نخستین واکنش حسن روحانی به قتل خاشقجی

© AFP 2023 / Atta Kenareنخستین واکنش حسن روحانی به قتل خاشقجی
نخستین واکنش حسن روحانی به قتل خاشقجی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در واکنش به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، آن را «قتلی سازمان یافته» خواند که بدون "حمایت آمریکا" امکان‌پذیر نبوده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از " خبرگزاری ایسنا" این نخستین اظهار نظر یک مقام عالی‌رتبه ایرانی در واکنش به قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسول‌گری عربستان در استانبول است.
رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت گفت: "کسی تصور نمی‌کرد که در دنیای امروز و در قرن جدید شاهد این چنین قتل سازمان یافته‌ای بوده و دستگاهی برای انجام یک قتل فجیع برنامه‌ریزی بکند و فکر نمی‌کنم بدون حمایت امریکا کشوری جرات ارتکاب چنین جنایتی را داشته باشد." 

دیدار پادشاه عربستان سعودی با بستگان خاشقجی - اسپوتنیک افغانستان
دیدار پادشاه عربستان سعودی با بستگان خاشقجی

رئیس جمهوری ایران انجام چنین جنایت را به دلیل داشتن حاشیه امنیتی و "اتکاء به ابرقدرت" برای حکومت عربستان سعودی خواند و گفت که این ابر قدرت است که اجازه نمی‌دهد که دادگاه هایی که علیه جنایت بشری در جهان وجود دارند، علیه عربستان وارد عمل شود.
وی ضمن «بی‌سابقه» خواندن این اتفاق در دهه‌های اخیر از دولت ترکیه خواست تا با انجام «تحقیقات بی‌طرفانه»، ابعاد و زوایای آن را «برای جهانیان» آشکار کند.
حسن روحانی موضع‌گیری در قبال قتل جمال خاشقجی را، "سنگ محکی" برای اروپا، امریکا و دیگر کشورها خواند و گفت: باید ببینیم که کشورهای مدعی حقوق بشر در این زمینه چه واکنشی خواهند داشت. امروز مردم جهان شعارهای شما را که ادعای حقوق بشر می‌کنید باور کنند یا اینکه اعلام می‌نمایید که بخاطر 450 میلیارد دالر حاضر نیستید در این زمینه اظهار نظر کنید. با چنین واکنش هایی ماهیت خود را به صراحت برای جهانیان آشکارخواهید ساخت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала