آیا هیئت کابل در نشست مسکو با طابان تماس برقرار خواهد کرد؟

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر Высотное здание министерства иностранных дел РФ
Высотное здание министерства иностранных дел РФ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس مرکز مطالعات افغانستان معاصر معتقد است که، امکان برقراری تماس میان نمایندگان کابل با هیئت طالبان در حاشیه "نشست مسکو" موجود است.

به گزارش اسپوتنیک، این نظر را "عمر نثار" رئیس مرکز مطالعات افغانستان معاصردر یک مصاحبه، ابراز نموده است. پیشتر وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد که نشست دوم "فرمت مسکو" مشوره ها در مورد افغانستان در سطح معاون وزیر امور خارجه و نمایندگان ویژه تخصصی در تاریخ 9 نوامبر برگزار خواهد شد. در این نشست ، نمایندگان کشورهای شرکت کننده — افغانستان، هند، ایران، قزاقستان، قرغزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و همچنین ایالات متحده دعوت شدند. امضای اسناد بر اساس اساسنامه برنامه ریزی نشده است.
سخنگوی طالبان اعلام کرد هیات عالی رتبه‌ای از دفتر سیاسی آنها در قطر نهم نوامبر (18 عقرب) در کنفرانس مسکو درباره افغانستان حضور خواهند یافت.
عمر نثار، رئیس مرکز مطالعات افغانستان معاصر معتقد است که، کنفرانس درباره افغانستان در مسکو یک رویداد مهم است؛ زیرا طالبان برای اولین بار در چنین کنفرانس شرکت می کنند. در عین حال، او تأکید کرد که حل مسئله با طالبان در یک دور مذاکرات غیرممکن است، اما دور از امکان نیست. 

Вид на московский Кремль с Замоскворечья в Москве - اسپوتنیک افغانستان
موافقت امریکا برای اشتراک در نشست صلح مسکو

آقای نثار گفت، احتمال دارد که در مذاکرات تماس برای برقراری ارتباط حاصل شود. وی گفت ؛ من فکر می کنم که اگر در جریان نشست نی، پس در حاشیه آن تماس ها میان نمایندگان کابل و هیئت طالبان برقرار خواهد شد.
نشست مسکو از اهمیت ژئوپولیتیک بسیار خوبی برخوردار است، زیرا روسیه «توانایی خود را برای تثبیت منطقه نشان می دهد و و به نقش مهم خود در حل بحران افغانستان تأکید می کند». آقای نثار گفت این همه با مداخله مستقیم در امور کشور انجام نمی شود.
رئیس انجمن تحلیلی اوراسیا، کارشناس شورای روسیه در امور بین الملل، نیکیتا مندکویچ، به نوبه خود "واقعیت برگزاری این نشست" را یک "خبر خوب" نامید و یادآور شد که اخبار منتشره دو ماه پیش به حقیقت نپیوست.
مندکوویچ گفت: "اکنون هیئت افغانی وارد مسکو شده است. علاوه بر این، شورای صلح دارای یک موقف رسمی در افغانستان است و این ساختار به طور مستقیم توسط رئیس جمهور هماهنگ شده است. مندکوویچ افزود، اگرچه این شورا قدرت اجرایی جدی ندارد، در هر صورت، این یک سازمان دولتی است که اجازه دارد با مخالفان مسلح مذاکره کند.
کارشناس روس گفت: "من بسیار امیدوارم که فرمت مسکو به عنوان پیشگام راه حل سیاسی برای مسئله افغانستان تبدیل شود، زیرا تجربه 17 سال گذشته نشان داده است که راه حل نظامی موجود نیست. نه ناتو و نه ارتش افغانستان می توانند مشکل را به استفاده از زور بامخالفان مسلح حل کنند. بنابراین یگانه راه حل مذاکره خواهد بود.
نشست مسکو فردا در حالی برگزار می‌شود که نمایندگانی از دفتر سیاسی طالبان در قطر و همچنین شورای عالی صلح افغانستان نیز در آن شرکت خواهند کرد.
قرار است سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آغاز این نشست که روز جمعه برگزار می‌شود سخنرانی جامعی داشته باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала