پیش بینی گورباچف از آغاز مسابقه هسته‌ای جدید

© Sputnik / Sergey Guneevپیش بینی گورباچف از آغاز مسابقه هسته‌ای جدید
پیش بینی گورباچف از آغاز مسابقه هسته‌ای جدید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
میخائیل گورباچف رئیس جمهور شوروی سابق هدف ایالات متحده از خروج پیمان هسته‌ای INF را افشا کرد.

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل گورباچف، رئیس جمهور شوروی سابق در مصاحبه با یکی از آژانس های خبری روسیه ابراز داشت که پیمان هسته‌ای منع استفاده از راکت هایی برد کوتاه و متوسط (INF) تا کنون امنیت روسیه را تضمین و ازامکان نزدیکی سلاح های مرگبار در نزدیکی مرز های کشور جلوگیری می نمود.
پس از تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج ازاین پیمان، آنچه در دوران جنگ سرد به دست آمده است، در معرض تهدید قرار گرفته و مسیر حوادث ممکن است در جهت مخالف قرار گیرد.
به گفته گورباچف، واشنگتن تلاش می کند تا به برتری نظامی مطلق دست یابد. در پشت تصمیم امریکا مبنی بر خروج از این پیمان، دلایلی که رهبران ایالات متحده به آنها اشاره می کنند نیست، بلکه کاملا هدف کاملا متفاوت نهفته است ":ایالات متحده میل دارد خود را از هرگونه محدویت ها در زمینه دفاع از خود آزاد ساخته و اراده خود را بر کل جهان دیکته کند. "
گورباچف ضمن تبصره در مورد استدلال های واشنگتن از موجودیت راکت های برد متوسط و کوتاه در کشور های چین،کوریای شمالی و ایران خاطر نشان کرد که زرادخانه هسته ای تمام کشورها 10-15 برابر کمتر از روسیه و ایالات متحده است. 

تعلیق پیمان INF اروپا را غرق راکت خواهد ساخت - اسپوتنیک افغانستان
تعلیق پیمان INF اروپا را غرق راکت خواهد ساخت

این سیاستمدار با تجربه روسیه در ادامه گفته است: "اگر خواست کافی وجود داشته باشد، هر مشکلی در زمینه پایبندی به توافق های کنونی می‌تواند حل شود. اما همانطور که در دو سال گذشته دیده‌ایم، رئیس‌جمهور ایالات متحده هدف کاملا متفاوتی دارد. او آزاد است که امریکا را از گونه تعهد و محدودیتی خلاص کند و این موضوع فقط مربوط به راکت هسته‌ای نمی‌شود. امریکا می‌خواهد تمامی ساختار‌های پیمان‌های جهانی و اقداماتی که به عنوان مبنای صلح و امنیت در پی جنگ جهانی دوم ایجاد شدند را از ببرد."
گورباچف افزود: «من امیدوارم که روسیه موضع قاطع اما متعادل داشته باشد. امیدوارم که هم‌پیمانان امریکا از پرتاب‌ راکت امریکایی خودداری کنند. امیدوارم که سازمان ملل و به خصوص کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل، مسئولیت خود در زمینه حفط صلح و امنیت جهانی را بپذیرند.»
پیمان منع راکت هسته‌ای میان‌برد» در سال 1987 میان دو کشور امضا شد. بر اساس این پیمان امریکا و روسیه را از حق تولید یا پرتاب آزمایشی راکت کروز با برد بین 500 تا 5،5 هزار کیلومترمنع می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала