تماس های روسیه با «طالبان» به نفع امریکا است

© Flickr / U.S. Army / Ariel Solomonتماس های روسیه با «طالبان» به نفع امریکا است
تماس های روسیه با «طالبان» به نفع امریکا است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عمران جان تحلیلگر سیاسی پاکستانی، به زعم او، شکل مناسب مناسبات روسیه-امریکا یافته است. امریکا بجای دشمنی در تمام جبهات باید مناسبات با روسیه را به: حفظ تحریمات در پاسخ به پیوستن کریمیا یا مداخله فرضی در انتخابات در امریکا، تفکیک کند، اما در عین حال به مسکو امکان ایفانمودن سهم خود در ختم جنگ در افغاستان فراهم سازد.

مولف در مقاله منتشره در Express Tribune (پاکستان) در ادامه می نویسد، در حدود چهار سال قبل من در سخنرانی مایکل و. هایدن در هیوستون که از طرف شورای امور بین المللی سازماندهی شده بود، حضور داشتم. او، در جمله چیزهای دلچسپ دیگر، فعالیت های محرم امریکا در زمان جنگ سرد با سیاست آنها بعد از 11 سپتمبر مقایسه کرد.

در زمان جنگ سرد امریکایان از نیروهای محلی (جهادیون یا اسلامگرایان) حمایت میکردند، تا رژیم (کمونیستی) را تخریب کنند، ولی بعد از 11 سپتمبر تحکیم رژیم های (طرفدار امریکا) به نورم مبدل گشت، تا نخبگان محلی را از صحنه خارج سازند. اگر رهبران کمونیست بودند، پس واشنگتن و لینگلی (مجتمع عمارات مقر CIA — تبصره مدیریت مسوول) قطعات ضربتی که از جهادیون محلی و گروپ های اسلامگرایان افراطی تشکیل شده بودند، تقویت میکردند. هدف بسیار روشن بود و آن خاتمه دادن به کمونیزم و عقب زدن آن و محروم ساختن اتحاد شوروی از ساحه حیاتی بود.

ایالات متحده به عین ترتیب رسماً چین را در جریان 30 سال بعد از بنیانگذاری آن به رسمیت نمی شناخت. ماو تزیدون صدر جمهوری مردم چین هنگام جنگ در ویتنام به حمایت از هانوی که بر ضد امریکا می جنگید، موافقه کرد و 90 هزار میل سلاح و تفنگ را بطور بلاعوض در اختیار آن قرار داد. باوجود این، ده سال بعد امریکا با چین مناسبات برقرار کرد. با پیروی از «دیپلوماسی پینگ پانگ»، پاکستان راه را برای کیسینجر هموار کرد که از چین طی ماموریت محرم — انجام مذاکرات با چژاو اینلای — بازدید نمود.

روسیه، با پنهان کردن منافع خودی تحت ماسک دوستی، در مسکو کنفرانس سازماندهی کرد که به آن پاکستان، چین، هند، امریکا و پنج جمهوری شوروی سابق را دعوت کرد. در روز جمعه هنگام افتتاح مذاکرات سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام داشت که وظیفه ایجاد «شرایط مساعد برای آغاز مذاکرات مستقیم» بین حکومت افغانستان و «طالبان» می باشد. روسیه میخواهد برای خود نفوذ در کشوری تامین کند که از آن بعد از حضور ده ساله به خروج مجبور گردید. اگر هدف امروزی امریکا — خاتمه بخشیدن به جنگ است، پس چرا آنها مساعی شان را با روسیه متحد نه سازد؟ «طالبان» مذاکرات مستقیم با امریکا میخواهند، نه با حکومت افغانستان. ایالات متحده تماس ها با «طالبان» را «مذاکرات قبل از مذاکرات» می نامند که میتوانند در تماس بین «طالبان» و حکومت افغانستان انجام گردند.

مولف می افزاید، واشنگتن هراس دارد که روسیه میتواند مساعی زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در باره افغانستان را نقش بر آب سازد. این مبتذل به نظر میرسد. فعالیت های روسیه فقط میتوانند «مذاکرات قبل از مذاکرات» را که در آنها قبل از تماس های «طالبان» با حکومت افغانستان مذاکرات «طالبان» و امریکا صورت خواهند گرفت، تغییرشکل دهد. در صورت موفقیت مسکو وظیفه واشنگتن را سهلتر می سازد، به خاطری که امریکا مجبور نخواهد بود پرابلم را حل کند که چگونه «طالبان» را به دور میز مذاکرات با رئیس جمهور غنی بشاند. در صورت ناکامی واشنگتن از وریانت غیرقابل تطبیق رهایی می یابد و میتواند راساً متقاعدساختن رئیس جمهور غنی را از رهایی از «داروی زهرناک» آغاز کند.

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر تماس های روسیه با «طالبان» به نفع امریکا است
تماس های روسیه با «طالبان» به نفع امریکا است - اسپوتنیک افغانستان
تماس های روسیه با «طالبان» به نفع امریکا است

اگر در دوران جنگ سرد هدف را وسایل برآورده می ساخت، پس چرا این شیوه برخورد را برای ختم جنگ بکار نبرد؟ و اگر برای این جلب نمودن روسان ضروری باشد که جهت نفوذ در افغانستان تلاش می ورزند، آنگاه برای دستیابی بر اهداف باید بهای کم، نسبت به تریلیون ها دالر مالیه دهندگان بعد از 11 سپتمبر، پرداخته شود. واشنگتن و مسکو میتوانند مساعی شان را باهم متحد سازند، تا به طولانی ترین جنگ که در آن امریکا شرکت نموده، خاتمه داده شود.

امریکا بجای دشمنی در تمام جبهات باید مناسبات با روسیه را به: حفظ تحریمات در پاسخ به پیوستن کریمیا یا مداخله فرضی در انتخابات در امریکا، تفکیک کند، اما در عین حال به مسکو امکان ایفانمودن سهم خود در ختم جنگ در افغاستان فراهم سازد. همه بازیگران، بشمول ایالات متحده، روسیه، «طالبان» و پاکستان، دشمن مشترک — داعش — وجود دارد.

ایالات متحده باید درک کنند که مذاکرات صلح جنگ را در افغانستان، تا زمانیکه امریکا نیروهای خود را خارج نه سازد، متوقف ساخته نمی توانند. این مطالبه حتمی و عمده «طالبان» می باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала