شناسایی یک سیگنال رادیویی قدرتمند از عمق فضا

© Fotolia / Sdecoretشناسایی یک سیگنال رادیویی قدرتمند از عمق فضا
شناسایی یک سیگنال رادیویی قدرتمند از عمق فضا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای دومین بار ستاره شناسان توانستند در فضا یک منبع سیگنال های رادیویی تکراری قوی را شناسایی کنند. اما چه کسی این پدیده ها را منتشر می کند تا هنوز یک رمز و راز است.

به گزارش اسپوتنیک، مجله Nature که ناهنجاری های کیهانی را به تصویر می کشد، نوشت: تنها برای دومین بار در تاریخ ستارشناسان در نهایت موفق به یافتن منبعی شد، که سیگنال از آنجا تکرار می شود. (کشف و شناسایی سیگنال های رادیویی پرسرعت عمق فضا به «اف آر بی» شهرت دارند) و این به یکی از دغدغه های مهم متخصصان علوم فضایی مبدل شده، زیرا نشانه ای از وجود زندگی در دیگر سیاره ها است و به تازگی 13 سیگنال توسط ستاره شناسان  Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment یافت شده است.

دریافت سیگنال های مرموز از فضا - اسپوتنیک افغانستان
دریافت سیگنال های مرموز از فضا

یادآوری می کنیم، که سیگنال های یادشده در عرض چند میلی ثانیه مسیر خود را طی می کنند و لذا کشف و ردگیری آنها و از همه مهم تر منشا شکل گیری آنها بسیار دشوار است. اما استفاده از مجموعه گسترده ای از تلسکوپ های رادیویی در جهان به محققان کمک کرده تا بتوانند سیگنال های اف آر بی را شناسایی کنند.

نخستین سگینال اف آر بی دنیا در سال 2007 کشف شد و در سال 2015 ستاره شناسان برای نخستین بار توانستند یکی از این سیگنال ها را به طور مستقیم ردگیری کنند. تا اوایل سال 2017 هم حدود 30 سیگنال اف آر بی شناسایی و کشف شد. علت این موفقیت استفاده از یک رادیو تلسکوپ غول پیکر موسوم به CSIRO در غرب استرالیا بود.

در تحولی دیگر و برای نخستین بار در سال 2018 مجموعه ای 20 تایی از سیگنال های اف آر بی شناسایی شده اند که منشا آنها بخشی بسیار دورافتاده از جهان است که حتی با کهکشان های همسایه راه شیری هم فاصله بسیار زیادی دارند.

یکی از سیگنال های این مجموعه عنوان سریع ترین و همین طور نزدیک ترین سیگنال اف آر بی که تا به حال شناسایی شده را به خود اختصاص داده است که تخمین زده شده از منبعی با فاصله 425 میلیون سال نوری به سمت کره زمین آمده است. ستاره شناسان امیدوارند با بررسی های دقیق تر بتوانند محدوده ارسال این سیگنال را شناسایی کرده و از این طریق بتوانند به اطلاعاتی در مورد برخی منابع احتمالی زندگی مشابه با کره زمین دست یابند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала