آینده تیره در انتظار سیاره ما قرار دارد

© AFP 2023 / Sakis Mitrolidisآینده تیره در انتظار سیاره ما قرار دارد
آینده تیره در انتظار سیاره ما قرار دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کویرین شییریمایر (Quirin Shiermeier) در مطلب منتشره در مجله « Nature»، چاپ انگلستان می نویسد، در آستانه یکی از تکان های محسوس اقتصادی قرن بیست – بحران نفتی سال 1973 – گروپ بانفوذ تحقیق کنندگان گزارش را تحت عنوان «حدود رشد» منتشر ساخت که امروز موقف قابل احترام کسب کرده است.

یکی از معتبرترین مجلات عامه علمی نظریه تجدیدشده کلوپ روم را تحلیل میکند که 40 سال قبل منتشر شده و دقیقاً بحران سال 1973 را پیشبینی کرده بود. نتیجه گیری های نظریه معاصر گزارش را نیز نمی توان خوشبینانه خواند:«خطر جدی آن وجود دارد که تا سال 2050 ما سیستم تامین حیات زمین را به نقطه چرخشی بازگشت ناپذیر خواهیم رساند».

این اثر که توجه وسیع محافل اجتماعی را بخود جلب کرده و باعث مناقشات زیاد گردیده، منظره تاریک آینده بشریت را ترسیم میکند. مطابق گزارش، اگر هیچگونه اقدامات اتخاذ نگردند، رشد اقتصاد و جمیعت سیاره منابع سیاره را از بین خواهند برد و تا سال 2070 رکود اقتصادی انتظار میرود.

به گفته گروپ محققین مستقل که نظریه تجدیدشده گزارش را، با استفاده از پیچیده ترین وسایل تحلیل، منتشر ساخته، با گذشت چهار دهه نتیجه گیری های اساسی گزارش اهمیت خود را از دست نه داده اند. مانند گزارش سال 1972، اثر کنونی به اساس سفارش کلوپ روم ترتیب شده که در آن نمایندگان طرز تفکر لیبرال حلقات ممتاز علمی، اقتصادی و سیاسی شامل اند و امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس خود (کلوپ در سال 1968 تاسیس شده بود) را تجلیل میکند.

گزارش تجدیدشده که در تاریخ 17 اکتوبر در روم به مناسبت سالگرد کلوپ منتشر شده، کاملاً بیدارکننده است. اگرچه نتیجه گیری های آن آنقدر خصوصیت رادیکال نه دارد، ما از گزارش می فهمیم که بشر در یک نوع دام منطقی قرار گرفته است.

تدوین کنندگان گزارش نتیجه گیری میکنند، سناریوی که در صورت آن همه چیز به همین منوال ادامه خواهد یافت یا رشد اقتصادی سریع مشاهده خواهد شد، بدان معنی است که جهان به اهداف دست یافته نمی تواند که سازمان ملل متحد در عرصه رشد پایدار — مجموعه اهداف اجتماعی، ایکالوژیکی و اقتصادی تا سال 2030 — تعیین کرده است. و حتی اگر حکومت ها بصورت جدی به تحقق سیاست «عنعنوی» در زندگی که متوجه دستیابی بر اهداف اجتماعی می باشد، کمر خواهند بست — صحبت راجع به اقدامات، مانند ریشه کن ساختن فقر و گرسنگی و تامین دسترسی بر تعلیمات باکیفیت برای همه مطرح بحث می باشد — آنها با خطر از نظراندتاختن مسایل ایکالوژیکی مواجه خواهند شد.

مولفان گزارش نتیجه گیری میکنند:« خطر جدی آن وجود دارد که تا سال 2050 سیستم تامین حیات زمین را به نقطه چرخشی بازگشت ناپذیر خواهیم رساند».

© AFP 2023 / Fadel Sennaآینده تیره در انتظار سیاره ما قرار دارد
آینده تیره در انتظار سیاره ما قرار دارد - اسپوتنیک افغانستان
آینده تیره در انتظار سیاره ما قرار دارد

جولیا ستاینبیرگیر (Julia Steinberger)، کارشناس در باره اقتصاد ایکالوژیکی در پوهنتون لیدس انگلستان میگوید:« این واقعیت که ما مانند گذشته در برابر این قضیه قرار داریم که کلوپ روم تقریباً 50 سال قبل تشریح کرده بود، نمی تواند باعث نگرانی نگردد».

اقدامات عنعنوی سیاسی به درد نمی خورند

گزارش اولی تحلیل کمی بود که براساس مودل کمپیوتری ترتیب شده بود که نتائیج بالقوه اقتصاد جهانی را محاسبه میکرد. منقدین عمده تاً فرضیه های مربوط به ذخایر متوقعه منابع طبیعی را به باد انتقاد گرفتند.

برخی اقتصاددانان نتیجه گیری های گزارش را « چرند غیرمسوولانه» خواندند، در حالیکه دیگران مطمئین بودن World3، مودل پیچیده آن زمان را، مورد انتقاد قرار دادند که مولفان برای پیشبینی مصرف انرژی، سطح الودگی و رشد جمیعت استفاده کرده بودند.

به گفته مولفان، فقط تغییرات هرچه بیشتر رادیکال اقتصادی و شیوه های برخورد — به مقایسه امروزی — میتوانند به جهان امکان دستیابی بر همه 17 هدف که سازمان ملل متحد مطرح ساخته فراهم سازد.

مقصد از این اقدامات تغییرشکل فوری سیستم های انرژی، استفاده هرچه وسیعتر از پلانگذاری خانواده برای ثبات بخشیدن نفوس و تشویق فعال توزیع مساویانه نعمات مادی — برای آن، تا به ده فیصد ثروتمندترین مردم سیاره بیشتر از 40% عواید تعلق نه داشته باشد.

یوهان روکستریوم (Johan Rockström) محقق انکشاف پایدار از ستاکهلم و یکی از مولفات گزارش بر نشر گزارش چنین تبصره نمود:« بسیاری از نتیجه گیری های اولی «حدود رشد» مانند گذشته اهمیت خود را حفظ میکنند. از نقطه نظر علمی این نتیجه گیری قناعت بخش می باشد، اما برای جامعه — این امر رضایت بخش نیست».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала