واکنش کشورهای اروپایی به دخالت امریکا در پروژه «جریان شمالی ۲»

© AP Photo / Dmitry Lovetskyواکنش کشورهای اروپایی به دخالت امریکا در پروژه «جریان شمالی ۲»
واکنش کشورهای اروپایی به دخالت امریکا در پروژه «جریان شمالی ۲» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تلاش های ایالات متحده بخاطر ایجاد موانع در احداث خط لوله گاز «جریان شمالی ۲» واکنش کشورهای اروپایی را برانگیخت.

به گزارش اسپوتنیک، کریستیان ویپیرفیورت، کارشناس مسائل انرژی باور ندارد که امریکا تنها بخاطر اینکه میخواهد گاز مایع خود را به کشورهای اروپایی بفروشد، پروژه «جریان شمالی ۲» را تحت فشار قرار داده است. زیرا به گفته وی امریکا به هیچ وجه نمیتواند مقادیر لازم گاز را به قیمت قابل رقابت به اتحادیه اروپا عرضه کند.

کریستیان ویپیرفیورت: «من فکر میکنم که امریکا فشارهای خود را افزایش میدهد تا آلمان را مجبور به عقب نشینی در عرصه های دیگر نماید. اینجا موضوع پروژه «جریان شمالی ۲» اصلاً مطرح نیست، بلکه هدف این فشارها افزایش انعطاف پذیری آلمان در مسائل دیگر میباشد. این موضوع میتواند با دریافت سود بیشتر در معاملات تجارتی و عرصه های دیگر مربوط باشد. به طور مثال، چندی پیش آلمان پروازهای شرکت هوایی ایران را به این کشور لغو کرد، چیزی که آلمان سالها از انجام آن خودداری میکرد، اما اکنون تحت فشار ایالات متحده این کار را انجام داد.»

کونراد رنکاس، تحلیلگر سیاسی پولندی و ژورنالیست مستقل: «دلیل اساسی انگیزه لابیگری در قبال پروژه «جریان شمالی ۲» از پولند پنهان میکنند. اقدامات امریکایی ضد روسیه نه بلکه ضد کشورهای اروپایی است. واشنگتن همواره با تمام آنچه که میتواند منجر به مستقل شدن اتحادیه اروپا از امریکا میگردد، مخالفت میکند. مقابله امریکا با تقویت همکاری های دو جانبه انرژی بین اروپا و روسیه، تشدید فشارها در پیوند به همکاری با ایران و بلاخره مبارزه با راه جدید ابریشم از همین جا منشا گرفته است.»

فرانسیس پرین، کارشناس مسائل انرژی از انستیتوت بین المللی تحقیقات استراتژیک (IRIS): «امریکا مدت ها است که مخالفت خود را با پروژه «جریان شمالی ۲» اعلام کرده. فشارهای حکومت ترامپ بر اتحادیه اروپا از یک سو و اعمال فشار علیه شرکت های که در این پروژه دخیل هستند از سوی دیگر، مجموعاً بار سنگینی برای کشورهای اروپا میباشد.»

وی افزود: «آنگلا مرکل تنها یک شرط سیاسی مطرح کرده:‌ آلمان با پروژه «جریان شمالی ۲» مخالفت نمیکند در صورتیکه مقامات روسی این خط لوله را به عنوان توقف ترانزیت گاز روسیه از خاک اوکراین به اروپا استفاده نکنند.این یگانه شرط سیاسی حکومت آلمان است. اما در اتحادیه اروپا مخالفین این پروژه وجود دارند و امریکایی ها قصد دارند از آنها به نفع خود استفاده نمایند و از این طریق اجرایی شدن پروژه «جریان شمالی ۲» را کندتر کنند.»

گرازیانی تیبریو، کارشناس جیوپولیتیک و مدیر مکتب عالی جیوپولیتیک و علوم کاربردی در این مورد چنین اظهار نظر کرد: «اهدافی که امریکا تعقیب میکند، از حالت جیواستراتیژیک با دورنمای درازمدت برخوردار هستند. اجرا شدن پروژه «جریان شمالی ۲» فقط بخشی از بازی بزرگ است. هدف اساسی این است که تمام ارتباطات زیر ساختاری برای انتقال منابع انرژی از روسیه به قاره اروپا قطع نماید. ایالات متحده در تلاش پیدا کردن بهانه ای برای خرد کردن و تضعیف اتحادیه اروپا میباشد، تا بدین وسیله اروپا دوباره بسوی متحد خود — امریکا، برگردد.»

«جریان شمالی ۲» نام جدید ترین پروژه خط لوله گازی است که به منظور انتقال گاز روسیه به اروپا طراحی شده است.

این پروژه — شبکه خط لوله گازی است که از طریق دریای بالتیک روسیه را به اروپا متصل میکند و پاسخگوی تقاضای موجود در اروپا است.  در این پروژه علاوه بر شرکت «گازپروم» روسیه، ۵ شرکت بزرگ انرژی اروپا نیز سهیم اند.    

مسئولین شرکت گازپزوم اعلام کردند که تمام قراردادهای ساخت پایپ لاین «جریان شمالی۲» امضا شده اند.   

بر اساس پلان احداث پروژه «جریان شمالی ۲» باید در سال ۲۰۱۸ آغاز و در اواخر ۲۰۱۹به اتمام برسد. این پروژه ۹،۵میلیون یورو هزینه خواهد داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала