دانشمندان: مارها قبلا دست و پا داشتند

© Sputnik / A. Solomonov /  مراجعه به بانک تصاویر دانشمندان: مارها قبلا دست و پا داشتند
دانشمندان: مارها قبلا دست و پا داشتند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان انستیتوت بیولوژی و ژنتیک سلول های مولکولی ماکس پلانک در درسدن (آلمان) معلوم نمودندکه چگونه مارها دست ها و پا های شان رادر روند تکامل از دست دادند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مجله علمی Nature Communications دانشمندان معلوم نمودند که مارهای امروزی زمانی دست و پاهای کاملی داشتند اما جهش های ژنتیکی باعث شد که این خزندگان در حدود 150 میلیون سال پیش هر چهار اندام خود را از دست بدهند.
اما این تغییرات ژنتیکی که باعث شده مارها دست و پاهایشان را از دست بدهند چه بوده؟
دو مطالعه در این زمینه انجام شده که هر دو نشان داده اند ایجاد جهش در یک قطعه از DNA مار که CRE نامیده می شود، موجب تغییر این اندام ها شده است.
در یکی از این مطالعات وقتی محققان CRE دی ان ای را از چند جنین موش برداشتند و بخش CRE مارها را جایگزین آن کردند متوجه خلاف قاعده شدن CRE مار شدند. 

مار پیتون در اندونزیا یک زن را بلعید - اسپوتنیک افغانستان
مار پیتون در اندونزیا یک زن را بلعید

این کارعواقب زیادی برای موش ها داشت. به جای این که دست و پاهایشان به قاعده رشد کند، خیلی کم رشد کردند. این موضوع نشان می دهد که CRE برای ایجاد این اندام ها بسیار مهم است.
CRE یکی از اجزای دستورالعمل DNA است که برای ساخت اندام ها در انسان ها و در اصل تمام مهره داران دارای دست و پا ضروری است اما در مارها اثرش از بین رفته.
موش ها در طول رشد طبیعی شان، دست ها و پاهای کاملی پیدا می کردند اما زمانی که به جنین موش یک رشته DNA مار کبری و پایتون که ایجاد این اندام ها را کنترل می کند وارد کردند، رشد دست و پاهای موش ها به شدت محدود شد.
در مطالعه ای دیگر، دانشمندان ژنوم مارهای اولیه که شجره نامه شان به مارهایی مانند مار بوا و پایتون نزدیک تر بود را بررسی کردند. این مارها پاهای ذره ای یا استخوانی ریز در عضلات شان داشتند. دانشمندان همچنین مارهای «پیشرفته»، از جمله افعی و کبرا که هیچ ساختار اندامی (مربوط به دست و پا) ندارند را بررسی کردند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала