روسیه به نیتانیاهو درس سخت عبرت داده است

© Sputnik / Michael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه به نیتانیاهو درس سخت عبرت داده است
روسیه به نیتانیاهو درس سخت عبرت داده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بینیامین نیتانیاهو صدراعظم اسرائیل امکان تلاش نوبتی جهت تجدید تماس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را از دست نه داد. او بدینوسیله جهت اعاده آنچه که توسط عمل اسرائیل تخریب شده و جانب روسیه، از جمله وزارت دفاع آن را تحریک کرد، تلاش می ورزد.

روزنامه «الاخبار»، چاپ لبنان می نویسد، ولی چیزیکه در اعلامیه نیتانیاهو راجع به صحبت تیلفونی انجام شده با پوتین دلچسپ است — آن امتناع او از فاش ساختن جزئیات صحبت قبل از اطلاعیه مربوطه کرملین بود. این بیانگر آنست که صدراعظم اسرائیل قواعد معاشرت با جانب روسیه را که درس عبرت سختی به ارتباط آن به او داده که چگونه باید با کشورهای دیگر متقابلاً فعالیت نماید، فرا گرفته است. باوجود این همه نیتانیاهو بر آن استناد میکند که عامل زمان نقش مثبت بازی خواهد کرد و خشم روسیه را بعد از ان رفع خواهد کرد، وقتیکه تل ابیب حریم هوایی سوریه را نقض کرد و به علت سقوط طیاره روسیه در تاریخ 18 سپتمبر سال روان مبدل گشت.

همچنان در تماس اخیر بین طرفین این دلچسپ است که قبل از این نیز سلسله تلاش های ناکام بعمل آمده بود. در حالیکه نیتانیاهو اعتراف کرد که اسرائیل واکنش جوابیه روسیه را نسبت به حادثه مربوط به طیاره که جانب روسیه را تحریک کرد و به تعمیق بحران مساعدت نمود، نادرست ارزیابی کرده بود، پوتین نشان داد که بر گفته خود به ارتباط آنچه که به مطالبه اسرائیل به بازگشت هماهنگی در عرصه امنیتی مربوط میگردد، طوریکه قبل از 18 سپتمبر سال روان وجود داشت، مربوط میگردد، جداً ایستاده است. در نتیجه، تلاش نیتانیاهو جهت آغاز بحث روی پرابلم موجود بین دو رهبر با شکست مواجه گردید. طوریکه نیتانیاهو در جلسه کابینه وزرا اعلام داشت (که اصلاً با اعلامیه کرملین ضدیت داشت)، در روزهای آینده نزدیک در مسکو ملاقات دوجانبه با شرکت هیات های وزارت های دفاع دو کشور برای بهبود هماهنگی بین اردوهای دو طرف صورت خواهد گرفت.

© AP Photo / Tsafrir Abayov/Poolروسیه به نیتانیاهو درس سخت عبرت داده است
روسیه به نیتانیاهو درس سخت عبرت داده است - اسپوتنیک افغانستان
روسیه به نیتانیاهو درس سخت عبرت داده است

سخنان نیتانیاهو که در برابر حکومت خود اعلام داشته، بیانگر آنست که ملاقات او با رئیس جمهور روسیه به نتائیج مذاکرات دو هیات مربوط می باشد.

به نظر میرسد که نیتانیاهو درس عبرت را خوب فرا گرفته و از اعمال هذر میکند که میتوانند جانب روسیه را تحریک کنند و از همینرو قبل از اعلامیه کرملین از یاداوری صحبت تیلفونی با پوتین امتناع ورزیده بود. فقط بعد از آن او به کابینه وزرا خبر داد که در صحبت با رئیس جمهور روسیه تلاش اسرائیل را جهت ادامه سیاست خود که بر ضد حضور نظامی ایران در سوریه و مبارزه با سلاح فوق العاده دقیق در لبنان و همچنان حل مشکل تونل ها متوجه است، تائید کرد. سفارت روسیه در اسرائیل نیز صحبت دوجانبه یاداوری کرد و گفت که پوتین بر ضرورت تامین ثبات در مرز لبنان مطابق فیصله نامه 1701 تاکید کرد.

از طرف دیگر، چینل «کان» اسرائیل خبر داد که امریکا جهت تقویت حضور خود در شرق نزدیک تلاش می ورزد و در حال حاضر ابتکار تماس ها برای برگزاری ملاقات های مایکل پومپیئو وزیر خارجه امریکا با رهبران یونان، قبرس و اسرائیل پیشکش نموده است. این به مثابه وزنه متقابل هماهنگی بین روسیه و ترکیه، متوجه کمک به سه بازیگر می باشد که «محور دموکراتیک در شرق نزدیک» تشکیل میدهند.

چندی قبل وزارت خارجه روسیه اعلام داشت که حضور امریکا در قبرس «بدون پاسخ باقی نخواهد ماند». این نگرانی روزاوفزون روسیه را از فعالیت های امریکا منعکس می سازد. در سالهای اخیر مناسبات بین قبرس، یونان و اسرائیل در عرصه های مختلف انکشاف می یابند. ملاقات سران دول دو بار در سال برگزار میگردد و ملاقات بعدی در این هفته صورت خواهد گرفت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала