کابلوف از احتمال شرکت ترکیه در نشست آینده مسکو سخن گفت

© Sputnik / Zuhal Sarhadضمیر کابولوف
ضمیر کابولوف - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ضمیرکابلوف، فرستادۀ ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان گفته است که او امیدوار است ترکیه در نشست بعدی در مسکو شرکت کند.

به گزارش اسپوتنیک، دور اول مذاکرات "بین الافغانی" در مسکو در روزهای پنج و شش فبروری برگزار شد که نماینده گان احزاب سیاسی افغانستان و طالبان حضور داشتند. اگر چی حکومت افغانستان درآن نشست حضور نداشت و این نشست با واکنش های مختلف مقام ها و تحلیلگران روبرو شد.
آقای کابلوف گفته است که:" اگر ترکیه در نشست بعدی در مسکو "در مورد مذاکرات صلح افغانستان شرکت کند خوشحال خواهیم شد".
آقای کابلوف این اظهارات را پس از دیدار با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان و رضا هاکان تکین، رییس بخش آسیا وزارت خارجه ترکیه، در انقره بیان داشته است.
کابلوف گفته اس که:" ایالات متحده پیشنهاد کرده است که زمینه مصالحه در افغانستان ایجاد شود و روسیه آماده است تا این پیشنهاد را در نظر بگیرد."
وی گفت که روسیه همچنین آماده همکاری با امریکا در مبارزه با القاعده و داعش است. 

پس از دیدار با کابلوف، خلیلزاد در حساب توییتر خود نوشت که او و همتای روسی اش موافقت کردند که گفت و گو همه شمول بین الافغانی برای پیشبرد تلاش‌های صلح ضروری است.
آقای خلیل‌زاد، هم‌چنان نوشته است که او در بارۀ ایجاد یک تیم همه‌شمول و ملی افغان‌ها برای پیشبرد روند صلح نیز با کابلوف گفت‌وگو کرده‌است: "ما توافق کردیم که گفت‌وگوهای همه‌شمول بین‌الافغانی برای پشبرد مذاکرات صلح ضروری است."
فرستادۀ ایالات متحده گفت که آنها همچنین توافق کردند که "هر توافق نهایی باید تضمین کند که خاک افغانستان به هیچ وجه توسط هراس‌افگنان بین‌المللی در برابر هر کشوری مورد استفاده قرار نمی گیرد.
این درحالی استکه هفته گذشته زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان از حکومت افغانستان خواست که پیش از برگزاری جرگۀ مشورتی صلح، یک هیئت ملی و همه‌شمول گفت‌وگوکننده را با طالبان ایجاد کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала