احتمال رویارویی امریکا با روسیه وجود دارد

© Fotolia / Kremldepallانفجار هستوی
انفجار هستوی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نقشه جدید واشنگتن برای ایجاد منطقه حائل در مناطق شمال شرقی سوریه که اقدامی غیرقانونی است، جبهه رویارویی جدیدی بین امریکا و متحدانش از یک سو و روسیه و شرکایش (ترکیه و ایران) از سوی دیگر به‌وجود آوره است.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس امنیتی مونیخ اوضاع در ارتباط سوریه اظهار داشت که مسکو به‌همراه شرکای خود در گروه آستانه (ایران و ترکیه) در حال آماده‌سازی شرایط برای اجرای یک عملیات نظامی دقیق در استان ادلب سوریه هستند.
در عین حال این احتمال نیز وجود دارد که امریکا به‌همراه متحدانش در ائتلاف بین‌المللی درصدد ایجاد منطقه حائل نظامی در خاک سوریه باشند تا همچون گذشته مناطق شرق رود فرات را تحت کنترل آنها قرار دهد. البته مسلماً این اقدام غیرقانونی بوده و با منافع مقامات دمشق و شرکای خارجی آن، یعنی روسیه و ایران مطابقت نخواهد داشت.

نگرانی امریکا از تشدید دوستی روسیه و چین - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی امریکا از تشدید دوستی روسیه و چین

بر اساس اطلاعات روزنامه «واشنگتن پست»، پنتاگون در حال کار به‌روی طرحی است که بر اساس آن کشورهای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) حدود 1500 نیروی نظامی خود را برای تحقق راهکار جدید در سوریه اختصاص دهند. برای این منظور حدود 200 نظامی امریکایی نیز ممکن است در سوریه باقی بمانند.
سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی خود در حاشیه کنفرانس مونیخ گفت: «تفسیر تمایل رئیس جمهور دونالد ترامپ برای ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه دشوار است. به‌عقیده من، باید روی توافقاتی که در چارچوب مذاکرات آستانه در حال اجراست، تمرکز کرد. طرح‌های مختلف کشورهای که حضور آنها در خاک سوریه غیرقانونی است، به‌خصوص طرح‌هایی که مداخله بیشتر نقش‌آفرینان غیرقانونی را در نظر بگیرد، کمکی به حل مشکلات در سوریه نخواهد کرد».
این در حالی است که ترکیه نیز ظاهراً طرح نظامی خاص خود را برای سوریه دارد؛ به‌گفته "خلوصی آکار" وزیر دفاع ملی این کشور، در منطقه امنیتی در شمال سوریه فقط باید ترکیه حضور داشته باشد. وی توضیح داد که این مسئله به طرح امریکا برای ایجاد منطقه حائلی به‌مسافت 440 کیلومتر در خطوط سرحدی سوریه و ترکیه، در مجاورت کرانه شرقی رود فرات مربوط می‌شود.

تلاش ترامپ برای پیروز جلوه دادن امریکا در سوریه - اسپوتنیک افغانستان
تلاش ترامپ برای پیروز جلوه دادن امریکا در سوریه

به‌احتمال زیاد مسکو نیز از چنین موضع‌گیری حمایت می‌کند، لاوروف در کنفرانس مونیخ تأکید کرد که بین سوریه و ترکیه توافق‌نامه‌ای از سال 1998معروف به توافقنامه عدن وجود دارد که بر اساس آن دو کشور برای تأمین امنیت در مناطق مرزی خود، از جمله مقابله مشترک با تهدیدات تروریستی همکاری دوجانبه دارند.
بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد که روسیه و ترکیه در جبهه واحدی علیه امریکا قرار دارند. ایران نیز قطعانه از مواضع مسکو و انقره در این رابطه حمایت می‌کند. البته بعید است که این مسئله تغییری در اهداف آمریکا و متحدانش برای اشغال مناطقی از خاک سوریه ایجاد کند.
اوضاع در مناطق شمال شرقی سوریه و به‌خصوص در منطقه کاهش تنش ادلب از جمله مسائل مورد مذاکره در گفت‌وگوی تلیفونی چند روز قبل "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه با "ولادیمیر پوتین" بود. احتمال بسیار کمی وجود دارد که فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی از مشارکت در ائتلاف به‌رهبری آمریکا صرف‌نظر کرده و بخواهند حل‌وفصل اوضاع در سوریه را به شرکت کنندگان در مذاکرات آستانه بسپارند. براساس اطلاعات کاخ الیزه، ماکرون به پوتین یادآور شد تنها حل‌وفصل سیاسی اوضاع زیر نظر سازمان ملل اجازه خواهد داد تا پیروزی قطعی بر داعش به دست آمده و ثبات در سوریه و امکان بازگشت پناهجویان به کشورشان فراهم شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала