افغانستان نسبت به سین کیانگ برای مسلمانان چینایی امن تر است

© AP Photo / Ng Han Guanافغانستان نسبت به سین کیانگ برای مسلمانان چینایی امن تر است
افغانستان نسبت به سین کیانگ برای مسلمانان چینایی امن تر است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری زیادی از اقلیت مسلمانان چینایی بر اثر سرکوب های پکن به افغانستان کوچ کرده اند.

روزنامه: چرا چین مسلمانان را به شدت سرکوب میکند - اسپوتنیک افغانستان
روزنامه: چرا چین مسلمانان را به شدت سرکوب میکند
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، نشریه امریکایی «فارن پالیسی» در گزارشی اعلام کرد، که دولت چین زیر شعارهای «مبارزه با تروریسم» و «حفظ ثبات» سرکوب اقلیت مسلمان چینایی در ایالت سین‌کیانگ سبب شده تا این مسلمانان برای رهایی از آزار و اذیت قومی و مذهبی به افغانستان مهاجرت کنند.

پیش از این مسلمانان «اویغور»، که در این ایالت ساکن هستند با توجه به ارتباطات قومی، زبانی و مذهبی با کشورهای آسیای مرکزی به قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان پناه می‌بردند، اما اکنون این کشورها به لحاظ وابستگی اقتصادی به چین در برابر فشار پکن بر اویغورها تسلیم شده‌اند.

براساس گزارش این نشریه امریکایی، اکنون افغانستان درگیر جنگ تنها کشور همسایه چین است، که از نظر سیاسی و مذهبی، می‌تواند به عنوان پناهگاه برای اویغورهای پناهجو مطرح باشد.

این نشریه افزوده است، که اکنون شمار اویغورهایی که در ولایت «بدخشان» واقع در شمال شرق افغانستان و هم مرز با چین مستقر شده‌اند ممکن است اکنون به 4 هزار و 500 نفر رسیده باشد.

یادآوری می کنیم، که پیش از این گزارش‌هایی درباره ساخت یک پایگاه نظامی ارتش توسط چین در منطقه «واخان» برای بهبود تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم منتشر شده بود، اما پکن بارها ایجاد یک پایگاه نظامی در خاک افغانستان را رد کرده است. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала