امریکا چگونه میخواهد هلیکوپترهای Mi-17 را در افغانستان ترمیم کند؟

© US Army / 1st Lt. Veronica Aguilaامریکا چگونه میخواهد هلیکوپترهای Mi-17 را در افغانستان ترمیم کند؟
امریکا چگونه میخواهد هلیکوپترهای Mi-17 را در افغانستان ترمیم کند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع امریکا اجاره داران را برای ترمیم اساسی هلیکوپترهای کثیرالاستفاده Mi-17 ( (Mi-8که به افغانستان تعلق دارند، جستجو میکند. اعلان مربوطه در سایت خریداری های دولتی امریکا نشر شده است.

پنتاگون امیدوار است کمپنی را پیدا کند که از پروزه جات و قطعات تصدیق شده در فدراسیون روسیه استفاده کند. قبلاً وزارت دفاع امریکا قصد تعویض نمودن Mi-17 توسط هلیکوپترهای امریکایی داشت. طوریکه کارشناسان فکر میکنند، فقط کمپنی های روسی با تمام مطالبات که در سند اعلام شده، مطابقت دارند.

اداره اختصاصی کثیرالجهته هوایی وزارت دفاع امریکا (MASPO)  کمپنی را می پالد که ترمیم اساسی هلیکوپترهای کثیرالاستفاده Mi-17 (نوع وطنی  (Mi-8را که به قوای ملی هوایی افغانستان تعلق دارند، انجام دهد. سند مربوطه در سایت خریداری های دولتی امریکا نشر شده است.

امریکا ترمیم اساسی هلیکوپترها را پلان نموده است. بخش از کارها باید در افغانستان انجام گردند. MASPO تعداد هلیکوپترها را ذکر نمی کند.

شرکت کنندگان کانکور مکلف اند از از پروزه جات و قطعات تصدیق شده در کارخانه هلیکوپترسازی مسکو بنام «میل» و کمیته بین الدولتی هوایی روسیه استفاده کند.

© Sputnik / Vitaly Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر امریکا چگونه میخواهد هلیکوپترهای Mi-17 را در افغانستان ترمیم کند؟
امریکا چگونه میخواهد هلیکوپترهای Mi-17 را در افغانستان ترمیم کند؟ - اسپوتنیک افغانستان
امریکا چگونه میخواهد هلیکوپترهای Mi-17 را در افغانستان ترمیم کند؟

در جمله تسلیحات قوای هوایی افغانستان در حدود 80 هلیکوپتر Mi-17 قرار دارند. 63 هلیکوپتر نوع ترانسپورت نظامی (Mi-17B-5) به اساس قرارداد با «روس ابارون اکسپورت» به ارزش 3،1 میلیارد دالر ارسال شده بودند. این معامله در سال 2011 عقد شده بود. روسیه تمام تعهدات خود را در برابر سفارش دهنده در خزان سال 2014 اجرا کرد.

عمر نثار مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر در صحبت با RT خبر داد:« هلیکوپترهای روسی با پول فوند به اصطلاح هلیکوپترها که کمک کننده عمده آن امریکا می باشد، خریداری شده بودند. امریکایان میخواستند به این ترتیب اردوی افغانستان را تقویت کند».

طوریکه کارشناس پیشبنی میکند، در لحظه عقد معامله امریکا و روسیه شاید در باره شرایط خدمات تخنیکی توافق نکرده باشند. در عین حال بعد از سال 2014 بخش از هلیکوپترهای قوای هوایی افغانستان شاید در جنگ با طالبان نسبت اشتباهات هنگام بهره برداری، از کار افتاده باشند.

هلیکوپترهای امریکایی UH-60A+ Black Hawk از هلیکوپترهای Mi-17  که باید در افغانستان آنها را تعویض کنند، نظر به یک عده شاخص ها ناقص تر اند.

در جمله تجهیزات هلیکوپترهای Mi-17B-5 سلاح راکت های غیرهدایت شونده 80 ملی متری، توب دافع هوای 23 ملی متری، وسایل حرارتی (برای دفاع از راکت های ضد هوایی) و وسایل عصری راداری شامل می باشند که استفاده 24 ساعته را در هرنوع شرایط جوی تامین میکنند.

نثار باور دارد که امریکا، با خریداری Mi-8، فیصله مناسب اتخاذ کرده است. به قول او، هلیکوپترهای روسی در شرایط پیچیده طبیعی-اقلیمی افغانستان نتیجه بسیار خوب داده و محبوبیت زیادی را حتی در نیروهای هوایی امریکا کسب کرده اند. ولی بنابر تشدید مناسبات سیاسی با مسکو پنتاگون از خدمات روسیه در باره خدمات تخنیکی پارک هلیکوپترها (در افغانستان) امتناع ورزید.

نثار همچنان عقیده دارد که فیصله وزارت دفاع امریکا شاید بنابر فشار از جانب کانگرس اتخاذ شده باشد. بعد از وضع تحریمات بر ضد مسکو در بهار سال 2014 قانونگذاران امریکایی لغو قرارداد با «روس ابارون اکسپورت» مطالبه کردند، اما نظامیان با آن مخالفت کردند.

جوزیف دانفورد قوماندان نیروهای امریکا و ناتو در آن وقت به  قانونگذاران گفت که قطع صادرات Mi-17 به افغانستان به فاجعه برای قوای هوایی افغانستان تمام خواهد شد.

امریکا و متحدان آن قصد دارند 7 میلیارد دالر را در تقویت قوای هوایی افغانستان سرمایه گذاری کنند.

باید گفت که امریکا قبلاً جهت ترمیم هلیکوپترهای روسی کشورهای دیگر، منجمله کشورهای اروپای شرقی (سلواکی)، اوکراین و قزاقستان نیز جلب نموده بود.

اولیک پانتیلییف مدیر آژانس «اوییاپورت» به این ارتباط گفت:« مطالبات که در دواطلبی پنتاگون در مورد ترمیم Mi-8 منعکس شده، گمان نمی رود که کدام کمپنی غیرروسی آنها را برآورده سازد. فقط «هلیکوپترهای روسی» صلاحیت بی مانند و تمام حقوق در مورد ترمیم تصدیق شده با استفاده از پرزه جات مناسب برای این کار دارد».

عمر نثار نیز نظر مشابه اظهار داشته و گفت که حالا هلیکوپترهای Mi-17 قوای هوایی افغانستان به هوا بلند شده نمی توانند. علت آن وضع تخنیکی غیرقناعیت بخش هلیکوپترها است که علت آن تلاش های ناموفق امریکایان جهت یافتن تامین کنندگان مطمئین پرزه جات باکیفیت می باشد.

عمر نثار تناقض موضعگیری امریکا در باره سرنوشت پارک هوایی Mi-8 در افغانستان را عدم موجودیت اهداف مشخص نظامی-سیاسی واشنگتن و ترس از تلاش بیش از حد در مورد تحکیم اردوی کشور میداند.

عمر نثار چنین نتیجه گیری نمود:« امریکا اکثراً پلان ها در باره افغانستان را تغییر میدهد. این به تجدید نظر مکرر بر تعداد قطعات، وظایف آنها و نیات در باره اصلاح نمودن و تسلیح مجدد نیروهای حکومتی مربوط میگردد.

 در نتیجه اردوی جمهوری تعداد زیادی کادرهای مجرب، از جمله پیلوتان و متخصصین تخنیکی از دست داد. حتی اگر امریکایان افغانستان را از هلیکوپترهای خود هم پر کنند، من تصور کرده نمی توانم که آنها چگونه پرواز خواهند کرد و خدمات تخنیکی آنها چگونه انجام خواهند شد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала