گزارش لحظه‌ به‌ لحظه از تیره شدن اوضاع میان هند و پاکستان: گفتگوی زنده عمران خان با مردم پاکستان

© AFP 2023 / Prakash SINGH گزارشات لحظه‌به‌لحظه از تیره شدن اوضاع میان هند و پاکستان
گزارشات لحظه‌به‌لحظه از تیره شدن اوضاع میان هند و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به‌دنبال نقض حریم هوایی پاکستان توسط جنگنده‌های هندی در روز گذشته امروز تنش میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو به اوج خود رسید.

به گزارش اسپوتنیک، شبکه تلویزیونی ای.آر.وای. نیوز مدعی ساقط شدن دو جنگنده هندی در خاک پاکستان و دستگیری یک پیلوت توسط نیروهای ارتش این کشور شده است.
قرار است تا لحظاتی دیگر سخنگوی ارتش پاکستان در این خصوص به‌صورت رسمی موضع بگیرد.

  • «آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد: دو جنگنده هندی پس از ورود به حریم هوایی پاکستان توسط ارتش این کشور هدف قرار گرفتند. یکی از این جنگنده‌ها در منطقه اشغالی کشمیر سقوط کرد و هر دو سرنشین آن در دم جان باختند.

هواپیمای دیگر در خاک پاکستان سقوط کرد و دو سرنشین آن موفق به خارج شدن از هواپیما شدند که خلبان توسط نیروی نظامی پاکستان دستگیر شده است.
گفته می‌شود کمک‌خلبان نیز موفق به خارج شدن از جنگنده شده و اینک در منطقه مخفی شده است و نیروهای نظامی در حال تلاش برای یافتن او هستند. 

  • محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در خصوص ساقط شدن دو فروند جنگنده هندی که حریم هوایی اسلام‌آباد را نقض کرده بودند گفت: ما تنها تهدید نمی‌کنیم، و آنچه را گفتیم در روز روشن انجام دادیم.

وی تصریح کرد: پاکستان علاقه‌ای به جنگ ندارد ولی برای حفاظت از تمامیت ارضی خود هیچ محدودیتی را قائل نمی‌شود و جنگنده‌های هندی که امروز حریم هوایی پاکستان را نقض کرده بودند بی‌درنگ هدف قرار گرفته ساقط شدند. 

برخی از رسانه‌های هندی با تأیید خبر ساقط شدن 2 جنگنده این کشور توسط ارتش پاکستان اعلام کردند: سه فروند جنگنده پاکستانی با نقض حریم هوایی هند وارد خاک این کشور شده و دو جنگنده هندی را ساقط کرده‌اند.
وزیر خارجه پاکستان ضمن واکش به ساقط شدن دو جنگنده هندی توسط نیروهای ارتش پاکستان اعلام کرد: روز گذشته هشدار داده بودیم که هند باید به تمامیت ارضی ما احترام بگزارد در غیر این صورت پاسخ ما را خواهد دید.
وی گفت: پاکستان مانند گذشته نیست و عزت و اقتدار ملی برای ما از هر چیزی مهم‌تر است.

 

  • در پی ساقط شدن 2 جنگنده هندی دولت دهلی‌نو ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده حداقل 4 فرودگاه در شمال این کشور را تعطیل کرد. 

جنگ نیوز نوشت: فرودگاههای امرتسر، له، جامو و سرینگر از بیم حملات ارتش پاکستان تعطیل شده است.
دولت پاکستان اعلام کرد: با توجه به تشدید تنش و درگیری میان پاکستان و هند تمام پروازهای داخلی و خارجی در پاکستان تا اطلاع ثانوی لغو شده است.
در این بیانیه آمده است لغو پروازها به صورت موقت انجام شده و پس از بهتر شدن شرایط امنیتی پروازها از سر گرفته می‌شود.

 

  • دستگیری 3 پیلوت هندی

 

سخنگوی ارتش پاکستان در کنفرانس خبری خود اعلام کرد: جنگنده های پاکستانی وارد خاک هند نیز شدند و بر روی اهداف مورد نیز نشانه گرهای خود را قفل کردند ولی مانور امروز تنها پیامی برای هند بود و ما از هدف قرار دادن جنگنده‌های هندی در خاک این کشور اجتناب کردیم. 


دو جنگنده ای که ساقط شدند در خاک پاکستان هدف قرار گرفته بودند و دلیل اصلی شلیک به آنها نقض حریم هوایی پاکستان بود.در مجموع 3 خلبان هندی به صورت زنده دستگیر شده‌اند.
به رسانه های دو کشور توصیه می کنم فضا را به سمت جنگ هدایت نکنند، عملیات امروز ما تنها پاسخی به نقض تمامیت ارضی پاکستان بود. 

 

  • لغو پرواز های "کام ایر" از کابل به هند

مقام های پاکستانی هواپیمای "کام ایر" را اجازه پرواز از طریق حریم هوایی این کشور به خاک پاکستان را ندادند و هواپیما دوباره به کابل بازگشت.  

​دولت پاکستان اعلام کرد که با توجه به تشدید تنش ها میان پاکستان و هند ودرگیری میان این دو کشور؛ همه پرواز های داخلی و خارجی تا در خاک پاکستان و از طریق آن تا اطلاع ثانی لغو شده است. 

 

  • واکنش وزیر خارجه هند به سقوط دو جنگنده هندی توسط پاکستان 

 

سوشما سوراج، وزیر امور خارجه هند در واکنش به سقوط دو فروند جنگنده هندی توسط نیروی هوایی هند گفت: دهلی نو به دنبال افزایش تنش با اسلان آباد نیست و از صبر و حوصله کار می گیرد.   

 

وی تصریح کرد که در سقوط این جنگنده ها  هیچ مرکز نظامی مورذ صابت راکت های هندی قرار نگرفته واین حمله در پاسخ به حمله تروریستی انجام شد که موجب اندوه مردم هند شده بود. 

لازم به ذکر است که وزیر امور خارجه هند هم اکنون در نشستی حضور دارد که وزرای خارجه روسیه و چین نیز در آن شرکت دارند. 

 

  • ​گفتگوی زنده عمران خان با مردم 

 

عمران خان؛ نخست وزیر پاکستان در گفتگوی زنده با مردم پاکستان بازهم هند را به مذاکره دعوت کرده و گفت: پس از حادثه تروریستی پلواما که به کشته شدن 44 نظامی هندی منجر شد اعلام کردیم حاضریم دهلی نو را برای تحقیقات بیشتر همراهی کنیم. وی تصریح کرد: ما ملتی هستیم که طی 10 سال 70 هزار نفر را در حملات تروریستی از دست داده‌ایم و بیش از هر کشور دیگری تلخی اقدامات تروریستی را درک می‌کنیم. عمران خان گفت: علی رغم پیشنهاد ما برای تحقیقات مشترک دهلی‌نو اقدام به نقض حریم هوایی پاکستان کرد و طبیعی است که هیچ کشوری تجاوز به خاک خود را تحمل نخواهد کرد. این وظیفه دولت است که با هر گونه تجاوزی مقابله کند. نخست وزیر پاکستان تاکید کرد: ساقط شدن دو جنگنده هندی پیامی برای سران دهلی‌نو بود که اسلام آباد هم توان ضربه زدن به دهلی نو را دارد ولی ما کوشش کردیم که کسی در این حادثه کشته نشود از این رو به حداقل تلفات هند اکتفا کردیم. رهبر حزب تحریک انصاف اضافه کرد: ما اینجا هستیم ونه قصد فرار داریم و نه امکان فرار، در تمام جنگ‌های خانمان سوز جهان جهل و خطا علت اصلی آغاز جنگ بوده است، ولی من از دولتمردان دهلی نو می‌خواهم که به جای جنگ افروزی به دعوت مذاکره ما پاسخ مثبت بدهند.

 

  • کنفرانس خبری وزارت امور خارجه هند

 

رویش کومار، سخنگوی وزارت امور خارجه هند در تشریح تنش های موجود بین هند و پاکستان اعلام کرد: امروز ارتش پاکستان در پاسخ به عملیات ضد تروریستی هند حریم هوایی دهلی نو را نقض کرد.

وی تصریح کرد: ما از قبل منتظر واکنش نظامیان پاکستانی بودیم و به خوبی توانستیم این عملیات را خنثی کنیم.

کومار مدعی شد:هند یک جنگنده پاکستانی را هدف قرار داده که در خاک این کشور سقوط کرده است.

وی همچنین اذعان کرد: ارتش پاکستان یک جنگنده هندی را هدف قرار داده و ما از سرنوشت خلبان اطلاعی نداریم. 

 

 

  • بازداشت پیلوت هندی توسط نیرو های ارتش پاکستان 

 

برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار نخستین فیلم از خلبان هندی کردند که امروز پس از سقوط جنگنده‌اش زنده ماند و توسط نیروهای ارتش پاکستان دستگیر شد. وی در این فیلم خود را معرفی می‌کند و لباس مخصوص ارتش هند را به تن دارد. 

 

 

  • آصف غفوری، سخنگوی ارتش پاکستان می گوید که آنها تنها یک پیلوت هندی را دستگیر کرده اند. "تحت بازداشت ارتش پاکستان تنها یک پیلوت قرار داردکه با وی بر اساس مقررات بین المللی رفتار خواهد شد." 

 

 

  • ​هند به پاکستان اطلاعاتی در مورد دخالت گروه تروریستی «جیش محمد» در حملۀ 15 فبروری در منطقه کشمیر تحت کنترول هند را داده است.
  • انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیوند به تشنج اوضاع میان هند و پاکستان، با رهبران هر دو کشور در تماس است.

  • اسد خان، سفیر پاکستان در امریکا گفته است که با پیلوت طیاره سرنگون‌شده هندی در پاکستان، رفتار خوب صورت می‌گیرد.


نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала