سخنان پیشکسوت نیروی هوایی امریکا درباره جنگ افزار مرموز «گنبد نور» شوروی

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر سخنان پیشکسوت نیروی هوایی امریکا درباره جنگ افزار مرموز «گنبد نور» شوروی
سخنان پیشکسوت نیروی هوایی امریکا درباره جنگ افزار مرموز «گنبد نور» شوروی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظامیان امریکایی جنگ افزار مرموز «گنبد نور» شوروی را سیستم عجیب و غریب دفاع راکتی می دانستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از The Drive، رابرت هاپکینز پیشکسوت نیروی هوایی امریکا گفت، که راه اندازی راکت «پیونیر» RSD-10 میان برد شوروی یک پدیده مرموز مانند «گنبد نور» همراه بود که نظامیان امریکایی آن را «سیستم عجیب و غریب» دفاع راکتی می دانستند.

هاپکینز گفته است، که او با یک همکارش در پایان سال 1988 با هیئت مدیره هواپیمای کشفی RC-135S Cobra Ball سیستم دفاعی «گنبد نور» را دیده است.

واکنش پوتین به خروج امریکا از پیمان منع راکت های میانبرد هسته‌ای - اسپوتنیک افغانستان
واکنش پوتین به خروج امریکا از پیمان منع راکت های میانبرد هسته‌ای

در آن زمان، تیم 24 ستاره اطلاعات راهبردی امریکا، که رابرت هاپکینز در آن خدمت می کرد، در پایگاه نیروی هوایی سمییا در آلاسکا مستقر بود. در طی این دوره، اتحاد جماهیر شوروی راکت«پیونیر/ Pioneer » را راه اندازی کرد.

طبق طبقه بندی ناتو(SS-20-ed) هواپیمای که هاپکینز در آن بود، این جنگ افزار را از نزدیک مشاهده و داده ها را جمع آوری کرده بود.

 پیلوت خاطره خود را چنین نقل می کند، در این شب در کل هیچ ستاره ای در آسمان دیده نمی شد و ماه حتی نمی درخشید. در ابتدا همه چیز طبق برنامه ریزی پیش می رفت، اما پس از چند لحظه ای علامت های عجیبی آغاز شد. در ابتدا پیلوت متوجه چیزی شبیه یک دیوار سفید شفاف شد که بالای همه قلمرو خاک شوروی به سمت اقیانوس آرام در حرکت بود.

هاپکینز تصدیق می کند، که پیلوتان شگفت زده در ابتدا تصور می کردند، که آنها را توهم برداشته است، بنابراین آنها از یکدیگر درباره دیوار نور می پرسیدند.

پیلوتان این پدیده غیرمعمول را به رهبری گزارش دادند و تحقیقات به بخش فناوری های خارجی نیروی هوایی اعطا شد، اما آنها پاسخی نداشتند. کارشناسان بر اساس فرضیه های شان فکر می کردند، که این پدیده شاید ناشی از سوخت راکت یا پرتابی راکتی باشد که برای کور کردن ماهواره های امریکایی در طول راه اندازی آن، طراحی شده است.

«رعد و برق اروپا»

«پیونیر/ Pioneer » یا راکت میانبرد  INF — RSD-10 سامانه راکتی مبتنی زمین است، که دارای یک راکت بالستیک دو مرحله ای با محدوده ای متوسط 15ژ45 است و در سال 1976 به ارتش شوروی تحویل داده شده است.

سیستم های راکتی Pioneer جایگزین سیستم های R-12 و R-14 در بخش اروپایی اتحاد جماهیر شوروی و R-16 در سیبری و فراتر از بایکال بود. این راکت جدید شوروی بسیار زود به عنوان رقیب SS-20 «رعد و برق اروپا» شناخته شد.

در 19 جولای 1977 بلافاصله پس از جا به جایی این مجموعه با راکت  15Zh45 کار بر روی مجموعه ای Pioneer UTTH با راکت 15Zh53 آغاز شد. هر دو مجتمع تا سال 1991 وجود داشتند و با توجه به شرایط پیمان آی ان اف هردو از بین برده شدند.

در جریان 15 سال جا به جایی این راکت ها یک مورد تخریب یا تصادف این وجود نداشت. در طول آزمایش عملیات و از بین بردن این راکت ها 190 فروند از آنها شلیک شد. همه راه اندازی ها موفقانه انجام شد.

امریکا از گفت و گو درباره پیمان منع راکت های میان برد و کوتاه برد می گریزد - اسپوتنیک افغانستان
امریکا از گفت و گو درباره پیمان منع راکت های میان برد و کوتاه برد می گریزد

پیمان درباره از بین بردن راکت های متوسط ​​و کوتاه برد

معاهده از بین بردن راکت های میان برد و کوتاه برد (DRSMD) بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده امریکا توسط میخایل گورباچف ​​و رونالد ریگان به تاریخ 8 دسمبر 1987 در نشست شوروی-امریکا در واشنگتن امضا شده است. و از تاریخ اول جون 1988 اجرایی شد.

برای نخستین بار در تاریخ این معاهده اجازه از بین بردن یک بخش کامل از جنگ افزارها را داد: طرف ها متعهد شدند تا همه راکت های بالستیک و کروز زمینی از محدوده متوسط ​​(1000 تا 5500 کیلومتر) و کوتاه (از 500 تا 1000 کیلومتر) را از بین ببرند و دست به تولید آن در آینده نزنند.

تا جون 1991 پیمان به اجرا گذاشته شد: اتحاد جماهیر شوروی پیشین 1846 سیستم راکتی (حدود نیمی از آنها راکت های ساخته شده بودند که در وظیفه جنگی نبودند) از بین برد وایالات متحده امریکا — 846 مجتمع از این راکت هایش را از بین برد.

پس از آن چند بار طرف ها یکدیگر را متهم به نقض این پیمان کردند، که بلاخره در ماه جنوری 2019 رئیس جمهور امریکا از بیرون شدن امریکا از این پیمان خبر داد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала