وضاحت وزیر خارجه عربستان درمورد تغییر ولیعهد پس از قتل خاشقجی

© AP Photo / Christophe Enaوضاحت وزیر خارجه عربستان درمورد تغییر ولیعهد پس از قتل خاشقجی
وضاحت وزیر خارجه عربستان درمورد تغییر ولیعهد پس از قتل خاشقجی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه عربستان سعودی در واکنش به گزارش‌ها درمورد تغییر ولیعهد این کشور در پیوند با قضیهٔ قتل جمال خاشقجی، این گزارش‌ها را تکذیب کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی امریکایی CNBC، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی خبر تغییر ولیعهد این کشور را تکذیب نموده است.

قبل از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که شماری از اعضای خانواده سلطنتی عربستان سعودی برای رهایی از فشارهای بین‌المللی و داخل درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، تصمیم گرفته اند تا جریان حاکمیت و انتقال قدرت در این کشور را تغییر داده و محمد بن سلمان را از ولیعهدی برکنار کنند.

وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی امریکایی در جواب به درخواست ابراز نظر درمورد تغییر ولیعهد عربستان، گفت: "این خندآور است، حتی گفتن این حرف مناسب نیست. رهبری عربستان سعودی در چهره شاه و شاهزادهٔ ولیعهد خط سرخ هر شهروند عربستان سعودی است، چه مرد باشد چه زن".

تلاش خاندان سعودی برای تغییر ولیعهد آن کشور - اسپوتنیک افغانستان
تلاش خاندان سعودی برای تغییر ولیعهد آن کشور

وی همچنان افزود که "تمام کشور از آنها (شاه و شاهزادهٔ ولیعهد) حمایت می‌کند، هر شهروند سعودی حس می‌کند که رهبری کشور از آنها نمایندگی می‌کند".

وزیر خارجه عربستان خاطر نشان ساخت که تمام عربستان سعودی در این مسئله متحد است، و تمام کشور به رهبری آن متعهد می‌باشد.

قبل از این روزنامه امریکایی واشنگتن پُست با استناد بر یک منبع گزارش داده بود که آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) به این نتیجه رسیده است که امکان دارد شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل جمال خاشقجی را داده باشد. به گفته منبع این روزنامه، سیا پس از بررسی تماس‌های تلفونی سفیر عربستان در امریکا و خالد بن سلمان، برادر ولیعهد عربستان به خاشقجی به این نتیجه رسیده است.

طرح جدید امریکا برای نجات ولیعهد سعودی از رسوایی ترور خاشقجی - اسپوتنیک افغانستان
طرح جدید امریکا برای نجات ولیعهد سعودی از رسوایی ترور خاشقجی

یادآوری می کنیم، که جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی، برای روزنامه واشنگتن پست ایالات متحده کار می کرد و از سال ۲۰۱۷ به بعد در این کشور زندگی می کرد. او در ۲ اکتوبر پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در ترکیه ناپدید شد. در شب ۲۰ اکتوبر، رسانه های دولتی عربستان سعودی پیام دادستان کل کشور را منتشر کردند که با توجه به اطلاعات اولیه، خاشقجی در درگیری با کارکنان کنسولگری این کشور در استانبول جان باخته است. اما در این حال، دادستانی استانبول کشتن خاشقجی را عمدی خواند.

بر اساس بیانیه لوی سارنوالی عربستان سعودی، به ظن کشتن خاشقجی ۲۱ نفر بازداشت شده اند. برای پنج تن از این مظنونان حکم اعدام از طرف دادستان سعودی صادر شده و بقیه مظنونان منتظر مجازات طبق قوانین شریعت اسلامی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала