برخورد روسیه به کشور شباهت ندارد که جهت فتوحات تلاش می ورزد

© Sputnik / Mikhail Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر برخورد روسیه به کشور شباهت ندارد که جهت فتوحات تلاش می ورزد
برخورد روسیه به کشور شباهت ندارد که جهت فتوحات تلاش می ورزد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناس مشهور امریکایی میگوید، برخورد آن (روسیه) متجاوز و ضد و نقیض است، ولی هیچگونه نشانه های آن وجود ندارد که مسکو جاه طلبی های توسعه طلبانه را گسترش میدهد. با این حال «افسانه مناسب» راجع به خشونت آمیز بودن و تجاوزگری روسیه بازهم ادامه دارد که عواقب فوق العاده جدی برای صلح در اروپا و تمام جهان خواهد داشت.

تید کارپینتر «Ted Galen Carptnter» در  مقاله منتشره در نشریه « The American Conservative» در ادامه می نویسد، رهبران امریکا باید سیاست نسبت به روسیه را تغییر دهند. امریکایان عادت کرده روسیه کشور خطرناک با ادعاهای نامحدود ارضی ترسیم کنند. ولی تعداد کافی حقایق که این نقطه نظر زنگ خطر را تائید کنند، اصلاً وجود ندارند. در واقعیت امر، برخورد روسیه با برخورد دولت منطقوی که در وضع دشوار قرار دارد که جهت دفع حملات از جانب پیمان ناتو در راس امریکا تلاش می ورزد، مطابقت دارد.

در عین حال افسانه مناسب راجع به روسیه خشونت آمیز و تجاوزگر تفصیلات نو کسب میکند که عواقب فوق العاده جدی برای صلح در اروپا و تمام جهان خواهد داشت.

بیانات راجع به این که برخورد مسکو تهدید جدی یا حتی عینی موجود برای اروپا و تمام غرب دموکراتیک به بار می آورد، مدتها قبل از آن بوجود آمده، وقتیکه دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا شد. آنها بار اول در سال 2008 زمان بیان شدند، وقتیکه جنگ کوتاه مدت بین روسیه و کشور همجوار گرجستان — باوجود آن که آن جنگ را گرجستان راه اندازی کرده بود — رخ داد. آنگاه سناتور جان مک کین (John McCain) اعلام داشت:« مطلقاً روشن است که روسیه جهت احیای امپراطوری روسیه تلاش می ورزد».

چنین اظهارات به مراتب بیشتر زمان شنیده شد، وقتیکه جمهوری کریمیا در سال 2014 بعد از کودتای میدان که غرب از آن حمایت میکرد و در جریان آن رئیس جمهور قانونی سرنگون شد، به مسکو پیوست. در قبال سایر اظهارت زهراگین، اظهارت هیلاری کلینتن هرچه بیشتر شدیدتر بودند: به گفته او، عمل پوتین مشابه آنست، «که هیتلر در جرمنی در سال های 1930 انجام میداد».

طی پنج سال اخیر این استعاره پیوسته در هردو طرف اتلانتیک پندانه میشد. دالیا گریباوسکایتی (Dalia Grybauskaitė) در مصاحبه خود در مارچ سال 2017 اعلام داشت:«روسیه — نه تنها برای لیتوانیا، بلکه برای تمام منطقه و همچنان برای همه اروپا تهدید می باشد». ویتولد واشیکوفسکی وزیر خارجه پولند نیز از نقطه نظر زنگ خطر پیروی میکرد و بر آن پافشاری مینمود که برخورد روسیه به ذات خود «تهدید عینی موجود» — حتی بیشتر، نسبت به داعش (سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) می باشد. ممکن، برخورد روسیه متجاوز و متناقض باشد، ولی هیچگونه نشانه های آن وجود ندارد که مسکو جاه طلبی های توسعه طلبانه، قابل مقایسه با جاه طلبی های آلمان نازی یا اتحاد شوروی دارد.

چهره دولت متجاوز توسعه طلب قاطعانه با یک عرصه دیگر شیوه برخورد روسیه ضدیت دارد: مخارج نظامی آن به حد کافی معتدل اند و کاهش آنها ادامه دارد و افزایش نمی یابند. تحولات نظامی روسیه را باید بطور کل بررسی نمود. قبل از این احیا و عصری سازی اردو زوال جدی چند دهه در سال های 1990 در دوران رئیس جمهور یلتسن دوام داشت. یگانه عرصه قدرت روسیه که تا به حال تغییرات به سوی رکود به آن تماس نگرفته — این زرادخانه نیرومند هستوی است.

امروز بسیاری امریکایان طوری برخورد مینمایند، گویا ما تا به حال با اتحاد شوروی در اوج نفوذ و جاه طلبی آن مبارزه میکنیم. ولی اگر رهبران امریکا جهان بینی و سیاست شان را نسبت به روسیه تغییر نه دهند، تهدید چنین نتیجه کاملاً واقعی خواهد بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала