ناتو و دیگران باید از دستگاه دافع هوای «تور» بترسند

© Sputnik / Vladimir Pesnya /  مراجعه به بانک تصاویر چرا ناتو و دیگران باید از دستگاه دافع هوای «تور» بترسند
چرا ناتو و دیگران باید از دستگاه دافع هوای «تور» بترسند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ویکتور موراخوفسکی کارشناس روسی اخیراً اعلام داشت که مجتمع های دافع هوای «پانتزیر» روسی کاستی های جدی نشان داده اند. باتفاوت از آنها، موثریت مجتمع راکتی دافع هوای « TOR» را 80% تشکیل داده است.

چارلی گااو (Charlie Gao) مولف مقاله منتشره در نشریه « National Interest» امریکا خواست معلوم کند که مجتمع « TOR » در ابتدا برای چه در نظر گرفته شده بود؟ امکانات آن چیست؟ و چرا این دستگاه نظر به مشخصات خود از «پانتزیر» بهتر ثابت شده است؟

ویکتور موراخوفسکی کارشناس روسی اخیراً، وقتیکه اعلام داشت که مجتمع دافع هوای «پانتزیر-C1» روسی مطالبات را برآورده نه ساخته و هنگام دفاع از پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه در مقابل حملات هوایی کاستی های جدی نشان داده، در وضع منازعوی قرار گرفته است.

موراخوفسکی خبر داد که «پانتزیرها» فقط به اندازه 19% موثر اند. با تفاوت از آنها، موثریت مجتمع راکتی دافع هوای «TOR-M2U » را 80% تشکیل  میدهند.

اگر بر این احصائیه استناد کنیم، « TOR » باید «پانتزیرها» را تعویض کنند. اما مجتمع های « TOR » در ابتدا برای چه در نظر گرفته شده بودند؟ امکانات آن چیست؟ و چرا نظر به مشخصات خود چندین مرتبه از «پانتزیرها» بهتر ثابت شده اند؟

ساختن مجتمع راکتی دافع هوای « TOR » در سال 1975 آغاز شد. این مجتمع باید جای مجتمع راکتی دافع هوای «Osa» را در سیستم دفاع هوایی می گرفت. در آن وقت طیارت در ارتفاع کمتر پرواز میکردند و مجتمع راکتی دافع هوا و نوآوری های مانند استیشن رادار نظارت بر عوارض اراضی باید به سرعت واکنش نشان میدادند. در آن وقت به سیستم جدید مقابله با تهدیدهای نو ضرورت احساس میشد. و چنین سیستم در سال 1985 بوجود آمد. مجتمع نو راکتی دافع هوا بنام « TOR » مسمی شد. مانند سلف خود سیستم «Osa» مجتمع « TOR » کاملاً خودکفا بود. راکت ها، استیشن رادار همراهی کننده و رادار کشف — همه در این دستگاه نصب شده اند.

برای بلندبردن قابلیت عملیاتی و کاهش زمان واکنش در مجتمع « TOR »  از پرتاب مستقیم عمودی، مانند S-300 استفاده میشد. هشت راکت مجتمع در کانتینرهای عمودی پرتاب نگهداری میشوند. این به مجتمع « TOR »  امکان پیگیری هدف در ظرف 10 ثانیه و در هشت ثانیه در توقف کوتاه فراهم می سازد.

در نوع اولی مجتمع « TOR » فقط یک چینل اداره هدف گیری وجود داشت و از همینرو فقط یک راکت را هدایت کرده میتوانست. به همین علت در سال 1991 مجتمع «TOR-M1 » ساخته شد که دو چینل کامل داشت و مجموعه نابودسازی اهداف توسعه یافت، چون حالا مجتمع « TOR » با بمب ها توسط اشعه لیزر مبارزه کرده میتوانست.

مجتمع «2TOR-M» عصری شده نوع بعدی این سیستم می باشد. مجتمع راکتی دافع هوای « TOR » توسط اردوی روسیه با شاسی های متنوع استفاده میشود.

© Wikipedia / Vitaly V.Kuzminچرا ناتو و دیگران باید از دستگاه دافع هوای «تور» بترسند
چرا ناتو و دیگران باید از دستگاه دافع هوای «تور» بترسند - اسپوتنیک افغانستان
چرا ناتو و دیگران باید از دستگاه دافع هوای «تور» بترسند

چرا مجتمع راکتی دافع هوای « TOR » به مراتب از «پانتزیرها» بهتر است؟ یک منبع میگوید که این مجتمع راکتی دافع هوا همزمان بر چهار هدف آتش نموده میتواند و دیگران میگویند که حتی بر 10 هدف آتشباری کرده میتواند. برخی منابع میگویند که مجتمع «2TOR-M»، مانند گنبد آهنین اسرائیل، امکانات محدود مبارزه با مرمی های ریاکتیوی غیرهدایت شونده دارد. مجتمع «TOR » برای مبارزه با اهداف سبک، نسبت به «پانتزیر» در نظر گرفته شده است. ولی «پانتزیر» وظایف نابودسازی دستگاه های پروازی کوچک بی پیلوت را اجرا میکند که برای مجتمع «TOR » قابل دسترسی نیستند. نابودسازی چنین اهداف بسیار دشوار است و ممکن این بر موثریت مجتمع راکتی دافع هوای «پانتزیر» تائثیر نموده باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала