کابل را میتوانند از دهلیزهای مهم تجارتی محروم سازند

© Photo / ARG / ARGکابل را میتوانند از دهلیزهای مهم تجارتی محروم سازند
کابل را میتوانند از دهلیزهای مهم تجارتی محروم سازند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به زودی یگانه بندر بحری ایران که میتوانست نقش مهم را در تحقق موفقانه استراتژی امریکا در آسیای جنوبی بازی کند، تحت ضربه تحریمات فراارضی ایالات متحده قرار خواهد گرفت. روزنامه Wall Street Journal به این توجه مبذول داشته است.

واقعیت امر اینست که بندر بحری در شهر جنوبی چاه بهار ایران برای جمهوری اسلامی افغانستان، جای که امریکا جهت ثبات بخشیدن اوضاع طی چندین سال تلاش می ورزد، از نقطه نظر اقتصادی مفید است.

فراخوان از دول خارجی در مورد کاهش واردات نفت ایران تا صفر و وضع نمودن ممنوعیت ها بر مناسبات کاری با کمپنی های جمهوری اسلامی میتوانند شوخی بی رحمانه با مقامات امریکایی بازی کنند.

بندر بحری در شهر جنوبی چاه بهار ایران در خلیج عمان تحت رژیم اقدامات محدویتی قرار میگیرد. طوریکه روزنامه Wall Street Journal اشاره میکند، این بندر که بنام محمد بهشتی شخصیت مشهور سیاسی مسمی شده، به تهران در تحکیم روابط اقتصادی با آسیای جنوبی کمک میکند: این نقطه مهم صادراتی برای انتقال طلای سیاه به خارج از خلیج فارس می باشد. این بندر را از مدتها قبل ثروت استراتژیک و نظامی تهران می نامند. ولی، این بندر برعلاوه مسایل دیگر، منبع اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود که جهت متنوع ساختن کانال های ترانسپورتی سعی می ورزد. جهموری اسلامی افغانستان که راه خروج به بحر ندارد، به راه ها و مسیرهای نو نیاز دارد.

© AFP 2023 / ATTA KENAREکابل را میتوانند از دهلیزهای مهم تجارتی محروم سازند
کابل را میتوانند از دهلیزهای مهم تجارتی محروم سازند - اسپوتنیک افغانستان
کابل را میتوانند از دهلیزهای مهم تجارتی محروم سازند

چاه بهار در ایران یگانه بندر بحری می باشد و در دهلیز بین المللی «شمال-جنوب» قرار دارد. تصادفی نیست که در توسعه و عصری سازی بندر شهید بهشتی که به مثابه ادامه بندر چاه بهار بررسی میشود، جانب هند که به حمل و نقل محموله ها به آسیای میانه، روسیه و اروپا، در غیاب بندر کراچی پاکستان که با آن رقابت میکند، علاقمندی دارد، فعالانه شرکت می ورزد. هند — یکی از محدود کشورهای است که تا به حال فعالیت خود را در چاه بهار بعد از خروج امریکا از «معامله هستوی» با ایران متوقف نه ساخته است. در اوایل سال 2018 هند و ایران مجموعه متشکل از ده موافقت نامه امضا کردند که یکی از آنها اجاره بخش از بندر چاه بهار را برای مدت زمان 18 ماه توسط کمپنی هندی India Ports Global Limited پیشبینی میکند. توافق در جریان بازدید حسن روحانی رئیس جمهور ایران از دهلی نو عقد شده بود.

طوریکه در محیط کارشناسان پیشبینی میکنند، امریکایان خسارات زیادی را با وضع نمودن تحریمات از نقطه نظر استراتژی خود در آسیای جنوبی متحمل شده میتوانند: چاه بهار عنصر مهم در پروسه ثبات بخشیدن اقتصاد افغانستان شمرده میشود و همین نقطه را رهبری امریکا در جمله اهداف ماموریت خود در افغانستان اعلام میدارد.

عمر نثار مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر به روزنامه «نی زاویسیمایا گازیته» اعلام داشت:« چاه بهار در منطقه به مثابه رقیب دهلیز چین-پاکستان تلقی میشود، اما افغانستان در لحظه کنونی بیشتر به ترانزیت پاکستان وابسته می باشد و سعی می ورزد از این وابستگی برآید، از همینرو بر چاه بهار اتکا میکند. ولی این بندر فعلاً به آن طرفیت که لازم است، کار نمی کند. گمان نمی رود که امریکایان به این اهمیت دهند، اما افغانان به آن اهمیت میدهند، برای آنها این مهم است». آنچه که به ترانزیت نظامی مربوط میگردد، پس تحلیلگر می افزاید: جانب امریکا حالا به آن، مانند زمان قبل از سال 2014، احتیاج ندارد. نثار میگوید:« امریکایان میتوانند خود را از طریق هوا تامین کنند».

کارشناس نظامی یوری لیامین به «نی زاویسیمایا گازیته» اعلام داشت:« ضمن صحبت راجع به چاه بهار، باید به اهمیت آن در حال حاضر برای خود ایران، پوتنسیال آینده آن و اهمیت آن برای کشورهای دیگر برجسته کرد. اگر راجع به امروز صحبت نمود، چاه بهار اگرچه بندر بزرگ شمرده میشود، اما برای اقتصاد ایران اهمیت کلیدی ندارد. بطور مثال، بزرگترین ترمینال نفتی ایران در جزیره خارک در خلیج فارس قرار دارد و بندر عمده تجارتی در جنوب کشور بندر عباس محسوب میشود که شامل دو مجتمع عظیم بندری می باشد که در منطقه آبنای هورموز قرار دارند. ولی چاه بهار برای انکشاف در چوکات اعمار بعدی دهلیز ترانسپورتی «شمال-جنوب» و به خصوص برای توسعه تجارت دول آسیای مرکزی با هند و دیگر کشورها پوتنسیال عظیم دارد.

از همینرو هند در زمان خود پول را در انکشاف این بندر سرمایه گذاری کرده است. این در نوبه اول برای افغانستان مهم است که مدت زمان طولانی آرزوی تجارت الترناتیف را از طریق بنادر پاکستان داشت و در این اواخر ترانزیت خود را فعالانه به ایران به جای پاکستان، منجمله از طریق بندر چاه بهار تغییر جهت میدهد».

کارشناس می افزاید:« روشن است که برای ایران توسعه چنین ترانزیت از طریق خاک آنکشور به معنی افزایش عواید می باشد. برعلاوه این، انکشاف بندر چاه بهار به انکشاف تمامی ولایات جنوب-غربی سیستان و بلوچستان مساعدت میکند که یکی از فقیرترین مناطق در کشور می باشند».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала