دانشمندان ورزش‌هایی را که باعث افزایش طول عمر می‌شوند، نامیدند

© Sputnik / Andrey Stenin /  مراجعه به بانک تصاویر دانشمندان ورزش‌هایی را که باعث افزایش طول عمر می‌شوند، نامیدند
دانشمندان ورزش‌هایی را که باعث افزایش طول عمر می‌شوند، نامیدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طی سال‌های اخیر، دانشمندان به‌طور فعال در پی این اند که کدام انواع ورزش نه تنها بر وضعیت عضلاتی و سیستم سوخت و ساز بدن تاثیر دارند، بلکه بر طول عمر و کیفیت آن موثر اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجلهٔ European Heart Journal ، دانشمندان بلژیکی چند سال قبل کشف کردند که اکثریت انواع تمرینات فزیکی پروسهٔ پیرشدن را کُند می‌کنند و سلول‌های بدن انسان را از طریق تولید پروتین‌هایی که مسوول ترمیم قسمت‌های پایانی کروموزوم‌ها می‌باشند، جوان نگه می‌دارند.

همچنان دانشمندان آسترالیایی اعلام نمودند که ورزش‌هایی چون تینس، اروبیک و بایسکل‌سواری باعث افزایش طول عمر انسان می‌شوند، اما فوتبال و دوش تقریباً بر طول عمر انسان تاثیر ندارند.

ورزش و جلوگیری از پیری زود هنگام - اسپوتنیک افغانستان
ورزش و جلوگیری از پیری زود هنگام

اخیراً پروفیسور اولریخ لاوفس، استاد دانشگاه لایپزیگ آلمان با همکارانش یک گروه تقریباً سه‌صد نفری داوطلبانی که موافق به تغییر یکبارگی شیوهٔ زندگی شان بودند، را جمع‌آوری نمودند. دانشمندان به این افراد انواع مختلف تمرینات را توصیه نمودند و در طول شش ماه بر اینکه چگونه سلول‌های بدن انسان تغییر یافته اند، نظارت نمودند.

بخشی از داوطلبان فقط مصروف انواع سبک اروبیک بودند، دیگران با بایسکل‌رانی و قایق‌رانی تمرینات ثقیل فزیکی انجام می‌دادند. گروه سوم در کلپ‌های ورزشی با وسایلی که برای افزایش قدرت فزیکی ساخته شده اند، مصروف ورزش بودند.

نیمی از این داوطلبان که تا آخر تحقیقات به ورزش‌های شان ادامه داده بودند، به اثبات رسانیدند که افزایش طول عمر با نوع تمرینات فزیکی ارتباط دارد.

به‌طور مثال، به اثبات رسید که فعالیت پروتین‌هایی که مسوول محافظت از سلول‌ها اند، در بدن داوطلبانی که مصروف اروبیک، قایق‌رانی و بایسکل‌رانی بودند دو — سه بار افزایش یافته بود. اما فعالیت این پروتین‌ها در بدن علاقمندان ورزش‌های ثقیل تغییر نکرده بود.

بدین معنی که سلول‌های ورزشکارانی که مصروف ورزش‌های سبک یا اروبیک اند، نسبت به افرادی که ورزش‌های ثقیل می‌کنند، به کُندی پیر می‌شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала