چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند؟

CC0 / Pixabay / چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند؟
چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان ژنیتیک در طی مطالعات جدید دلیل بیشتر زندگی کردن زنان؛ در مقایسه با مردها را کشف نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مقاله منتشره در مجله علمی Aging Cell.دانشمندان ژنیتیک معلوم نمودند که عمر طولانی زنان ممکن است که با روش های "هوشیارانه زندگی" انها ارتباط نداشته، اما بیشتر زندگی کردن زنان می تواند ناشی ازموجودیت یک کاپی اضافی از ژن ها باشد که مانع از پیری و مرگ زود هنگام می شود.
"دیانا دوبال استاد دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو می گوید: "سالهای زیادی است که دانشمندان فکر می کردند که چرا زنان بیشتر از مردان زندگی می کنند. بسیاری از مردم فکر می کنند که این تفاوت بین جنسیت ریشه های تکاملی دارد. به ویژه، زندگی طولانی اجازه می دهد تا زنان مدت بیشتر مراقبت از فرزندان و نواسه هایشان را ادامه دهند".

شیوه جدید برای طولانی شدن عمر - اسپوتنیک افغانستان
شیوه جدید برای طولانی شدن عمر

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، حد وسطی زندگی یک فرد امروز 70 سال برآورد شده است. در تمام کشور های جهان از فقیر ترین کشور های آفریقایی گرفته تا پیشرفته ترین کشور های اروپا، زنان بطور ثابت بیشتر از مردان 73 در مقابل 68 سال" زندگی می کنند.
جالب توجه اینست که انسان شناسان اخیرا متوجه شده اند، که این وابستگی به زندگی؛ نه تنها میان مردمان جوامع اولیه، بلکه در میان مردم کشور های متمدن جهان نیز به خوبی دیده می شود. دلیل این امر به طور سنتی اینست که مردان بیشتر در خطر ابتلا به چاقی، مصرف الکل، تنباکو و مواد مخدر مواجه هستند، زیرا آنها بیشتر به بیماری های قلب و عروق خونی حساس می باشند.
سازمان بهداشت جهانی همچنین می‌گوید که تقریبا در تمامی کشورهای جهان آمار خودکشی مردها بیشتر از زنهاست. عده‌ای از محققان عامل این اختلاف رفتاری را تفاوت میزان هورمون تستوسترون می‌دانند.
با این حال فقط بخشی از تفاوت‌های زن و مرد ریشه‌های زیست‌ساختی دارند و بسیاری از آنها حاصل عوامل تربیتی است.
زن‌ها آسانتر احساساتشان را بیان می‌کنند و در صورت نیاز، تقاضای کمک می‌کنند در حالی که به مردها یاد داده می‌شود خوددار باشند و از بیان احساسات تا حد ممکن بپرهیزند. مثلا به مردها از کودکی یاد می‌دهند 'مرد گریه نمی‌کند' در حالی که اشک ریختن زن، منافاتی با زنانگی او ندارد.
این همه بیانگر آنست که طول عمر زنان نه تنها با تفاوت های اجتماعی و رفتاری بین جنس ها، بلکه همچنین با عوامل مختلف ژنتیکی، که ماهیت و نقش آن هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته مرتبط می باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала