اثرات لعنت خاشقجی بر مسابقات سپورتی در عربستان سعودی

© AFP 2023 / Fayez Nureldineاثرات لعنت خاشقجی بر مسابقات سپورتی در عربستان سعودی
اثرات لعنت خاشقجی بر مسابقات سپورتی در عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عربستان سعودی مبالغ هنگفت در شبکه بسیار عصری سپورتی سرمایه گذاری میکند و میدان ها را در اختیار مسابقات به سطح عالی به خاطر ایجاد چهره مثبت کشور خود در جهان قرار میدهد. ولی حادثه مربوط به قتل خاشقجی اساسات نرم افزار سعودی را تخریب کرده است.

نشریه «نون پست» مصر در سرمقاله خود در ادامه می نویسد، دوسیه خاشقجی و تفصیلات وحشتناک آن تهداب نرم افزار سعودی را تخریب میکند و اعتبار دولت را برهم می زند. دولت شاهی که تا چندی قبل به احراز مقام در بین بزرگترین دول جهان امیدوار بود، با آزمایشات جدی مواجه شده و مناسبات آن با جامعه بین المللی به خاطر دوسیه خاشقجی با تکان ها روبرو گردیده اند.

© AP Photo / Hasan Jamaliاثرات لعنت خاشقجی بر مسابقات سپورتی در عربستان سعودی
اثرات لعنت خاشقجی بر مسابقات سپورتی در عربستان سعودی  - اسپوتنیک افغانستان
اثرات لعنت خاشقجی بر مسابقات سپورتی در عربستان سعودی

حادثه قتل ژورنالیست حکومت سعودی را در بنبست قرار داده و حسن نیت از جانب کانگرس، همچنان وسایل ارتباط جمعی و گروپ فشار را از دست داده و کمک کنندگان کنفرانس اقتصادی که الریاض میزبانی آن را بر دوش داشت، از شرکت در آن امتناع ورزیدند. زمانیکه یک عده مذاکرات سرمایه گذاری را به تعویق انداخته، عده دیگر شرکت خود را در پروژه « NEOM» که شهزاده ولیعهد فعالانه از آن حمایت میکرد، متوقف می سازند.

اگرچه همه راجع به عواقب سیاسی و اقتصادی دوسیه خاشقجی صحبت میکنند، همچنان عواقب آن در عرصه سپورتی نیز وجود دارند که میتوانند بر تلاش های عربستان سعودی جهت معرفی خود به مثابه محل ایدیال برای برگزاری مسابقات جهانی و دیگر مراسم بین المللی تائثیر نمایند.

در حدود دو سال قبل عربستان سعودی توجه خود را به سپورت مبذول داشت و فوند را جهت انکشاف سپورت ایجاد کرد که هدف آن تخصیص بخش از عواید عظیم حاصل از نفت کشور جهت اعمار شبکه نو، بشمول کلوپ های سپورتی، تاسیسات بزررگ مقیاس و میدان های عالی برای مراسم بین المللی سپورتی بود. این همه باید اعتبار دولت «مستبد» را هم در داخل کشور و هم در خارج بهبود می بخشید.

این تلاش ها از چهره عربستان سعودی که این کشور در طول ده ها سال حفظ نموده بود، تفاوت داشت. دولت شاهی قبلاً مساعی زیادی بخرج نمی داد، تا به جز جامعه سپورتی بین المللی مبدل گردد.

موضعگیری سرسختانه دولت شاهی نسبت به سپورت تا حدی دیگاه آن: بی تفاوتی متکبرانه این کشور را نسبت به جهان منعکس می ساخت که از سلطه در بازار نفت ناشی میشد و قطع صادرات نفت میتوانست به سقوط شدید اقتصاد جهانی منجر شده میتوانست. ولی حالا عربستان سعودی جهت متنوع ساختن اقتصاد خود تلاش می ورزد که از اواسط سال 2014 تحت تائثیر کاهش بهای نفت قرار دارد. دولت شاهی بعد از ظهور شهزاده ولیعهد محمد بن سلمان پیوسته تلاش می ورزد تا از ورزشکاران و سپورت جهت بهبودبخشیدن اعتبار خود در صحنه بین المللی استفاده نماید.

طبق معلومات سازمان بین المللی در باره حقوق بشر، در دوران بن سلمان عربستان سعودی به استراتژی استفاده از سپورت متوسل گردیده، تا اعتبار دولت را، به ویژه بعد از آن بهبود بخشد، وقتیکه در تمام کشور برگزاری مراسم تفریحی مختلف آغاز گردید. این کار زمان رخ داد، وقتیکه ترکی الشیخ در راس اداره سپورت عربستان سعودی مقرر گردید. شهزاده ولیعهد محمد بن سلمان به زنان اجازه رفتن به ستدیوم های ورزشی داد و این اجازه رسماً در سال 2018 به مرحله اجرا گذاشته شد.

واقعاً هم در ستدیوم به نام ملک عبدالله در جده بزرگترین مسابقات The Greatest Royal Rumble با شرکت ورزشکاران مشهور جهان برگزار شد.

دوسیه خاشقجی حکومت سعودی را در بنبست قرار داد. راجع به این وارخطایی موضعگیری آنها راجع به وقوع این حادثه و عدم موجودیت پلان فعالیت های دیپلوماتیک گواهی میدهد. قرار معلوم، باد به جهت نمی وزد که به نفع ماموران سعودی، خاصتاً ترکی الشیخ باشد.

در دسمبر در الریاض گشایش موسم فورمولا-1 و در جنوری در آنجا جام عالی قهرمانی ایتالیا بین تیم های «یووینتوس» و «میلان» برگزار میگردد که در سال های اخیر در قطر، چین و در دوران قدافی در لیبیا برگزار گردیده بود. نسبت قتل خاشقجی «میلان» و «یووینتوس» جهت مقاطعه با جام عالی قهرمانی عربستان سعودی دعوت بعمل آورده اند.

روزنامه «گاردین» انگلستان تائید کرده که مذاکرات بین طرفین چند ماه قبل در روشنی خواست شهزاده ولیعهد عربستان سعودی جهت سرمایه گذاری عواید حاصل از نفت در سپورت و متنوع ساختن منابع عواید او مطابق «دیدگاه 2030» آغاز شده و گفته که بن سلمان 25 میلیارد دالر را جهت سرمایه گذاری در سپورت تخصیص داده است.

© Sputnik / Aleksey Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر «غرامت خونین» به اطفال خاشقجی
«غرامت خونین» به اطفال خاشقجی  - اسپوتنیک افغانستان
«غرامت خونین» به اطفال خاشقجی

باوجود این برخی ها در این مورد تردید دارند که دولت شاهی خواهد توانست از فیض ثروتمندی خود اعتبار و حیثیت شهزاده ولیعهد را در غرب بعد از هر ضربه ممکن بر او اعاده کند، حتی اگر این کار با اصلاحات اجتماعی و پروژه های عظمت طلبانه که برای دوران تا سال 2030 مدنظر گرفته شده، هم همراه باشد. واقعیت امر اینست که به این اعتبار به ارتباط نقض حقوق بشر زیان جدی وارد شده و بزرگترین پرابلم در حال حاضر نفوذ عربستان سعودی را در صحنه منطقوی و بین المللی خدشه دار می سازد و تحلیلگران در باره مبدل شدن دولت شاهی به دولت طردشده توسط همه هشدار میدهند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала