هشدار فرمانده پیشین امریکا از پیامدهای ناگوار خروج نیروهای امریکایی

© AFP 2023 / Romeo Gacadواشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد
واشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حنرال مک کریستال، فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان از عواقب جدی خروج نیروهای امریکایی از کشور، هشدار می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک، جنرال مک کریستال؛ فرمانده پیشین ارتش ایالات متحده امریکا گفته‌است که هرگاه نیمی از نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شوند، احتمال حاضر شدن طالبان برای گفتگو و زمینه سازی به پایان جنگ 17 ساله، کاهش خواهد یافت.
آقای کریستال می‌افزاید که او نگران است که مردم افغانستان اعتماد به نفس به امریکا را به عنوان متحدی که می‌توان بر آن حساب کرد، از دست بدهند.
به گفتۀ کریستال، هرگاه به طالبان گفته شود که یقینأ نیروهای امریکایی ازافغانستان بیرون می‌شوند، این به معنای ناتوان شدن نیروهای امریکایی و فرصت دادن به نیرومند شدن طالبان خواهد بود.
ترامپ قصد دارد تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان را به نصف یعنی حدود هفت هزار نفر کاهش دهد.
مک کریستال یادآور شد که این تصمیم ممکن است تأثیر طولانی بر اعتماد حاکم در ائتلاف بین آمریکا و دولت منتخب افغانستان داشته باشد.
مک کریستال همچنان از رییس‌جمهور ترمپ انتقاد کرده‌است. مک کریستال در مورد ترامپ گفت: فکر نمی کنم که وی، فرد راستگویی باشد؛ بلکه شخص بی اخلاقی است.
وی که از سال 2003 تا 2008 ستاد فرماندهی مشترک عملیات ویژه امریکا را در دست داشت و در سال 2009 فرماندهی نیروهای بین المللی در افغانستان را برعهده گرفت، بتازگی کتابی با عنوان «رهبران؛ افسانه و واقعیت» را منتشر کرده، ترامپ را به دلیل ناکارآمدی مورد انتقاد قرار داد و به جانشین «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین امریکا، گوشزد کرد که همتراز بودن ارزش های خود با ارزش های رئیس جمهوری را مورد توجه قرار دهد.
این نخستین بار نیست که او از ترمپ انتقاد می‌کند.
جنرال مک کریستال، فرمانده پیشین نیرو های امریکایی در افغانستان با تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه نیز مخالفت کرد و هشدار داد که این مساله باعث بی ثباتی زیادی در خاورمیانه می شود.
رییس‎جمهور باراک اوباما، در ماه جون 2010 استعفای مک کریستال را پس از آن پذیرفت، که او از اوباما و معاونش در یک مقالۀ، انتقاد کرد

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала