ذوب شدن یخ‌های قطبی دنیا را دچار هرج و مرج می‌کند

CC BY 2.0 / Christopher Michel / Antarctica Meltingذوب شدن یخ‌های قطبی دنیا را دچار هرج و مرج می‌کند
ذوب شدن یخ‌های قطبی دنیا را دچار هرج و مرج می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تسریع روند ذوب شدن یخ های قطبی می‌تواند منجر به تغییرات غیرقابل کنترول در آب و هوای زمین و اثرات فاجعه باری را در سراسر جهان به دنبال داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از EurekAlert!، دانشمندان دانشگاه مک‌گیل کانادا دریافتند که ذوب شدن یخ‌های قطب شمال پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی برای آب و هوای زمین و اثرات فاجعه باری را می‌تواند در سراسر دنیا به دنبال داشته باشد.
محققان پیش‌بینی سناریوی تغییرات آب و هوا را مطابق به وضعیت فعلی انجام دادند که باعث کاهش سریح یخچال های طبیعی در قطب شمال و جنوب می‌شود. و اثرات افزایش دمای قطب شمال و تسریع فرآیند ذوب شدن یخ های قطبی را با سال 2100 نشان می‌دهد.

هشدار دانشمندان در باره تغییرات فاجعه بار اقلیمی - اسپوتنیک افغانستان
هشدار دانشمندان در باره تغییرات فاجعه بار اقلیمی

طبق داده های مدل، دمای آب و هوا زمین به 3-4 درجه بالاتر از سطح پیش صنعت افزایش خواهد یافت که در نتیجه آن مقدار زیادی یخ های آب شده از گرینلند و قطب جنوبی به اقیاسوس جهای سرازیر خواهد شد.
به این همین دلیل منجبر به اختلال در جریان دریا و تغییر وضعیت دمای متوسط در سراسر دنیا خواهد شد. به عنوان مثال، سرازیر شدن یخ‌های آب شده جریان خلیج فارس را تعضیف می‌کند که منجر به افزایش دمای هوا در قطب شمال، شرق کانادا و امریکای مرکزی خواهد شد. و همچنان قسمت شمال غربی اروپا، برعکس در آن مناطق درجه حرارت پایین خواهد آمد.
علاوه بر این، بین سال های 2065 تا 2075 گفته شده است که سطح آب دریا بالا خواهد رفت اما مقابل قطب ها مقایسه سطح آب دریا ممکن نیست. و در جزایر اقیانوس آرام سیل جاری خواهد. ذوب شدن آب‌های قطبی دمای هوا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
در حال حاضر دمای متوسط قطب شمال 20 درجه سانتیگراد بالاتر از میزانی است که برای این فصل از سال پیش بینی می شد. سطح دریا نیز به پایین ترین میزان ثبت شده برای این فصل از سال رسیده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала