فشار بر ایران: بعد از تحریمات امریکا وضع نرخ نفت چه خواهد شد

© Andrea Izzottiفشار بر ایران: بعد از تحریمات امریکا وضع نرخ نفت چه خواهد شد
فشار بر ایران: بعد از تحریمات امریکا وضع نرخ نفت چه خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بعد از عملی شدن تحریمات در تاریخ 5 نوامبر علیه ایران معاملات نفتی با کاهش نرخ واکنش نشان دادند. ترامپ محدودیت ها را از جمله همه آنهایی که قبلاً واشنگتن بر ضد تهران وضع نموده بودند، «بسیار سخت» خواند.

اما صحبت راجع به قیودات کامل مطرح نمی باشد: چند کشور مانند گذشته میتوانند طلای سیاه را از جمهوری اسلامی خریداری کنند. آیا بازار با تهدید کمبود عرضه مواجه می باشد یا خیر، و آیا میتوان انتظار صد دالر فی بیرل انتظار داشت و بانک های سرمایه گذاری جهانی چگونه واکنش نشان داده، در این باره به مطلب منتشره خبرگزاری «ریا نووستی» توجه شما را جلب میداریم.

تحریمات امریکا بر ضد تهران قبل از امضای برجام در باره پروگرام اتمی ایران در سال 2015 عملی میشدند و حالا آنها را دوباره تجدید کردند. محدودیت ها به صنایع نفتی، عرصه بانکی، کشتی سازی و حمل و نقل بحری ایران مربوط میگردند. کشورهای نقض کننده که با جمهوری اسلامی مناسبات تجارتی حفظ میکنند، تحت فعالیت اقدامات ثانوی قرار میگیرند. چند دولت — یونان، هند، ایتالیا، چین (بشمول تایوان)، ترکیه، کوریای جنوبی و جاپان از این امر مستثنی می باشند. همه آنها میتوانند نفت را از ایران در شرایط محدودیت های نو وارد کنند.

چنین نرمش واشنگتن به آن منجر شد که بازار نسبت به تحریمات واکنش غیرمنتظره نشان دهد: در جریان معاملات تجاری نرخ ها کاهش یافت و تا شام نفت نوع Brent تا 71 دالر یک بیرل ارزان شد. در عین حال طی چند ماه بهای نفت در انتظار تحریمات افزایش می یافت.

تحلیلگران اشاره میکنند که اوضاع اطراف ایران کاملاً مبهم باقی می ماند. واشنگتن کاهش بهای نفت را مطالبه میکند، اما همه چیز را برای آن انجام میدهد، تا این کار رخ نه دهد.

اندری کوچیتکوف، تحلیلگر ارشد کمپنی «بروکر آزاد» اشاره میکند:« تحریمات علیه ایران و وینزویلا بطور بالقوه در حدود سه میلیون بیرل نفت از دوران همه روزه خارج می سازد. ولی خود امریکا، عربستان سعودی و روسیه از آغاز سال استخراج را به اندازه بیش از 5،2 میلیون بیرل در روز افزایش داده اند. مطابقاً بازار متعادل باقی مانده و کدام کمی محسوس وجود نخواهد داشت».

نتالیا میلچاکووا معاون دیپارتمنت تحلیلی «الپری» توضیح داد:« این امر مستثنی شده نمی تواند که کشورهای که در لست تحریمات قرار نه گرفته، میتوانند به میانجی در فروش نفت مبدل گردند. یعنی نفت ایرانی خواهد بود، اما صادرکننده — کمپنی های غیرایرانی، به گونه مثال، چینایی».

طبق پیشگویی های یکی از بزرگترین بانک های سرمایه گذار جهان، Bank of America Merrill Lynch، کمبود عرضه نفت در بازار جهانی تا سال 2019 میتواند نرخ نفت را تا صد دالر یک بیرل برساند.

پیشگویی های مشابه قبلاً در Goldman Sachs شنیده شده بودند و رئیس یکی از بزرگترین کمپنی های نفتی جهان، کمپنی فرانسوی Total، اشاره نموده بود که بازار نفتی « به جهان نو قدم نهاده»، جای که جیوپولیتیک به عامل کلیدی اثرگذاری مبدل میگردد.

به عقیده کوچیتکوف، نرخ یک بیرل نفت در حدود 70-80 دالر تحکیم خواهد شد و تعادل نسبی تقاضا و عرضه را منعکس خواهد ساخت. ولی بازار در هر صورت باید به عجائیب آماده باشد.

به گفته موصوف، حذف نمودن ایران و وینزویلا از صنایع استخراج نفت به کمبود واقعی، نه خیالی نفت منجر خواهد شد.

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر آیا روسیه از عهده وظایف انکشافی برخواهد آمد؟
آیا روسیه از عهده وظایف انکشافی برخواهد آمد؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا روسیه از عهده وظایف انکشافی برخواهد آمد؟

از همینرو این سناریو که در صورت آن نفت در نتیجه میتواند تا صدها دالر یک بیرل خواهد رسید، کاملاً محتمل به نظر میرسد. اقتصاد به چنین قله ها هیچ نیازی ندارد — سطح مهم است که در آن نرخ برای مدت زمان طولانی تحکیم گردد. کارشناسان نرخ 65-80 دالر یکی بیرل را از نقطه نظر اقتصادی اساسمند می دانند. و این نرخ به نفع اقتصاد روسیه می باشد، چون انکشاف رشته های غیرمواد خام را تشویق میکند، بدون آن که اشتباهات گذشته را تکرار نماید.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала