ظریف: ترسیم آینده سیاسی افغانستان بدون نقش طالبان نا ممکن است

© Sputnik / Vladimir Pesnya /  مراجعه به بانک تصاویر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ظریف در مصاحبه با شبکه هندی گفته است، طالبان نباید در افغانستان نقشی غالب داشته باشند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از شبکه تلویزیونی دهلی نو (NDTV)، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی در هند گفت:«ترسیم آینده افغانستان بدون در نظر گرفتن نقشی برای طالبان، غیرممکن خواهد بود.ظریف افزود اما همچنین معتقدم که طالبان نباید نقشی غالب در افغانستان داشته باشند. البته در نهایت، این تصمیمی است که خود افغان ها باید بگیرند.»

وزیر خارجه ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی سالانه گفت و گوی "رایسینا" Raisina روز دوشنبه عازم دهلی‌نو پایتخت هند شد.
وزیر امور خارجه ایان همچنین در رابطه به نقش پاکستان در برگزاری گفتگو های صلح با طالبان تأکید نموده ابراز امیدواری نموده افزود: "ما معتقدیم که موضع پاکستان نسبت به افغانستان تغییر نموده و اکنون این کشور تلاش می کند در پیشبرد روند صلح در افغانستان شرکت کند." به گفته وی، "پاکستان همچنین نمی خواهد گروه های افراطی در افغانستان غلبه کند، زیرا برای خود این کشور نیز تهدید جدی از سوی این گروه ها موجود است."
در ماه های اخیر مذاکرات صلح با شرکت گروه طالبان در شماری از کشور ها برگزار شده است.
لازم به ذکر است که اخیرا مذاکرات صلح افغانستان بین طالبان و دیپلمات های امریکایی به میزبانی امارات در ابوظبی، برگزار شد. در این مذاکرات همچنین هیئت‌هایی از پاکستان، عربستان سعودی نیز شرکت داشتند.
پس از پایان مذاکرات، شرکت کنندگان ضمن مثبت ارزیابی کردن نتایج این نشست، اعلام کردند که دور بعدی این مذاکرات در عربستان سعودی برگزار خواهد شد اما گروه طالبان  با اعلام عدم شرکت در نشست جده در راستای مذاکرات صلح افغانستان گفت که این گروه در تلاش است تا میزبانی مذاکرات را از جده به قطر تغییر دهد.
گفت‌وگوهای صلح چند جانبه افغانستان در تاریخ نهم نوامبر در مسکو نیز با مشارکت نمایندگانی از گروه طالبان و شورای عالی صلح افغانستان برگزار شد.
این نخستین بار بود که هیئتی از گروه طالبان به صورت رسمی در نشستی در مسکو شرکت کرد.
دولت افغانستان گفت که دراین نشست حضور رسمی ندارد و شورای عالی صلح به عنوان نهاد مستقل تصمیم به شرکت دراین نشست گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала