تحریمات ترامپ بر ضد ایران به پیروزی بزرگ برای روسیه مبدل گشته

© REUTERS / Raheb Homavandiتحریمات ترامپ بر ضد ایران به پیروزی بزرگ برای روسیه مبدل گشته
تحریمات ترامپ بر ضد ایران به پیروزی بزرگ برای روسیه مبدل گشته - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مولف مجله کاری « Forbes»، چاپ امریکا به این امر علاقمندی نشان داده که تحریمات امریکا بر ضد ایران بیشتر از همه به نفع کیست؟ عربستان سعودی؟ اسرائیل؟ یا امارات متحده عربی؟ نه خیر. بیشترین نفع را آنها به روسیه به بار می آورند.

به عقیده پیتر فولکمار(Peter Volkmar)، با تضعیف نمودن ایران، تحریمات به روسیه امکان متوازن ساختن بازارهای نفتی و تقویت نمودن نفوذ جیوپولیتیکی خود فراهم می سازد. فقط با توحید مساعی با روسیه در اواخر سال 2016، اوپیک توانست بر کاهش استخراج در کشورهای عضو و بلندبردن بهای نفت دست یابد.

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر منابع روسیه، باوجود تحریمات امریکا، ضروری خواهند بود
منابع روسیه، باوجود تحریمات امریکا، ضروری خواهند بود - اسپوتنیک افغانستان
منابع روسیه، باوجود تحریمات امریکا، ضروری خواهند بود

واقعیت امر اینست که اوپیک به استخراج کنندگان بزرگ نفت نیاز دارد که به عربستان سعودی در امر وضع نمودن سهمیه های استخراج نفت کمک میکند. حالا، زمانیکه ایران را به حاشیه عقب زده، الریاض نمی تواند به تنهایی مولدین کوچک را به کاهش استخراج متقاعد سازد و اوپیک وابسته نمی تواند بر بازار جهانی نفت اراده خود را تحمیل کند. آیا عربستان سعودی میتواند بر مساعدت از جانب تولیدکننده بزرگ دیگر — روسیه یا ایران دست یابد. طوریکه قبلاً گفته شد، اعضای کلیدی اوپیک که بعد از عربستان سعودی قرار دارند، به حفظ سهمیه ها جهت صادرات و کنترول نمودن بهای نفت بعد از آن قادر نشدند، وقتیکه در سال 2014 امریکا استخراج نفت سنگ های ورقه یی افزایش داد و بدینوسیله وضع مسلط اوپیک را در بازار تضعیف نمود. فقط با توحید مساعی با روسیه در اواخر سال 2016، اوپیک به کاهش استخراج کشورهای عضو و بلند بردن بهای نفت دست یافت.

واقعیت های در حال تغییر اقتصادی که اوپیک را به افتادن در آغوش روسیه مجبور ساخته، به مسکو امکان کسب امتیاز قابل ملاحظه جیوپولیتیکی فراهم ساخته و آن را به حلقه نو کلیدی در اتحادیه نفتی مبدل ساخته است. خالد ال فلیح وزیر انرژی عربستان سعودی، ضمن اشاره به این واقعیت به آژانس تاس روسیه اعلام داشت:« ما بخود ما ثابت ساختیم که میتوانیم با روسیه کار کنیم و تعادل در بازار را بدون در نظرداشت این حفظ نمائیم که در آنجا کمبود وجود دارد یا اضافه تولید».

© AFP 2023 / Joe Klamarتحریمات ترامپ بر ضد ایران به پیروزی بزرگ برای روسیه مبدل گشته
تحریمات ترامپ بر ضد ایران به پیروزی بزرگ برای روسیه مبدل گشته - اسپوتنیک افغانستان
تحریمات ترامپ بر ضد ایران به پیروزی بزرگ برای روسیه مبدل گشته

مولف می افزاید، مودل من از تیوری بازی ها نشان میدهد که چون قیمت تمام شد استخراج نفت در ایران بطور استثنایی پائین است، این کشور میتواند برای سعودیان به شریک خوب در جنگ بر سر بهای نفت مبدل گردد.

وقتیکه در سال 2015 اتحادیه از سهمیه ها صرفنظر نمود، پس امکانات کمی برای تحمیل ارداه خود در اختیار داشت. ولی وقتیکه در سال 2017 قرارداد راجع به سهمیه ها با روسیه به مرحله اجرا گذاشته شد، اوپیک امکانات مذاکرات خود را تحکیم نمود.

در نتیجه روسیه حالا طی یک و نیم سال قله های امرانه و مواضع مستحکم جیوپولیتیکی احراز میکند و اعلام میدارد: با ما همکاری کنید، در غیر آن اتحادیه از هم فرومی پاشد. اما این موضعگیری در صورت تضعیف خواهد شد، اگر ایران را از تحریمات رهایی بخشند.

تحریمات امریکا بر صادرات ایران سر از تاریخ 5 نوامبر آغاز میشوند. تجمع عواقب غیرعمدی ناشی از تحریمات شدید ضد ایران ادامه خواهند یافت.

درست است که اسرائیل و امارات متحده عربی به این خوش اند که اقتصاد رقیب استراتژیک آنها در زولانه قرار گرفته، اما خلای قدرت بجامانده بعد از ایران را روسیه پر میکند.

این حوادثه باعث تحولات ناگهانی میگردند که سیاست خارجی امریکا مجبوراً در طول سالیان زیادی با آنها سروکار خواهد داشت. اگر برای ترامپ کاهش قیم مستقیماً همین حالا، قبل از انتخابات میان دوره یی، مهمتر است، پس تضعیف تحریمات ضد ایران برای او میتواند به راه مناسب بسوی پیروزی مبدل گردد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала