ادمیرال امریکایی به بحیره سیاه کشتی جنگی می فرستد

© Photo / Public Domain/ U.S. Navy photoادمیرال امریکایی به بحیره سیاه کشتی جنگی می فرستد
ادمیرال امریکایی به بحیره سیاه کشتی جنگی می فرستد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشتی جنگی امریکایی به بحیره سیاره میرود، تا در تمرینات مشترک نظامی-بحری با اوکراین شرکت ورزد و «همبستگی» خود بعد از برخورد با روسیه که باعث خشم ادمیرال بلندپایه امریکایی گردید، نشان دهد.

ژوئیل گیرک (Joel Gehrke) در مقاله خود در نشریه Washington Examiner (امریکا) می نویسد، ادمیرال جیمس فوگو (James Foggo)، قوماندان نیروهای بحری امریکا در اروپا و افریقا در روزهای رخصتی گذشته در کنفرانس میونیخ در باره امنیت که در آن رهبران جهان همه ساله بعد از ختم جنگ سرد گردهم می آیند، اعلام داشت:« همه این صحنه در بحیره آزوف بطور واقعی بر اعصاب من تائثیر میکند».

در اواخر نوامبر نیروهای روسیه بر سه کشتی نیروهای بحری اوکراین که جهت عبور از آبنای کرچ که بحیره سیاه را با بحیره آزوف وصل میکند، تلاش مینمودند، آتش گشودند. این حادثه بحری به اولین عمل خشونت از جانب نیروهای روسیه بر ضد اوکراین از سال 2014، وقتیکه جمهوری کریمیا به روسیه پیوست، مبدل گشت.

ادمیرال فوگو بر اعزام کشتی جنگی «دونالد کوک» به منطقه بحیره سیاه از بندر روتا در اسپانیا چنین تبصره نمود:« ما همبستگی را نشان میدهیم».

روسیه میگوید که سه کشتی (اوکراینی) بعد از آن بازداشت شدند، وقتیکه جهت عبور از آبنا، با نقض نمودن پروسیجر استندرد امنیتی تلاش می ورزیدند.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در جروبحث های روز شنبه خبر داد:« حتی برای آنهایی که هنوز نسبت به کریمیا خیال های دارند: کشتی های اوکراینی در آب های ساحلی روسیه که قبل از همه پرسی در باره کریمیا چنین محسوب میشدند، بازداشت شده اند».

به گفته شخصیت های رسمی امریکایی و نمایندگان کشورهای دیگر عضو ناتو، این بیانات دروغ اند. آنها میگویند که کشتی ها در بحیره سیاه در قسمت بین المللی آبنای کرچ توقیف شده بودند. فوگو بدون خجالت روسیه را به خاطر آن محکوم کرد که 24 تن از افراد بحری اوکراین را به اتهام عبور غیرقانونی از سرحد روسیه به زندان آنداخته است.

فوگو به ژورنالیستان گفت:« من به شما میگویم، این مرا بی حد عصبانی می سازد». این افراد بحری و افسران اوکراینی هنگام اجرای وظایف با قوماندانان شان قرار داشتند. آنها به هیچ وجه جنایتکاران نیستند، اما آنها را طبق قانون جزا محاکمه میکنند. طبق کنوانسیون ژینیو آنها حق دفاع دارند و از همینرو امریکا و دیگر متحدین در ناتو به میز آمدند و مطالبه کردند:« آنها را فوراً آزاد کنید»، — اما روسیه نگهداشتن آنها در بند ادامه میدهد. این مطلقاً نادرست است و دول بزرگ که روسیه جهت نشان دادن خود به مثابه آن سعی می ورزد، چنین برخورد نمی کنند».

تمرینات مشترک امریکا و اوکراین در زمینه مذاکرات راجع به تحریمات نو علیه اتباع روسیه که در حادثه آبنای کرچ دخیل اند، در اتحادیه اروپایی انجام میگردند. نیروهای بحری روسیه بر کشتی های جنگی امریکا در بحیره سیاه نظارت میکنند.

فوگو اعلام داشت:« باید حقیقت را با چشم باز دید: کشتی طیاره بردار "کوزنیتسوف" با کلاس امروزی کشتی طیاره بردار «فورد» یا «نیمیتز» زمین تا آسمان فرق دارد و بحریه با بالشت بادی روسیه به هیچ وجه با نیروهای بحری امریکا و نیروهای بحری کشورهای دیگر ناتو قابل مقایسه نمی باشند».

ادمیرال فوگ در اخیر گفت:« این بیشتر به خفه کردن اقتصادی شباهت دارد. نه خیر، من فکر نمی کنم که آنها قصد اشغال بندر ماریوپول دارند. فکر میکنم، اصلاً سعی می ورزند اوکراین را از نقطه نظر اقتصادی مجازات کنند و ترافیک بحری را بروی آن بسته کنند».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала