گفتگوهای «محرم» ترامپ و پوتین

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر تلاش ها جهت معلوم نمودن گفتگوهای «محرم» ترامپ و پوتین
تلاش ها جهت معلوم نمودن گفتگوهای «محرم» ترامپ و پوتین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آنها برای اولین بار در جرمنی باهم ملاقات کردند. بعد از آن ملاقات ترامپ از مترجم خود تمام نوارهای ثبت شده گرفت و امر کرد که به هیچکس راجع به آنچه او شنیده، چیزی نگوید. شام همان روز ترامپ در پهلوی رئیس جمهور پوتین نشست، تا با او بدون شاهدان امریکایی صحبت نماید.

پیتر بیکر (Peter Baker) در مقاله منتشره در روزنامه « The New York Times» (امریکا) در ادامه می نویسد، ملاقات سومی آنها در ویتنام صورت گرفت، وقتیکه ترامپ، آشکارا، بر پوتین باور کرد که به او گفت که او در انتخابات امریکا مداخله نکرده است. بعداً ملاقات رسمی در هلسنگی صورت گرفت که در آن، برعلاوه دو رهبر، فقط مترجمین آنها حضور داشتند. آنها همچنان در بونیس-آیریس — بعد از آن باهم گفتگو کردند، وقتیکه ترامپ خبر داد که آنها نسبت تجاوزگری روسیه ملاقات نخواهند کرد.

ترامپ قاطعانه بر آن پافشاری میکرد که هیچگونه «توطیه» با روسیه در دوران مبارزات ماقبل انتخاباتی سال 2016 وجود نداشت. ولی هر بار، وقتیکه با پوتین بعد از آغاز کار در مقام ریاست جمهوری امریکا ملاقات میکرد، او به ارتباط مناسبات شان بدگمانی ایجاد میکرد. آن محرمیت غیرمعمولی که این ملاقات های آنها را احاطه میکرد، بسیاری از نمایندگان اداره او را به پی بردن بر این مجبور می ساخت که بطور مشخص هنگام این گفتگوهای آنها چه رخ میداد و توجه مستنطقین را بخود جلب کرد.

اندریو وایس (Andrew S. Weiss) مشاور رئیس جمهور بیل کلینتن در امور روسیه میگوید:« بیشتر از همه تلاش پنهان کردن معلومات از تیم خود باعث نگرانی میگردد. این واقعیت که ترامپ نمی خواست، تا نمایندگان وزارت خارجه یا تیم قصر سفید راجع به آین آگاه شوند که آنها با پوتین چه چیز مورد بحث قرار میدهند، نشان میدهد که صحبت به هیچ وجه راجع به پیشبرد منافع ملی کشور ما مطرح نبود، بلکه اصلاً راجع به کدام چیزی بیشتر مشکوک مطرح بود».

پرده راز که این ملاقات های رهبران را احاطه میکند، توجه رابرت اس. میولر (Robert S. Mueller) سارنوال خاص که مصروف تحقیق روابط ممکن بین رئیس جمهور و روسیه می باشد، نیز بخود جلب کرده است. این همه باعث خشم شدید کانگرس نیز گردیده است.

ملاقات های ادارات گذشته موارد را به یاد ندارند، وقتیکه روسای جمهوری دو به دو با رقبای خود ملاقات میکردند و گفته ها را از مشاورین خود پنهان نگه میداشتند.

طرفداران ترامپ اعتراف میکنند که برخورد او از آن تفاوت دارد، طوریکه اخلاف او در مورد عملکرد ترجیح میدادند، اما اضافه میکنند که او در بسیاری مناسبات رئیس جمهور غیرعنعونی است و از همینرو این هیچ چیز را ثابت نمی سازد. برعلاوه این،  به نظر آنها، ترامپ علل وزین برای ترس دارد، چون در رسانه ها جزئیات صحبت های او با برخی رهبران خارجی، بشمول تفسیر مکمل صحبت های تیلفونی او با رهبران مکسیکو و آسترالیا که در روزنامه «واشنگتن پست» نشر شده، فاش شده بودند.

مساله راجع به ملاقات های ترامپ با پوتین یکبار دیگر به ارتباط نشر دو مقاله در روزهای رخصتی گذشته در صدر قرار گرفته است. روزنامه «نیویارک تایمز» خبر داد که بعد از آن که آغای ترامپ جیمس کومی (James B. Comey) رئیس FBI را در سال 2017 برکنار کرد، این بیرو ابتکار تحقیق ضداستخباراتی را پیشکش نمود، تا معلوم کند که آیا رئیس جمهور به نفع روسیه فعالیت نمی کرد. روزنامه «واشنگتن پست» خبر داد که ترامپ به زرنگی های مختلف دست می زد، تا جزئیات مذاکرات خود را با پوتین پنهان کند — از جمله مواد ثبت شده را از مترجم خود گرفت.

دیوید کرامر (David J. Kramer)، دستیار اسبق وزیر خارجه که در اداره جورج بوش-پسر کار کرده، گفت:« من هیچگاه راجع به رئیس جمهور نه شنیده ام که با همکاران روسی خود بدون ستینوگرافیستان و بدون آن ملاقات های انجام داده باشد، تا بعداً تفسیر صحبت به مشاورین کلیدی خود بدهد. پوتین میداند که آنها راجع به چه صحبت نموده، پس چرا به ماموران بلند پایه اداره اجازه حق دانستن آن داده نشده است؟»

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала