کرد و در آنجا آموزش نظامی گرفت و برای انجام مأموریت در ویمارک گماشته شد. پس از پیروزی متحدان، او خبرنگار رادیویی تبدیل شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала