برگزاری نشست مشترک روسیه، ترکیه و ایران درمورد سوریه

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر برگزاری نشست مشترک روسیه، ترکیه و ایران درمورد سوریه
برگزاری نشست مشترک روسیه، ترکیه و ایران درمورد سوریه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه، ترکیه و ایران هژدهم دسمبر در ژنو دربارهٔ راه حل بحران سوریه و تدوین قانون اساسی جدید این کشور، نشست مشترک برگزار می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری ترکی آناتولی به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرده است که روسیه، ایران و ترکیه فردا، هژدهم دسمبر (۲۷ قوس) در ژنو درباره راه حل بحران سوریه و تدوین قانون اساسی جدید این کشور نشست مشترک برگزار می‌کنند.

منبع تصریح کرده است که تشکیل کمیتهٔ چهارجانبه تدوین قانون اساسی جدید سوریه به ریاست استفان دی مستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه و با شرکت هیئت‌های ایران و ترکیه و روسیه و سوریه در ژنو اعلام خواهد شد.

روسیه، ترکیه و ایران: اپوزیسیون مسلح سوریه از داعش جدا شود - اسپوتنیک افغانستان
روسیه، ترکیه و ایران: اپوزیسیون مسلح سوریه از داعش جدا شود

بنا بر قطعنامهٔ ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، باید برای حل مسئله سیاسی و عبور از بحران سوریه، قانون اساسی جدید سوریه تدوین شود. در "کنگره گفتگوی ملی سوریه" که در سوچی روسیه در جنوری ۲۰۱۸ با شرکت نمایندگان سازمان ملل متحد، ایران، روسیه، ترکیه، دولت سوریه و معارضان سوری برگزار شد درباره تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه توافق حاصل شد. قرار بود کمیته تدوین قانون اساسی سوریه با ۱۵۰ نفر عضو موسس متشکل از ۵۰ نفر از نمایندگان دولت سوریه و ۵۰ نفر از معارضان سوری و ۵۰ نفر از شخصیت‌های بی طرف و نمایندگان انجمن‌های مدنی سوریه تشکیل شود. درباره انتخاب دو گروه ۵۰ نفری اول توافق شد، اما اعضای گروه سوم هنوز انتخاب نشده اند.

دی میستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه در طول سال در ژنو با نمایندگان کشور‌های ضامن و دولت سوریه و مخالفان جلساتی برگزار کرد. نمایندگان دولت ترکیه، روسیه و ایران به عنوان دولت‌های ضامن چند بار برای توافق بر سر تعیین اسامی اعضای کمیته تدوین قانون اساسی گرد هم‌آمدند. ترکیه در طول مذاکرات تاکید کرد انتخاب اعضای کمیته باید متعادل و معتبر باشد. روسای جمهور ترکیه، روسیه، فرانسه و نخست وزیر آلمان در ۲۷ اکتوبر در استانبول اجلاس سوریه را برگزار و تاکید کردند که کمیته تدوین قانون اساسی سوریه باید تا اواخر دسمبر تشکیل شود و کار خود را آغاز کند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала