آیا هند با پاکستان جنگ میخواهد؟

© REUTERS / Mukesh Gupta/Filesآیا هند با پاکستان جنگ میخواهد؟
آیا هند با پاکستان جنگ میخواهد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناس اندری سیدارچوک می نویسد، مناسبات بین هند و پاکستان یکبار دیگر مرحله حاد پشت سر میگذارد. نیروهای هوایی هند بر کمپ جنگجویان در خاک پاکستان که به خاطر جدایی ایالت جمو و کشمیر هند مبارزه میکنند، ضربات وارد آوردند.

ضربه بر تروریستان یا «عمل تجاوز»؟

طبق اعلامیه وجیی گوکهالی معاون وزارت خارجه هند، 12 طیاره نیروی هوایی هند بر کمپ گروه «جیش محمد» در بالاکوت ضربات وارد نمودند.

طبق معلومات جانب هند، تا 300 تن از افراد مسلح از بین برده شده اند.

وزارت خارجه پاکستان در اعلامیه خود این حمله را "عمل تجاوز" خوانده و در باره دادن «پاسخ متناسب» وعده داده است.

در عین حال در وزارت دفاع پاکستان اعلام داشته که در نتیجه ضربات نیروی هوایی هند تلفات وجود ندارند و طیارات هندی از حریم هوایی کشور توسط طیارات شکاری پاکستان رانده شده اند.

انفجار در روز ولانتین مقدس

ضربه هوایی کنونی بعد از حادثه صورت گرفته که در تاریخ 14 فبروری سال 2019 رخ داد. آنگاه در خاک ایالت جمو و کشمیر تروریست انتحاری خود را در پهلوی قطار پولیس نظامی هند منفجر ساخت. به اثر این عمل تروریستی 45 نفر قربانی شدند و مسوولیت حمله را گروه «جیش محمد» بر دوش گرفت. مقامات هند پاکستان را به حمایت از تروریستان متهم میکنند، اما مقامات رسمی اسلام آباد این اتهامات را رد میکند. سوشمه سواراج وزیر خارجه هند در ملاقات وزرای خارجه روسیه، هند و چین در شهر اوچژئین چین اعلام داشت که صحبت بر سر حمله نظامی نه، بلکه راجع به فعالیت های مطرح می باشد که فقط برخلاف تروریستان متوجه اند.

© REUTERS / Danish Ismailآیا هند با پاکستان جنگ میخواهد؟
آیا هند با پاکستان جنگ میخواهد؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا هند با پاکستان جنگ میخواهد؟

خبرگزاری «ریا نووستی» سخنان سوشمه سواراج را چنین نقل میکند:« پاکستان فعالیت های را برای مبارزه با تروریستان اتخاذ نکرد و اصلاً نفی میکرد که به آنها محل موقعیت این گروه تروریستان معلوم است. ما برای ضربه هوایی خود محل موقعیت جنگجویان را به خاطر جلوگیری از قتل مردم بی گناه تعیین نمودیم. این عمل نظامی نبود، بلکه عملیات به منظور جلوگیری از حمله نو تروریستی علیه هند بود».

همه چیز از مهاراجا آغاز شد

منازعه پیرامون جمو و کشمیر از لحظه دادن استقلال به هند بریتانوی و تقسیم آن به دو دولت مستقل جریان دارد.

موافقت نامه پیشبینی میکرد که به حاکم خانی حق انتخاب بین پاکستان و هند یا — در موارد خاص — امکان باقی گذاشتن دولت خود به مثابه دولت مستقل — داده خواهد شد. مهاراجای کشمیر حفظ استقلال میخواست، ولی در سال 1947 در خاک خانی که 90% مردم آن را مسلمانان تشکیل میداد، قیام آغاز شد که در آن دسته های پشتون ها که از خاک پاکستان وارد شده بودند، مداخله کردند. در چنین شرایط مهارجا از حکومت هند در مورد کمک خواهش بعمل آورد و آمادگی خود را جهت پیوستن به اتحاد هند اظهار داشت.

جنگ اول هند و پاکستان آغاز شد که در اواخر سال 1948 خاتمه یافت. نتیجه آن تقسیم جمو و کشمیر گردید. 60% خاک خانی سابق به هند و 40% آن به پاکستان تعلق گرفت.

از جنگ تا جنگ

در عین حال حل کامل منازعه ممکن نشد. در سال 1965 دومین جنگ هند-پاکستان و در سال 1971 — سومین جنگ، بزرگترین جنگ، آغاز شد.

منازعه سال 1971 به کشته شدن بیش از 10 هزار نظامی هند و پاکستان منجر شد. طبق ارزیابی های دیگر، با محاسبه نمودن اعضای گروه های نظامی غیرمنظم، ده ها هزار نفر کشته شدند. جنگ به جداشدن پاکستان شرقی که به دولت مستقل بنگله دیش مبدل گشت، منجر گردید.

مناسبات بین همه سه کشور بعد از امضای موافقت نامه سمله در سال 1972 نورمال شدند.

باوجود این، منازعه اطراف ایالت جمو و کشمیر قطع نشد. بین هند و پاکستان در این منطقه سرحد تعیین شده وجود ندارد و فقط خط فاصل وجود دارد.

منازعات مرزی بطور منظم رخ میدهند و بعضاً به رویارویی سختی مبدل میگردند. جنگ بنام گارگیل در سال 1999 به بزرگترین برخورد طی 20 سال اخیر مبدل گشت که در آن چند صد نظامی پاکستان و هند کشته شدند.

وقتیکه امریکا، چین و روسیه اتفاق نظر نشان میدهند

پرابلم جمو و کشمیر را کارشناسان بین المللی فوق العاده جدی ارزیابی میکنند. این منطقه به مثابه ناحیه منازعه بالقوه هستوی بررسی میشود. هم هند و هم پاکستان سلاح هستوی و همچنان راکت ها دارند. از همینرو ایالات متحده، چین و روسیه، باوجود تضادهای ذات البینی، به یک صدا هند و پاکستان را به خویشتن داری فرا میخوانند.

نظر واحد دول عمده جهان نقش مهم در اجازه نه دادن به منازعه بزرگ مقیاس بازی میکند.

برعلاوه این در لحظه کنونی هیچگونه نشانه های وجود ندارند که پاکستان و هند برای جنگ بزرگ آمادگی میگیرند. از همینرو، به احتمال زیاد، رویارویی فعلی از چوکات منازعه نوبتی مرزی خارج نخواهد شد.

از جانب دیگر، دورنمای حل نهایی اوضاع دیده نمیشود. و این بدان معنی است که جمو و کشمیر در آینده نیز بصورت متناوب در بولتن های خبری جهان انعکاس خواهند یافت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала