چرا طالبان به جای عربستان خواستار مذاکره در قطر شده اند؟

© AFP 2023 / Javed Tanveerطالبان افغانستان
طالبان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان اعلام کردند، از رفتن به عربستان برای مذاکرات جدید با امریکا در ماه جاری منصرف شده‌اند، چرا که به گفته آنها ریاض قصد دارد نمایندگان دولت افغانستان را نیز وارد این گفت وگو کند.

به گزارش اسپوتنیک، عربستان سعودی تلاش می‌کند با میزبانی از نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در روند صلح کشور نقش مهمی برعهده بگیرد، اما طالبان حاضر به ادامه از سرگیری مذاکرات در خاک عربستان سعودی نیست.

طالبان روز گذشته اعلام کرد که از رفتن به عربستان سعودی برای مذاکرات جدید با فرستادگان امریکا در ماه جاری منصرف شده است.
گروه طالبان خواستار آن است که چهارمین دور مذاکرات آنها با زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا در مساله افغانستان در قطر برگزار شود.
طالبان در دوحه قطر دفتر نمایندگی سیاسی دارد. تلاش‌های دیپلماتیک امریکا برای فراهم کردن شرایط گفت وگو بین طالبان و دولت افغانستان در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.
مذاکرات طالبان با امریکا درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آتش‌بس احتمالی در سال 2019 انجام می‌شود.  

فاکس نیوز: امریکا باید نظامیانش را از افغانستان بیرون کند - اسپوتنیک افغانستان
فاکس نیوز: امریکا باید نظامیانش را از افغانستان بیرون کند

یک مسئول بلندپایه گروه طالبان به رسانه ها گفته است که: "قرار بر این بود که ما هفته آینده در ریاض با مسئولان امریکایی دیدار کنیم و روند صلح را که ماه گذشته در ابوظبی ناتمام ماند ادامه دهیم، اما مشکل این است که مقامات عربستان سعودی و امارات بر این مسئله اصرار می‌ورزند که ما با هیئتی از دولت افغانستان دیدار کنیم، اما ما در حال حاضر نمی‌توانیم چنین چیزی را قبول کنیم. به همین علت سفر خود به عربستان را لغو کردیم.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان خبر لغو سفر مذاکره کنندگان این گروه به ریاض را تأیید کرد.

سفارت امریکا در کابل هنوز این خبر را تأیید نکرده است. طالبان همواره پیشنهاد‌های گفت‌وگو با دولت افغانستان را رد کرده، چرا که دولت افغانستان را یک دولت تحمیل شده از خارج می‌داند.

یک مسئول بلندپایه دیگر طالبان نیز اعلام کرد: همه می‌دانند که دولت افغانستان مایل نیست که امریکا و متحدانش افغانستان را ترک کنند. ما برای بیرون راندن نیرو‌های خارجی از کشورمان بهای سنگینی پرداخت کرده‌ایم؛ بنابراین چرا باید با دولت افعانستان گفت‌وگو کنیم؟

به نظر می‌رسد، اختلافاتی جدی بین عربستان و طالبان به وجود آمده است که این گروه حاضر نشده در عربستان حضور پیدا کند و انتخاب قطر به عنوان میزبان مذاکرات از سوی طالبان، نوعی دهن‌کجی به ریاض است که از سال گذشته روابط خود با قطر را قطع کرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала