عربستان سعودی نفوذ خود در آسیا از طریق پاکستان افزایش میدهد

© Sputnik / Kirill Kallinikovعربستان سعودی نفوذ خود در آسیا از طریق پاکستان افزایش میدهد
عربستان سعودی نفوذ خود در آسیا از طریق پاکستان افزایش میدهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اطلاعات آژانس های خبری پاکستان، دومین قدرت اقتصادی آسیای جنوبی، ما را به پیشبینی این امر وادار می سازد که این کشور برای پذیرایی از شهزاده ولیعهد محمد بن سلمان تا ماه فبروری و امضای موافقت نامه سرمایه گذاری به مبلغ بیش از 10 میلیارد دالر آمادگی میگیرد.

اگر بر اطلاعات واصله باور کرد، بن سلمان از اسلام آباد در این ماه بازدید میکند. طبق اطلاع نشریه خبری Dawn پاکستان، عربستان سعودی میتواند یادداشت تفاهم امضا نماید و تعهد راجع به سرمایه گذاری 10 میلیارد دالری در دومین اقتصاد بزرگ آسیای جنوبی بر دوش گیرد. عربستان سعودی میتواند در اعمار کارخانه نو تصفیه نفت به حمایت کمپنی دولتی Saudi Aramco، در تولید انرژی برق به کمک کمپنی ACWA که در عرصه منابع انرژی قابل تجدید فعالیت میکند و همچنان در فعالیت های دیگر نفت و شمی و صنایع معدنی سرمایه گذاری کند.

به گفته اسد عمر وزیر مالیه، این معاملات میتوانند به "بزرگترین سرمایه گذاری های خارجی در تاریخ پاکستان مبدل گردند".

طبق معلومات بانک دولتی پاکستان، در اکتوبر، به مقایسه عین مدت سال قبل، سرمایه گذاری های مستقیم در کشور به اندازه 55% تا 2،161 میلیون دالر کاهش یافته اند. این کاهش بعد از سقوط سرمایه گذاری های مستقیم به اندازه 43% در جریان دوران سه ماهه رخ داد.

عمران خان در مصاحبه اخیر با نشریه Dawn گفت، در ماه های اخیر کمک از جانب چین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی «برای پاکستان در زمینه وضع ناگوار و تاریک نفس تازه بخشید».

© AFP 2023 / Asif Hassanعمران خان: امیدواریم امکان سفر زمینی زائران پاکستانی به مشهد فراهم شود
عمران خان: امیدواریم امکان سفر زمینی زائران پاکستانی به مشهد فراهم شود - اسپوتنیک افغانستان
عمران خان: امیدواریم امکان سفر زمینی زائران پاکستانی به مشهد فراهم شود

چین مطالبه نمود، تا موافقت نامه با آنها فاش نشود، ولی دو کشور مهم جهان عرب، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، مبلغ 3 میلیارد دالر در بانک دولتی پاکستان به18،3% جهت ثبات بخشیدن به روپیه پاکستانی گذاشتند. برای سه سال آینده آنها در مورد به تعویق انداختن بازپرداخت ها در سال به اندازه 60% از حساب پاکستان برای واردات مواد سوخت — به اندازه 4،6 میلیارد دالر — تا زمانیکه کشور اقتصاد خود را احیا نکند، توافق نمودند.

پاکستان همچنان 5،1 میلیارد دالر از شعبات بانک اسلامی انکشاف در جده و کارپوریشن بین المللی اسلامی تجارت دریافت میکند.

انتظار میرود که 65% سرمایه گذاری های پیشبینی شده عربستان سعودی در بندر جنوبی کراچی تحقق خواهند یافت.

در عین حال پاکستان جهت انکشاف شبکه پروژه بندر گوادر تلاش می ورزد. نقطه اوج دهلیز اقتصادی چین-پاکستان میتواند به دهلیز مهم برای رشد صادرات کالاها و محموله های مختلف و نفت بین جهان عرب و جنوب، آسیای مرکزی، شرقی و روسیه مبدل خواهد گشت.

اینکه آیا این محاسبات تائید خواهند شد یا نه، به این مربوط خواهد بود که آیا پاکستان خواهد توانست پلان اقتصادی دارای قابلیت حیاتی برای آینده ایجاد و تحقق خواهد بخشید یا خیر.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала