آیا ما را موجودات فضایی یافتند؟

© AFP 2023 / Fadel Sennaآیا ما را موجودات فضایی یافتند؟
آیا ما را موجودات فضایی یافتند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در تاریخ 19 اکتوبر ستاره شناسان پوهنتون هاوایی جسم عجیب را دیدند که از طریق نظام شمسی پرواز نموده بود که آنها بعداً به مثابه «شهاب سرخ و بسیار کشیده» تشریح کردند. این اولین جسم بین ستاره گان بود که در نظام شمسی کشف شده است. دانشمندان آن را بنام «اوماواماوا» (Oumuamua) مسمی نمودند که در زبان هاوایی به معنی «مخبر» یا «فرستاده از درو» می باشد.

آیزیک چیتینر (Isaac Chotiner) در نشریه « The New Yorker» (امریکا) در ادامه می نویسد، در اکتوبر سال 2018 اوی لیب (Avi Loeb)، آمر دیپارتمنت استرونومی پوهنتون هاوایی، یکجا با شموئیل بیالی (Shmuel Bialy) همکار خود از پوهنتون هارورد مقاله نوشتند که در آن «تعجیل غیرمعمولی» «اوماواماوا» تحقیق کردند و پیشبینی کردند که این جسم «ممکن، زوند کاملاً فعال باشد که بطور خاص به زمین از طرف مدنیت سیارات دیگر فرستاده شده باشد». لیب از مدتها بدینسو به جستجوی زندگی فرازمینی علاقمندی دارد و چندی قبل او اعلامیه نو پر سر و صدا ایراد کرد و پیشنهاد نمود که ما میتوانیم با مدنیت ارتباط قایم کنیم که این زوند را فرستاده است. او در مصاحبه با مجله «شپیگل»  (Der Spiegel)اعلام داشت:« اگر این موجودات صلح دوست باشند، ما میتوانستیم چیزهای زیادی از آنها بیاموزیم».

مولف مقاله می نویسد، چندی قبل من از طریق تیلفون با لیب که از این بابت نگران بود که دانشمندان «اوماواماوا» را بسیار دیرتر دیدند و نتوانستند این جسم را عکاسی کنند، صحبت نمودم. او به من گفت:« آرزوی هشداردادن به جامعه مرا به نوشتن مقاله مجبور ساخت، تا دقیقتر باشد و توجه به مراتب بیشتر به "مهمان" بین ستاره گان مبذول نماید».  ما این موضوع را مورد بحث قرار دادیم که چرا لیب عقیده دارد که ما باید این امکان را مدنظر گیریم که «اوماواماوا» از طرف مخلوقات سیارات دیگر فرستاده شده بود و این خطر فرضیه های کاذب علمی و باور بر موجودیت مدنیت انکشاف یافته فرازمینی را بوجود نمی آورد.

New Yorker: این امر مستثنی شده نمی تواند که متخصصین به مشکل میتوانند این را، طوریکه شما توضیح میکنید، درک کنند که چرا «اوماواماوا» زوند بین ستاره گان می باشد. چرا میتواند چنین باشد، البته، اگر این را مدنظر نه گیریم که چیزهای زیادی ممکن است؟

اوی لیب:« در مجله « Scientific American» من مقاله را منتشر کردم که در آن شش واقعیت عجیب راجع به «اوماواماوا» توضیح کردم. اول اینکه، ما انتظار نه داشتیم که این جسم اصلاً وجود دارد. ما نظام شمسی را می بینیم و میتوانیم محاسبه کنیم که به چه سرعت آن به ساحه بین ستاره گان اجسام از احجار سخت در طول تمام تاریخ پرتاب میکند. و اگر ما فرض کنیم که عین کار را تمام سیستم های سیارات به دور ستاره گان دیگر انجام میدهند، ما میتوانیم توضیح کنیم که تعداد اجسام بین ستاره گان باید چقدر باشد. این محاسبه امکانات زیادی را می گشاید، ولی این امکانات به مراتب، نسبت به آنچه که برای آن لازم اند، تا کشف «اوماواماوا» را توضیح کرد، کمتر می باشند.

یک واقعیت غیرمعمولی دیگر، مربوط به این جسم، نیز وجود دارد. وقتیکه شما به همه ستاره گان نگاه میکنید که در نزدیک آفتاب قرار دارند، آنها نسبت به آفتاب حرکت میکنند، آفتاب نسبت به آنها در حرکت است، اما به چنین آهستگی، مانند «اوماواماوا»، در این سیستم فقط یک ستاره از 500 ستاره حرکت میکند. میتوان انتظار داشت که اکثریت اجسام متشکل از احجار جامد تقریباً با سرعت ستاره مادری حرکت خواهند کرد. اگر این جسم از ستاره دیگر پرواز کرده باشد، پس این ستاره باید بسیار غیرمعمولی باشد.

وقتیکه آن را کشف کردیم، ما فهمیدیم که به دور محور خود طی هشت ساعت می چرخد و اینکه هنگام چرخیدن برازندگی آن حد اقل ده برابر افزایش می یابد که بدان معنی است که طول آن نسبت به عرض آن حد اقل ده برابر بیشتر است. ما اصاویر نداریم، اما در همه تصاویر که در انتیرنیت موجود اند، این جسم به سیگار شباهت دارد و این یکی از وریانت ها است. ولی همچنان ممکن است که این جسم شکل مسطح داشته باشد و جالب اینکه به این نظر بیشتر ترجیح میدهند.

New Yorker: شکل مسطح به چه معنی است

اوی لیب:« صبر کنید، چیزی بسیار غیرمعمولی در این جسم اینست که او از مدار منحرف میشود که بطور استثنایی تحت تائثیر قوه کشش آفتاب تشکیل میشود. معمولاً، در صورت ستاره های دنباله دار، چنین انحراف به اثر تبخیر یخ در سطح ستاره دنباله دار بوجود می آید که هنگام آن گازها تشکیل میشوند که ستاره دنباله دار را، مانند راکت، به حرکت می آورند. ما در ستاره های دنباله دار همین پدیده را مشاهده میکنیم — دم آن از گازهای تبخیرشوند — را مشاهده میکنیم. در اینجا ما چنین دم، مانند ستاره دنباله دار، مشاهده نمی کنیم، ولی ما انحراف را از مدار پیشبینی شونده می بینیم. همین امر مرا به نوشتن این مقاله مجبور ساخت. به مجرد آنکه من دانستم که جسم، مانند آنچه که انتظار میرفت، حرکت نمی کند، این سوال بوجود آمد که چه چیز به آن تحرک اضافی می بخشد. و باید گفت که بعد از نشر مقاله ما یک مقاله دیگر نیز منتشر شد که در آن نتائیج تحلیل ارایه شده بودند که مقدار کم مالیکول ها را در نزدیک این جسم نشان میداد که از کاربن تشکیل شده بودند».

این به معنی عدم موجودیت گازهای است که به اثر تبخیر یخ تشکیل میشوند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала