شرایط صندوق بین المللی پول برای پشتیبانی از پاکستان

© AFP 2023 / Khaled Desoukiشرایط صندوق بین المللی پول برای پشتیبانی از پاکستان
شرایط صندوق بین المللی پول برای پشتیبانی از پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صندوق بین المللی پول در صورتی آوردن اصلاحات در پاکستان از این کشور پشتیبانی خواهد کرد.

به گزارش اسپوتینک، کریستین لاگارد رئیس بین المللی صندوق پول با عمران خان نخست وزیر پاکستان در دبی دیدار کرد.

لاگارد گفت:- "ما یک دیدار خوب و سازنده با نخست وزیر خان داشتیم که در آن ما درباره پیشرفت های اقتصادی اخیر و چشم انداز پاکستان و درباره برنامه پشتیبانی صندوق بین المللی پول بحث کردیم".

تحویل بسته یک میلیارد دالری عربستان به پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
تحویل بسته یک میلیارد دالری عربستان به پاکستان

او افزود:- "من تأکید کردم که صندوق بین المللی پول آماده است تا از پاکستان پشتیبانی کند. من همچنین اشاره کردم، که یک سیاست مشخص و یک بسته اصلاحات اقتصادی به پاکستان کمک خواهد کرد تا انعطاف پذیری اقتصادی خود را بهبود ببخشد و پایه های رشد پایدار را در همه بخش های جامعه بگذارد، تا همه را دربرگیرد".

پیش از این، مقام های اسلام آباد گفته بودند، که انتظار می رود بخشی از بودجه لازم را از صندوق بین المللی پول و بخشی دیگر آن را از متحدان خود دریافت کنند.

شرایطی که صندوق بین المللی پول برای پرداخت وام به پاکستان پیش از این گذاشته بود

اما علاوه بر شرایط امریکا برای دریافت وام پاکستان از صندوق بین المللی پول، مقام های صندوق نیز در مذاکرات متعدد اعطای این وام را مشروط به اجرای برنامه های اقتصادی مورد نظر این سازمان کرده اند به گونه ای که در چند دور ابتدایی مذاکرات، مقامات پاکستان زیر بار شروط نرفته و اعلام کردند: "وام صندوق را به هر قیمتی نمی خواهیم".

یکی از شروطی که صندوق بین المللی پول از دولت اسلام آباد درخواست کرده است، واقعی شدن نرخ برابری دالر با پول ملی این کشور است که به گواه کارشناسان، پذیرش این خواسته، کاهش بی سابقه ارزش روپیه را به همراه خواهد داشت.

افزایش میزان مالیات از 4 هزار و 400 میلیارد روپیه به 4 هزار و 700 میلیارد روپیه یکی دیگر از خواسته‌های صندوق بین‌المللی پول از دولت پاکستان است.

صندوق بین المللی پول همچنین از دولت اسلام آباد خواسته است که سود وام های بانکی را تا سقف 13 درصد افزایش دهد که این درخواست از سوی دولت اسلام آباد رد شده است.

اجرای این درخواست ها درحالی از دولت اسلام آباد خواسته شده است که امریکا اعلام کرده بود ارائه وام صندوق بین‌المللی پول به پاکستان، منوط به همکاری این کشور با این دولت در پیوند با صلح افغانستان است.

صندوق بین المللی پول از دولت پاکستان خواسته بود قیمت هر واحد برق را 20 الی 22 درصد افزایش دهد اما دولت پاکستان این خواسته را نپذیرفت. همچنین صندوق بین المللی پول از دولت پاکستان خواسته بود، جزئیات کامل کمک های مالی چین به این کشور را ارائه کند، اما دولت پاکستان اعلام کرد: ما نمی توانیم خطوط قرمز خود را زیر پا بگذاریم.

علاوه بر موارد فوق، به تاریخ 5 جدی خبری منتشر شد که صندوق بین المللی پول، پاکستان را برای دریافت وام این صندوق، موظف به کاهش 4-5 درصدی بودجه نظامی خود می کند.

یادآوری می کنیم، که پاکستان با مشکلات مالی از جمله کسری بودجه مواجه است.

آخرین بار پاکستان در سال 2013 از صندوق بین المللی پول درخواست کمک کرده بود، که در آن زمان 5.3 میلیارد دالر صندوق بین المللی پول به پاکستان داد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала