مطالبه «تنزیل مقام» سیاستمدار چک نسبت مخالفت با ماموریت ناتو در افغانستان

© AFP 2023 / Michal Cizekمطالبه«تنزیل مقام» سیاستمدار چک نسبت مخالفت با ماموریت ناتو در افغانستان
مطالبه«تنزیل مقام» سیاستمدار چک نسبت مخالفت با ماموریت ناتو در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اپوزیسیون راستگرای چک استعفای لوبومیر زااورالیک را از مقام رئیس کمیته امور بین المللی مجلس نمایندگان نسبت اعلامیه اخیر او راجع به اینکه مداخله نیروهای ناتو در افغانستان اشتباه بود، مطالبه میکند.

پیتر گازدیک رهبر جنبش « STAN» و پیتر فیالا رهبر حزب مدنی دموکراتیک « ODS» استعفای رئیس کمیته امور بین المللی مجلس نمایندگان را مطالبه کرده اند. آنها عقیده دارند که اعلامیه که سیاستمدار ایراد کرده باید به استعفای او از مقام پارلمانی منجر شود. طوریکه رهبران اپوزیسیون اظهار میدارند، رئیس کمیته امور بین المللی مجلس نمایندگان حق نه دارد فعالیت های ایتلاف را در افغانستان مورد تردید قرار دهد.

باید گفت که این همان بخش از کشور سابق چکوسلواکیا می باشد که تا به امروز مداخله نیروهای پیمان وارسا را در آن کشور هنگام «بهار پراگ» مورد انتقاد قرار میدهد.

یانا ولفووا، رئیس حزب «حاکمیت چک» و نماینده سابق حزب سوسیال دموکراتیک در مصاحبه با Sputnik  در این مورد تبصره نموده که توجه شما را به آن جلب میداریم.

— رهبران « ODS» و « STAN» مطالبه میکنند، تا لوبومیر زااورالیک مقام رئیس کمیته امور بین المللی مجلس نمایندگان چک را نسبت بیانات خود در باره افغانستان ترک کند. شما راجع به این چه فکر میکنید؟

— جالب است که زااورالیک در مقام وزارت خارجه از حضور نیروهای ما در افغانستان حمایت میکرد و چند روز قبل از این او به تمیدید ماموریت رای داد. اگرچه من عقیده دارم که موضعگیری فعلی (زااورالیک — مدیریت مسوول) — درست است و این با منافع مردم ما مطابقت دارد، می ترسم که این فقط  توسط کاهش محبوبیت حزب سوسیال-دموکراتیک و این توضیح میشود که او نتوانست مقام وزارت خارجه را احراز نماید. از همینرو اصلاً بر «رسیدن او به پختگی» باور نه دارم.

از طرف دیگر، محروم ساختن کسی از ریاست کمیته امور بین المللی مجلس نمایندگان فقط به خاطریکه او نظر خود را اظهار داشته، بلندترین سطح غیردموکراتیک بودن حزب می باشد که دهن آن پر از دموکراسی می باشد.

— آیا این عمل « ODS» و « STAN» فقط تبارز مبارزه اپوزیسیون علیه حکومت می باشد یا زااورالیک واقعاً هم باید به خاطر از دست دادن مقام خود هراس داشته باشد؟

— خوشبختانه، این احزاب کوچک اند که در پارلمان نفوذ زیادی نه دارند، از همینرو من فکر میکنم که زااورالیک نباید به خاطر از دست دادن مقام خود هراس داشته باشد.

— آیا مطالبه « ODS» و « STAN» تخلف از آزادی بیان نمی باشد؟

— « ODS» و « STAN» «آزادی بیان» را فقط به معنی آزادی بیان خود و حقیقت خود میدانند و دیگران حق آزادی بیان نه دارند. فقط این احزاب، آری TOP 09، یگانه حاملین حقیقت و محبت اند. امیدوارم که « ODS» و « STAN» در انتخابات آینده به پارلمان راه نخواهند یافت.

— آیا فشار اپوزیسیون بدان معنی است که در صحنه سیاسی چک باید فقط یک «نظر درست» به ارتباط شرکت نظامیان چک در ماموریت های خارجی وجود داشته باشد و نظرات متفاوت مجازات خواهند شد؟

— در ماهیت امر، من قبلاً به این سوال پاسخ دادم. بلی، اپوزیسیون سعی می ورزد «یگانه نظر درست» خود را تحمیل نماید، چنین وضع در دوران قبل از سال 1989 وجود داشت و من بسیار زیاد نمیخواهم، تا چنین وضع یکبار دیگر تکرار شود. از همینرو من امیدوارم که مردم در انتخابات نیز بر ضد پیشکش نمودن «یگانه نظر درست» بپا خیزند و این احزاب را از پارلمان برانند.

قابل یادواری است که قبلاً، رئیس کمیته امور بین امللی پارلمان چک و وزیر خارجه سابق لوبومیر زااورالیک، ضمن واکنش نسبت به مرگ یک نظامی چک در افغانستان، اعلام داشت که ورود نیروهای ناتو به افغانستان، مانند جنگ در عراق، اشتباه بود و پیمان باید در مورد خروج فکر کند.

آنگاه، در تاریخ 22 اکتوبر، در پایگاه هوایی شیندند در ولایت هرات بر نظامیان چک یکی از افغانان که نیروهای ناتو به آنها مهارت های نظامی می آموزند، آتش گشود. در نتیجه آتشباری توماش پروخازکا قوماندان 42 ساله تولی کشته شد و دو نظامی دیگر چک زخمی شدند. و یک هفته قبل از این در پایگاه نظامی نیروهای امریکا در بگرام هنگام گزمه پنج نظامی چک زخمی شده بودند که چهار تن آنها از شفاخانه رخصت خواهند شد و بر زندگی نظامی پنجم، به گفته طبیبان، زخمی شدن تمام عمر تائثیر خواهد کرد.

درک این مشکل نیست که مرگ این نظامیان جوان در جنگ که به هیچ وجه برای مردم چک قابل فهم نیست و به خاطر منافع بیگانه پیشبرده میشود، چقدر فاجعه بار می باشد. زااورالیک گفت:« باید شیوه پیدا شود که چگونه قطعات ما (از افغانستان) خارج ساخته شوند. ما خواستار آنیم، تا ناتو چنین خروج را بررسی کند، تا این کار را مشترکاً انجام دهیم».

© REUTERS / U.S. Armyمطالبه«تنزیل مقام» سیاستمدار چک نسبت مخالفت با ماموریت ناتو در افغانستان
مطالبه«تنزیل مقام» سیاستمدار چک نسبت مخالفت با ماموریت ناتو در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
مطالبه«تنزیل مقام» سیاستمدار چک نسبت مخالفت با ماموریت ناتو در افغانستان

به عقیده وزیر خارجه سابق چک، حقیقت راستین راجع به اوضاع در افغانستان بدتر از آنست که فکر میشود، پیمان در آنجا تدریجاً مواضع خود را از دست میدهد. رسانه ها سخنان زااورالیک را چنین نقل میکنند:« اوضاع بهبود نمی یابد، ما توان ایجاد نیروهای افغان را، طوریکه خود تصور میکردیم، نداریم. این برای ما به وجوه عظیم مالی تمام میشود. رفتن به افغانستان اشتباه بود، ولی این عین اشتباه، مانند جنگ در عراق بود. نتائیج برای ما، اساساً، منفی می باشند. من نمیخواهم نظامیان مرده بعدی را مشاهده کنم».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала