واکنش ماتیس به قتل خاشقجی

© AFP 2023 / MOHAMMED AL-SHAIKHIn this file photo taken on December 15, 2014, general manager of Alarab TV, Jamal Khashoggi, looks on during a press conference in the Bahraini capital Manama.
In this file photo taken on December 15, 2014, general manager of Alarab TV, Jamal Khashoggi, looks on during a press conference in the Bahraini capital Manama. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا می گوید که قتل خاشقجی ثبات منطقه را تضعیف می کند و وزارت خارجه امریکا علیه این اقدام واکنش نشان داده است.

به گزارش اسپوتنیک، جیمز ماتیس وزیر دفاع ایالات متحده که برای شرکت در نشست امنیتی منامه به بحرین رفته است، گفت: قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی مایه تضعیف ثبات منطقه‌ای است و در همین‌ راستا وزارت خارجه امریکا به دنبال اتخاذ اقدامات بیشتر در واکنش به این قتل است.
ماتیس در سخنرانی‌اش اظهار کرد: وزیر امور خارجه هم‌اکنون ویزاهایی را باطل کرده و اقدامات دیگری را نیز در نظر خواهد داشت.
این درحالی است که وی در اظهارات از پیش آماده شده خود، اصلاً به ارتباط مستقیم ریاض در قتلی که 25 روز پیش در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه اتفاق افتاد، اشاره ای نکرد و تنها به این موضوع اکتفا کرد که مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا روادید سعودی‌هایی که در این اقدام دست داشته‌اند را لغو کرده است و به دنبال اتخاذ اقدامات بیشتر است. 

پومپئو پاکستان را هشدار داد - اسپوتنیک افغانستان
پومپئو پاکستان را هشدار داد

ماتیس در ادامه مدعی شد: درحالی که منافع جمعی به صلح بستگی دارد و احترام تزلزل‌ناپذیری برای حقوق بشر قائل هستیم، قتل خاشقجی آن هم در یک مکان دیپلماتیک، باید همه ما را نگران کند.
وی همچنین از تداوم مشورت با پمپئو و دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا برای اتخاذ اقدامات بیشتر در این زمینه خبر داد. در اخیر ماتیس گفت امریکا در قبال مردم عربستان احترامی بی کم و کاست قائل است اما این احترام باید توأم با شفافیت و اعتماد باشد.
مایک پامپئو، وزیر امور خارجه امریکا هفته گذشته در واکنش به پرونده قتل خاشقجی ویزای 21 مقام سعودی را لغو یا آنان را فاقد شرایط دریافت ویزای امریکا اعلام کرد.
جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی از سال 2017 میلادی در ایالات متحده امریکا زندگی و به حیث مرورگر در روزنامۀ واشنگتن پست کار می‌کر. وی 2 اکتوبر پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتوبر گزارش دادند، جمال خاشقجی در جریان نزاع با کارمندان سرکنسولگری جان خود از دست داده است.
در این رابطه 18 نفر بازداشت شده و اکنون بازجویی از آنها جریان دارد. مقامات عربستان تلاش می‌ورزند حقیقت را کشف کرده و همه مجرمان را تحت تعقیب قضایی قرار داده و مجازات کنند.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала