پیش بینی از بین رفتن فاجعه بار زیست کره زمین

© Photo / Google Earth/Getmapping plcپیش بینی از بین رفتن فاجعه بار زیست کره زمین
پیش بینی از بین رفتن فاجعه بار زیست کره زمین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان با مطالعه اطلاعاتی از 70 منبع مختلف به نتایج نا امیده کننده ای درباره زیست کره زمین رسیدند.
سریع شدن جابجایی قطب مغناطیسی زمین - اسپوتنیک افغانستان
سریع شدن جابجایی قطب مغناطیسی زمین

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فیزاورگ، دانشمندان استرالیایی به این نتیجه رسیده اند، که شماری نیمی از همه گونه های حشرات به سرعت در حال کم شدن هستند و یک سوم گونه ها ممکن است به طور کامل ناپدید شوند و منجر به یک فاجعه زیست محیطی جهانی شود.

محققان اطلاعاتی را که از بیش از 70 منبع مختلف و دوره ای در حدود یک قرن را پوشش می داد، تجزیه و تحلیل کردند. از دلایل اصلی کاهش جمعیت بدون مهره ها می توان به تخریب زیستگاه ها، از جمله جنگل ها، رشد شهرها، افزایش سطح زمین های کشاورزی و استفاده گسترده از آفت کش ها اشاره کرد. در نتیجه، مجموع زیست توده حشرات به میزان 2.5 درصد کاهش یافته است.

ناپدید شدن حشرات می تواند منجر به فروپاشی فاجعه بار اکوسیستم ها شود، چرا که حشرات نقش مهمی در گرده افشانی گیاهان و حفظ زنجیره های غذایی بازی می کنند. در اروپا کاهش حدود 80 درصدی شمار حشرات باعث شده تا حدود 400 میلیون پرنده در سه دهه کمتر شود.

یادآوری می کنیم، که زیست‌کُره یا زیست‌سپهر یا بیوسفر به آن بخش یا لایه از کره زمین گفته می‌شود، که در آن زندگی وجود دارد. این لایه زیستگاه انسان و دیگر موجودات زنده هم‌چون پرندگان، ماهیان یا سازواره‌ها و موجودات خاکزی است و تا لایه‌های زیرین از زمین که ریشه درختان و دیگر جانداران نفوذ می‌کند ادامه دارد. در زمین‌های سخت، زیست‌کره تنها تا عمق چند متری ادامه دارد (به استثناء باکتری‌ها که در لایه‌های ژرف‌تری نیز حضور دارند.) در هوا زیست‌کره تا حدود 8 کیلومتر یعنی تا جایی که اکسیجن یافت می‌شود حضور دارد و در دریاها تا ژرفاهای بسیار و حتی تا 11 کیلومتر در زیر اقیانوس (در درازگودال‌ها) نیز ادامه دارد.

زیست‌کره یا همان زیستگاه موجودات زنده در لایه‌های آب‌کره، جو و سنگ‌کره قرار دارد.

دانشمندان بر این باورند، که زیست‌کره در پی یک فرایند زیست‌زایی که حدود 3.5 میلیارد سال پیش آغاز شد شکل گرفته و تکامل یافته‌است.

کره زمین 70 درصد از نور خورشید را جذب می‌کند. یک درصد از این نور از سوی گیاهان و جلبک‌ها طی فرایند نورساخت جذب می‌شوند. 30 درصد بقیه نور خورشید به فضا بازمی‌تابد. زیست‌کره بدون این نور که از خورشید می‌رسد از میان خواهد رفت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала