امریکا تضعیف شده و میتواند جنگ نو را ببازد

© Sputnik / David B. Gleasonامریکا تضعیف شده و میتواند جنگ نو را ببازد
امریکا تضعیف شده و میتواند جنگ نو را ببازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
«سی-بی-اس» (CBS) امریکا مینویسد، مطابق گزارش نو تحلیلی که توسط گروپ کارمندان سابق ادارات نظامی و کارشناسان نظامی آماده شده، برتری نظامی امریکا تضعیف شده و در برخی موارد بیش از این وجود ندارد – در حالیکه کشورهای-رقیب هرچه بیشتر مجرب تر، قوی تر متجاوزتر میگردند.

نتیجه گیری های آشکار و ناامیدکننده اینست که جنگ بعدی که در آن امریکا شرکت خواهد کرد، آن را خواهد باخت.

مولفان گزارش می نویسند:« توانایی امریکا در باره دفاع از متحدان، شرکا و منافع مهم حیاتی خود باعث شک و تردیدهای هرچه بیشتر میگردد. برای او، احتمالاً، در جنگ با چین یا روسیه دستیابی بر پیروزی دشوار خواهد بود، یا، او، کاملاً ممکن، آن را خواهد باخت».

این گروپ بنام « کمیسیون در باره استراتژی دفاع ملی»(National Defense Strategy Commission) یاد میشود و از 12 کارمند سابق ادارات امنیتی و کارشناسان در باره مسایل امنیت ملی تشکیل شده است. یک سال قبل به آنها وظیفه ارزیابی قابلیت دفاعی کشور و تحلیل نمودن استراتژی دفاع ملی — سند جامع در باره پلانگذاری که وزارت دفاع تهیه نموده بود و در آن اهداف نظامی ارایه شده بودند، سپرده شده بود.

مولفان می نویسند:« روسیه و چین به ایالات متحده، متحدان و شرکای آن چلنج میدهند و این تهدید به مراتب جدی تر از آنست که از دشمنان امریکا بعد از ختم جنگ سرد ناشی میگردید. اگر ایالات متحده به جنگ کردن با روسیه در صورت بروز وضع خاص در منطقه بالتیک یا با چین در جنگ به خاطر تایوان، مجبور گردند، امریکایان را شکست فاحش نظامی تهدید میکنند».

© AP Photo / Khalid Mohammedامریکا تضعیف شده و میتواند جنگ نو را ببازد
امریکا تضعیف شده و میتواند جنگ نو را ببازد - اسپوتنیک افغانستان
امریکا تضعیف شده و میتواند جنگ نو را ببازد

ایریک ایدیلمان (Eric Edelman) رئیس کمیسیون در مصاحبه با مایکل موریل (Michael Morell) متصدی « Intelligence Matters» و متخصص ارشد « CBS News» در باره مسایل امنیت ملی که یکی از اعضای کمیسیون می باشد و در نوشتن گزارش شرکت داشت، میگوید، مخالفان استراتژی امریکا را بعد از 11 سپتمبر مطالعه کردند و دانستند که آنها چگونه میتوانند با آن مقابله نمایند.

کمیسیون شش تمایل را جدا ساخته که به نظر آن، اوضاع استراتژیک را در ریشه تغییر داده که امریکا در آن قرار گرفته است:

— تجدید رقابت دول بزرگ از جانب دول خودکامه، مانند روسیه و چین؛

— افزایش نفوذ و توسعه پوتنسیال نظامی مخالفان تجاوزگر منطقوی مانند ایران و کوریای شمالی؛

— انکشاف و تقویت تهدیدها از جانب سازمان های جهادی؛

— تجاوز روبه افزایش «زون خاکستری» که استفاده از وسایل، مانند دیپلوماسی زور و مجبورساختن اقتصادی، استعمال نمودن وسایل اطلاعات جمعی و حملات سایبیری، تشکیلات نیمه نظامی و نیروهای دست نشانده را پیشبینی میکند؛

— گسترش تخنالوژی های پیشرفته — بطور مثال، سیستم های مافوق سرعت صوت و مغز مصنوعی — که برتری امریکا را کاهش میدهند و آسیب پذیری های نو ایجاد میکنند؛

— برهم زد ن فعالیت سیستم سیاسی — بی ثباتی بودجوی و کاهش سرمایه گذاری های نظامی.

وزارت دفاع امریکا اعلام داشته که با کمال رضایتمندی گزارش منتشره را پذیرفته است و اینکه وزارت « با کمیسیون هنگام آماده نمودن گزارش فعالانه همکاری میکرد». در اعلامیه وزارت دفاع امریکا همچنان گفته شده که وزارت « با دقت تمام همه سفارشات را در چارچوب ادامه کار در باره تحکیم دفاع کشور ما، بررسی میکند که کمیسیون ترتیب نموده اند». بعداً در ماه جاری روسای کمیسیون در جلسات استماعیه مجلس سنا و مجلس نمایندگان در امور نیروهای مسلح سخنرانی خواهند کرد و در آنجا نتائیج خود را ارایه خواهند کرد و اعضای آنها را با محتوای گزارش آشنا خواهند ساخت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала