در روسیه نطفه های مقاوم انسانی نسبت به ایدز ایجاد شده

© Fotolia / Francovolpatoدر روسیه نطفه های مقاوم انسانی نسبت به ایدز ایجاد شده
در روسیه نطفه های مقاوم انسانی نسبت به ایدز ایجاد شده - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان از پوهنتون ملی تحقیقات طبی روسیه بنام ن.ای. پیروگوف یکجا با متخصصین مرکز علمی بنام کولاکوف و پوهنتون دولتی مسکو نطفه های انسانی با جینوم ایجاد کرده که پایداری انسانی را نسبت به ابتلا به ویروس ایدز تعیین میکند.

نتایج از برکت تصحیح جینوم نطفه ها در مرحله یک حجره (زایگوت) به کمک سیستم CRISPR-Cas9 دستیاب شده اند. تصحیح زایگوت عبارت از قطع نمودن 32 نوکلوتیدها از تسلسل ژیئین CCR5، گیرنده کدکننده می باشد که در عقب آن ویروس بر حجرات خون خود را می چسباند. یک عده مردم در روی زمین بصورت طبیعی همین نوع ژئین CCR5 دارند و در آنها مقاومت بلند نسبت به ابتلا به مرض ایدز تثبیت شده است. چنین تکنولوژی در آینده میتواند در حفاظت از مبتلا شدن به ویروس مرض ایدز — در مادران مبتلا به این مرض با پاسخ بد نسبت به معالجه ضد ویروس — کمک خواهد کرد.
خبرنگار «pravda.ru» راجع به موفقیت های دانشمندان روسیه در عرصه مبارزه با ایدز و همچنان وظایف انجنیری ژئین ها با دینیس ریبریکوف، دوکتور علوم بیولوژیکی، پروفیسور اکادمی علوم و معاون علمی پوهنتون ملی تحقیقات طبی روسیه بنام ن.ای. پیروگوف، آمر لابراتوار تصحیح ژئین مرکز ملی تحقیقات طبی بنام و.ای. کولاکوف مصاحبه انجام داده است.
— میخواهم جزئیات در باره ایجاد نطفه انسانی مقاوم در برابر ایدز را بدانم؟
— بطور کل کار بالای سیستم تصحیح جینوم نطفه انسانی چندی قبل آغاز شده. اولین تلاش توسط محقیقین چینایی در سال 2015، سه سال قبل بعمل آمد. کار آنها با بسیار مشکل راه خود را جهت نشر می گشود، چون مجلات علمی در آن وقت خوب نمی دانستند که آیا چنین معلومات را میتوان منتشر ساخت و تا چه حد قانون به انجام چنین تجارب اجازه میدهد. تغییر جینوم انسان به سطح نطفه — این جهت نو است و آن تا به حال، هم از نقطه نظر قانونی و هم به سطح پذیرش جامعه، خوب پیریزی نشده است.
جامعه ما بسیار محافظه کار است. حتی ارگانیزم های تغیریافته جینیتکی که در زراعت بیش از 30 سال استفاده میشوند، تا به حال در مردم باعث برخورد یکسان نمی گردند. تا به حال دو نسل با استفاده از محصولات تغیریافته جینیتکی بزرگ شده. تحقیقات زیاد نشان داده که محصولات تغیریافته جینیتکی بی ضرر اند. حالا به مساله تصحیح نمودن جینوم نطفه برمیگردم و باید تدقیق نمود که در ماهیت امر، تغییرات در DNK بر نطفه، نه بلکه بر یگانه حجره — زایگوت صورت میگیرند که در نتیجه القاح حاصل میگردد.
اگرچه مفکوره جینوم زایگوت در سطح قرار دارد، تحقق عملی آن تا این اواخر نسبت عدم انکشاف تخنالوژی ها نهایت پرزحمت بود. ولی در سه-چهار سال اخیر نوی های دارای موثریت عالی در جهت تغییر جینوم بوجود آمده که بر سیستم باکتریایی CRISPR/Cas استوار اند.
— در برابر این تخنالوژی ژئین کدام وظایف قرار دارند؟
— اگر راجع به تغییر جینوم انسان به سطح نطفه صحبت نمود، پس وظایف طبی تحت این تکنولوژی در حال حاضر آنقدر زیاد نیستند. واقعیت اینست که از اکثریت امراض مونوجینی ارثی در طفل یک حفت والدین میتوان بدون تغییر ژئین — با انتخاب ساده نطفه سالم در چوکات پروسیجر ایکو — جلوگیری نمود.
یکی از وظایف بالقوه مهم برای طبابت جینوم — ایجاد نطفه مقاوم در برابر ویروس ایدز محسوب میشود. اما در تحقیقات ما انتخاب این مودل نه آنقدر به خاطر حل قضیه مشخص طبی نه، بلکه به خاطر طرح تکنولوژی وارد نمودن تغییرات دقیق در جینوم انسان به سطح یک حجره بود. امروز برای ما این درک مهمتر است که ما این کار را میتوانیم انجام بدیم، که ما نتایج را می توانیم کنترول کنیم و اینکه تکنولوژی قابل پیشبنی می باشد.
میخواهم تکرار کنم که جهت مثبت این مودل در اینست که ما نوع جدید جینوم را نمی سنجیم، ما فقط یک-نوی طبیعی را به دیگر منتقل می سازیم که همچنان در جوامع بشری وجود دارند.
اما مردم وجود دارند که پاسخ آنها نسبت به معالجه ماقبل ضد ویروسی، ظاهرا، به ارتباط خصوصیات جداگانه جینیتیکی آنها، به مراتب ضعیف تر است. اگر این زن جوان است و او میخواهد پوتنسیال تناسل را تحقق بخشد، خطر تولد طفل با مرض ایدز برای او به مراتب نسبت به حد اوسط بلند خواهد بود. به چنین زنان در آینده میتوان مقاوم ساختن طفل در برابر ایدز پیشنهاد کرد، تا از خطر ابتلا به مرض ایدز جلوگیری شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала