جنگ در افغانستان یک دام ژئوپولیتیک برای شوروی بود

© AP Photo / Liu Heung Shingجنگ در افغانستان یک دام ژئوپولیتیک برای شوروی بود
جنگ در افغانستان یک دام ژئوپولیتیک برای شوروی بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گفته رهبر حزب لیبرال دیموکرات روسیه، هدف از شعله‌ور ساختن جنگ در افغانستان، ایجاد نزاع میان اتحاد شوروی سابق و جهان اسلام بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر ژیرینوفسکی، رهبر حزب لیبرال دیموکرات روسیه که در اجلاس پارلمانی این کشور که به مناسبت سی سالگی اخراج نیروهای شوروی از افغانستان، برگزار شده بود، اشتراک نموده، توضیح داد که کی آغازگر این درگیری خونین بود و کی از جنگ افغانستان فایده بر می‌داشت.

به باور وی، ایالات متحده امریکا آگانه به مجاهدین افغان کمک می‌کرد و با ایجاد اختلافات مدنی تقلبی در جمهوری افغانستان، اتحاد شوروی را به مداخله نظامی تحریک می‌کرد.

نیروی ویژه شوروی چگونه در افغانستان در پی شکارکردن «ستینگر» امریکایی بودند - اسپوتنیک افغانستان
نیروی ویژه شوروی چگونه در افغانستان در پی شکارکردن «ستینگر» امریکایی بودند

به گفته ژیرینوفسکی، در پایان دهه هفتاد، زبیگنیف بژزینسکی که از اتحاد جماهیر شوروی نفرت داشت، به عنوان مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس جمهور آنزمان امریکا مقرر شد، به دستور بژزینسکی ایالات متحده امریکا از مخالفین رژیم آنزمان که طرفدار شوروی بود، حمایت نظامی نمود.بدین ترتیب، ایالات متحده امریکا شوروی را مجبور ساخت تا به افغانستان تهاجم کند و برای کمک به مقامات رسمی این جمهوریت بیاید. هدف از این کار، ایجاد نزاع میان اتحاد جماهیر شوروی و جهان اسلام بود.

رهبر حزب لیبرال دیموکرات روسیه افزود: "در اسنادی که توسط امریکا درمورد وضعیت در افغانستان، ارائه شده اند، دروغ‌پردازی‌های زیاد وجود دارد. این کار عمداً صورت گرفته است، آنها می‌خواهند از ما انتقام بگیرند، افکار عامه را به طرف خود جلب کنند. در اصل، عمداً چنین یک دام در افغانستان مانده شد، نخست حزب چپ‌گرا را به قدرت آوردند، و سپس از ما خواستند تا به آنها کمک کنیم. ما کمک کردیم و در نتیجه چنین حاصل شد. نتایجی که ما فعلاً آنها را ارزیابی می‌کنیم. این یک دام بزرگ ژئوپولیتیک بود، می‌خواستند میان ما و جهان اسلام یک نزاع ایجاد کنند. غرب حالا هم در همین تلاش است".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала