اردوغان: قتل خاشقجی یک طرح برنامه ریزی شده بود

© AP Photo / Lefteris Pitarakisاردوغان: قتل خاشقجی یک طرح برنامه ریزی شده بود
اردوغان: قتل خاشقجی یک طرح برنامه ریزی شده بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در نشست هفتگی حزب عدالت و توسعه ضمن اعلام جزئیاتی درباره ماجرای قتل جمل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول گفت: براساس اطلاعات موجود، او قربانی یک جنایت وحشیانه شده است.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ادامه صحبت هایش در مورد جزئیات قتل خاشاقجی، در حضور اعضای حزب عدالت و توسعه گفت، یک روز پیش از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی، شهروندان عربستان وارد ترکیه شده بودند. شواهدی موجود است که آنها در اطراف استانبول در جنگل شهر" یالاوا" تحقیقات شناسایی را انجام دادند.
در یکم ماه اکتبر ساعت 16 و سی دقیقه روز دوشنبه یک تیم سه نفره وارد استانبول می‌شود. در دوم اکتبر هم 9 نفر دیگر وارد استانبول می‌شوند و در کل 15 نفر از ساعت 9 و پنجاه تا ساعت 11 صبح روز دوم اکتبر به صورت جداگانه وارد کنسولگری عربستان می‌شوند و سپس سیستم دوربین‌های کنسولگری قطع می‌شود. خاشقجی به همراه نامزدش ساعت یک و هشت دقیقه ظهر به کنسولگری می‌روند و بعد از حدود یک ساعت هر گونه ارتباط و اطلاع از او قطع می‌شود. در ساعت 17 و پنجاه دقیقه نامزد وی مفقود شدن خاشقجی را اعلام می‌کند.
رئیس جمهوری ترکیه ادامه می‌دهد: پس از این مساله تیم تحقیقات ترکیه وارد پرونده شده و مشخص شد که خاشقجی پس از ورود به کنسولگری از آن محل دیپلماتیک خارج نشده است. بنا بر معاهده وین ما حق بازجویی از کارکنان دیپلماتیک را نداشتیم و به همین دلیل دادستان را موظف به انجام تحقیقات کردیم. در تحقیقات انجام شده مشخص شد که یک تیم 15 نفره از ماموران اطلاعاتی، پزشکی قانونی و افراد دیگر با استفاده از هواپیمای خصوصی و پرواز عادی وارد ترکیه شده‌اند و بعد از آن نیز فردی شبیه به جمال خاشقجی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد.
رئیس جمهوری ترکیه گفت: مشخص است که در کنسولگری درگیری روی داده و به این حادثه ختم شده است. دوباره با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان تماس گرفتم و او به من گفت 18 نفر در این باره در عربستان دستگیر شده‌اند. وقتی لیست را به ما دادند دیدم 15 نفر از این لیست همان افرادی هستند که وارد ترکیه شده بودند و سه نفر نیز از کارکنان خود کنسولگری در استانبول بودند و این نشان می‌دهد که جنایت رخ داده و آنها خود نیز پذیرفته‌اند.
اردوغان گفت: عربستان اقدام بسیار مهمی انجام داد که وقوع قتل را پذیرفت و اکنون ما منتظر هستیم که از اول تا آخر ماجرا را توضیح دهد و تمامی عوامل از بالاترین رتبه تا پایین‌ترین آنها را معرفی کند. این جنایت یک اقدام برنامه ریزی نشده نبود و مشخص است که برای آن هماهنگی و برنامه وجود داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала